سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه

سخنگوی قوه قضائیه از صدور هزار و ۲۴ فقره کیفرخواست برای متهمان اغتشاشات اخیر تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه، امروز سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت به ملت ایران و مردم در استان شهید پرور فارس در خصوص حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع)، اظهار کرد: جنایت تروریستی حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) عبرت‌های مختلفی برای نخبگان مسئولان دستگاه‌های مختلف و آحاد مردم داشت و علاوه بر غم و اندوه، موجب بیداری و آگاهی عمومی و ایجاد وحدت به تعبیر رهبر معظم انقلاب در برابر دشمن جنایت کار شد.

حقوق بشر غربی صرفا ادعا است

وی با بیان اینکه برای دشمنان امنیت، میان هیچ کدام از ایرانیان تفاوتی وجود ندارد و هدفشان تاثیر گذاری آن‌ها بر روی ذهن جامعه و امنیت عموم شهروندان است، گفت: خودداری نهادهای حقوق بشری که مدعی حمایت از مردم هستند، صرفا ادعا است، چرا از محکوم کردن جنایات تروریستی شاهچراغ(ع) و موارد مشابه خودداری می‌کنند؟ این چرایی پاسخ دارد، باید پاسخی صریح از نهادهای حقوق بشری اعلام شود.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه تقسیم بندی تروریست و به استخدام گیری تروریست علیه قانون ثمره‌‎ای جز به خطر انداختن زندگی مردم ندارد، تصریح کرد: نادیده گرفتن خطر دشمن در کمین ایران و عدم مرزبندی با آن باعث عقب افتادن از قاطبه مردم خواهد شد.

پاسخ سؤال صبر تا کی؟

ستایشی با تبیین علت صبر دستگاه قضایی و پاسخگویی قوه قضائیه به مطالبه افکار عمومی در خصوص آشوب‌های اخیر در کشور و برخورد با اغتشاشگران، گفت: سؤالی مطرح می‌شود که صبر تا کی؟ تحمل تا چه اندازه؟ تدابیر قوه قضائیه و مجموعه دستگاه‌‍های حاکمیتی از ابتدای خلق آشوب بر آن استوار بود که عناصر اصلی این آشوب طلبی برای ملت شناخته شوند.

مدارا؛ تدبیر قوه قضائیه از ابتدای آشوب‌ها

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: طبق تدابیر قوه قضائیه و مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی از ابتدای آشوب‌ها قرار شد مدارا صورت گیرد تا مردم صف خود را از اغتشاشگران جدا سازند.

مسببین اغتشاش باید پاسخگو باشند

ستایشی گفت: هر کسی در این اغتشاشات متحمل خسارات چه مادی و چه معنوی شده است حق دارد مطالباتش را از مرجع قضایی ذیربط مطالبه کند. طی چند روز گذشته تعداد شکایت‌ها در دستگاه قضایی افزایش داشته است. کسانی که مرتکب آشوب شده و مسبب اغتشاشات بوده‌اند اعم از مباشر، معاون و … در صورت رسیدگی به اتهامات و احراز آن باید نسبت به خساراتی که وارد کرده‌اند باید پاسخگو باشند.

صدور یک هزار و ۲۴ کیفرخواست برای متهمان اغتشاشات تهران

سخنگوی دستگاه قضا گفت: یک هزار و ۲۴ فقره کیفرخواست برای متهمان اغتشاشات اخیر در تهران صادر شده است. چهار شعبه در دادگاه عمومی و انقلاب، یک شعبه در دادگاه کیفری دو و یک شعبه در دادگاه کیفری یک کلانشهر تهران برای رسیدگی به پرونده‌های اغتشاشات اخیر تعیین شده است. شعباتی در شهرستان‌های اسلامشهر، پردیس، دماوند و شهریار نیز تعیین شده‌اند.

تعداد انگشت شمار بازداشتی‌های دانشگاهیان

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسیده بود، تاکنون چه تعداد دانش‌آموز، دانشجو، معلم و استاد دانشگاه بازداشت شده‌اند؟ گفت: تعداد انگشت شماری بازداشت شده‌اند و این تعداد انگشت شمار هم جرائم مهمه مرتکب شده‌اند.

بازداشت عاملین اصلی اغتشاشات البرز

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اقدام افرادی که آزادراه کرج – قزوین را مسدود و قطع طریق کردند و به مردمی که در ترافیک گیر کرده بودند تعرض کردند، قابل گذشت نیست. عاملین اصلی در پنجه عدالت گرفتار شده‌اند. ۱۰ نفر (از عوامل اصلی اغتشاشات اخیر استان البرز) که قصد خروج از کشور را داشتند در پارس آباد استان اردبیل دستگیر شدند.

وضعیت پرونده خبرنگاران شرق و هم میهن

وی در پاسخ به این سؤال که آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده دو خبرنگار شرق و هم میهن چیست و آنها به چه اتهامی بازداشت شده اند، گفت: این دو نفر به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام بازداشت شده اند و با قرار بازداشت موقت در زندان هستند و پرونده در شرف تصمیم نهایی است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: اگر در این فاصله و در روند تحقیقات، عناوین اتهامی دیگری مطرح شود، قطعا مورد رسیدگی قرار می گیرد و اگر ثابت شود عناوین مجرمانه ای غیر از موارد اتهامی انجام دادند، به آنها نیز رسیدگی می شود.

رسیدگی به پرونده اغتشاشگران با دقت، توجه و تسلط

ستایشی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در زمینه آمارها درباره بازداشت شدگان و آزادشدگان اغتشاشات اخیر و تعداد صدور کیفر خواست در این بخش بیان کرد: این آمارها براساس جلسه ای که به زودی برگزار خواهد شد، به اقتضای شرایط مطرح می شود.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: البته یک گزارشی هم به دست ما رسید که ۹۰ درصد افرادی که دستگیر شدند، آزاد شده اند و این مسئله از قول یکی از مقامات ارشد قوه قضاییه مطرح شد که لازم به توضیح است که این آزادی ها بنا به تمهیداتی صورت گرفته است. به عنوان مثال ممکن است یک وقتی فرد با صدور قرار تامین آزاد شود، و یا یک وقتی دیگر هم ممکن است در مرحله دادگاه و مجازات دیگری برایش درنظر بگیرند.

وی اظهار کرد: اینکه گفته شده ۹۰ درصد دستگیرشدگان آزاد شده اند اینکه نیست و اینکه افرادی در کف خیابان اغتشاش ایجاده کرده اند، بیگناه بوده اند و آزاد شده اند، درست نیست. با این حال رسیدگی ها با دقت، توجه و تسلط هست و مطمئن باشید با کار شبانه روزی که دادیاران و بازپرسان دستگاه قضا انجام می دهد، حقی از کسی تضییع و از بی گناهی هم نگهداری نخواهد شد و بلافاصله تعیین تکلیف شود.

افزایش شمار افراد شناسایی شده در آشوب زندان اوین

ستایشی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به این سوال که چه تعداد از متهمان در رابطه با آشوب در زندان اوین دستگیر شدند؟ گفت: آخرین گزارشی که از دادسرای تهران ناحیه ویژه جرایم جنایی به دست آمده این است که تعداد افرادی که شناسایی شدند و در آشوب حضور داشتند افزایش یافته و بازپرس ویژه با نظارت دادستان تهران و سرپرست ناحیه مجدانه پیگیر هستند تا کسانی که مرتکب جرح، تخریب و تحریق عمدی شدند و مستحدثات بازداشتگاه اوین اعم از آمفی تئاتر این بازداشتگاه را مورد تعرض قراردادند، دستگیر شدند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: براساس آخرین آمارها حدود ۴۲ نفر تحت تعقیب هستند و نتیجه عمل زشت و غیرقابل دفاعشان را دریافت خواهند کرد.

رسیدگی به اتهامات افرادی که در اغتشاشات به مردم خسارت وارد کرده اند

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رئیس قوه قضائیه تاکید داشتند که کسانی که در اغتشاشات اخیر به آنها خسارت وارد شده می توانند به دستگاه قضا مراجعه کنند، در این بخش چه میزان پرونده تشکیل شده است؟ بیان کرد: قوه قضاییه آمادگی کامل دارد که در مقام پاسخ به مطالبات مردم باشد. هرکسی در این اغتشاشات متحمل خساراتی اعم از مادی و معنوی شده، حق دارند مطابق قانون مشکل خود را از مرجع قضایی ذی ربط مطالبه کنند.

وی ادامه داد: کسانی که این زیان را برای زیان دیدگان ایجادکرده اند و مرتکب آشوب شدند و اغتشاشات را راه انداخته و عاملیت داشتند، این افراد هم در هر سطح و شرایطی که قراردارند، در صورت رسیدگی به اتهاماتشان و احراز مجرمیت شان مطمئن باشید نسبت به اعمالی که داشته و خساراتی که وارد کردند، باید پاسخگو باشند. مردم در حال مراجعه هستند و به واقع دستگاه قضایی پناهگاه آنهایی هستند که تظلم خواهی می کنند.

ستایشی در ادامه درباره نتایج جلسات در زمینه اغتشاشات اخیر در دستگاه قضا بیان کرد: ما در این رابطه جلسه شورای معاونین به ریاست معاون اول قوه قضاییه را مدنظر داشتیم و در این جلسه درباره چگونگی و تبیین اطلاع رسانی شفاف، ضابطه مند و دقیق درباره مسائل روز، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی با بیان اینکه پاسخگویی صریح و شفاف از جمله رسالت های دستگاه قضا بوده است، بیان کرد: این موضوع به ویژه در زمینه دادگاه های علنی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و انشالله نتیجه این تصمیمات در ایام پیش روی مشخص و تبیین خواهد شد.

وصول ۲۹ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان از مطالبات بانکی در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده ابربدهکاران بانکی و میزان مطالبات بانکی گفت: منتظر ارائه آمارها به صورت مستمر در مورد ابر بدهکاران بانکی که به صورت رسمی، مشخص و مبرهن ارائه و این آمار برخط باشد هستیم.

ستایشی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بر اساس گزارش های دریافتی ۲۹ هزارو ۴۶۰ میلیارد تومان از مطالبات با پیگیری های قضایی در دادسرای اقتصادی وصول شده و این روند هم با قاطعیت کامل برای رسیدن به وضعیت مطلوب ادامه دارد.

 پیگیری حقوق از دست رفته حمید نوری

وی در پایان گفت: سومین سال بازداشت غیر قانونی آقای حمید نوری است و اگر از دید بین المللی هم نگاه کنیم، می بینیم که چقدر این نظام در عین اقتدار، مظلوم است. حمید نوری هزار و ۱۰۰ روز در بازداشت انفرادی است و افرادی که از حقوق بشر دم می زنید، وقتی به یک نفر، یک تو گفته می شود آن را در تمام رسانه های مغرض و مساله دار به صورت شبانه روز مطرح می کنید، حمید نوری سه سال در زندان انفرادی است و در تمام این مدت ۵ دقیقه امکان تماس تلفنی با خانواده اش را داشته است.

وی عنوان کرد: چه در داخل و چه بیرون از مرزها بدانید، پیگیر حقوق از دست رفته شهروند مان هستیم که با مظلومیت در زندان های سوئد استقرار دارد و همچنان از دسترسی های حقوقی و قانونی محروم است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha