شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/ استاد حوزه در ادامه سلسه جلسات اخلاقی خود، با اشاره به اهمیت و جایگاه نماز به بیان ضرورت و اهمیت اذان در اجرای این فریضه الهی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین کمیلی در درس اخلاق خود با اشاره به آداب معنوی نماز و اقامه گفت: در جلسات گذشته از کتاب آداب الصلاة حضرت امام خمینی (قدس سره) در رابطه با آداب معنوی نماز، مباحثی گفته شد تا آن جا که رسیدیم به آداب و اسرار معنوی اذان و اقامه قبل از نماز. ایشان با اشاره به روایتی از کتاب من لا یحضر الفقیه شیخ صدوق رضوان الله علیه گفتند: راجع به اذان و شخص موذن چقدر پاداش و ثواب می دهند؟

این استاد اخلاق گفت: شیخ صدوق از عبدالله ابن علی که یکی از تجّار بصره عراق بوده و در سفر خود به مصر و در اثنای سفر، با اولین موذن اسلام برخورد می کند. احادیثی نقل می کند، موذنی که پیامبر صلوات الله علیه و آله گاهی به او خطاب می کردند و می فرمودند: یا بِلالُ أرِحْنا بالصَّلاة، یعنی ما را از عموم ظاهر راحت کن که به ملاقات با خدا و در معنویات نماز وارد بشویم. می گوید: ای بلال آن چه را از پیغمبر شنیدی برایم بگو. اولین حدیثی که در فضل اذان، بلال نقل می کند آن هم از کلام رسول الله صلی الله علیه و آله، در رابطه با خاصیت و فواید فردی و اجتماعی اذان است. بعد اگر یک موذن چهل سال از عمر خود را صرف اذان کند چقدر ثواب دارد؟

حجت الاسلام والمسلمین کمیلی با اشاره حدیث سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ الْمُؤَذِّنُونَ أُمَنَاءُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَی صَلَوَاتِهِمْ وَ صَوْمِهِمْ وَ لُحُومِهِمْ وَ دِمَائِهِمْ لَا یَسْأَلُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ شَیْئاً إِلَّا أَعْطَاهُمْ وَ لَا یَشْفَعُونَ فِی شَیْ‏ءٍ إِلَّا شُفِّعُوا؛ گفتند: این هایی که اذان می گویند، وقت را برای مسلمانان اعلام می کنند، الموذنون امین جامعه مسلمین و مومنین هستند نسبت به نماز و روزه آن ها. موذن باید وقت شناس باشد، امین باشد، چرا؟ چون مردم برای نماز و روزه خود به او اعتماد می کنند. در نماز اوقات نماز، در ماه مبارک رمضان در وقت افطار و امساک.

استاد حوزه علمیه افزود: رسول خدا فرمودند و لحومهم و دمائهم، این یعنی چه؟ اذان یک موذن گوشت و خون مسلمانان را حفظ می کند. با شهادتین گفتن گوشت و خون محفوظ می ماند.بعد بلال حدیث دیگری از رسول اکرم ص نقل می کند که اگر بیست سال، بعد می گوید اگر ده سال، بعد می گوید اگر یک سال، تا می رسد اگر برای یک نماز، موذن اذان بگوید چه چیزهایی نصیبش می شود؟ در بیست سالی که اذان گفته است پاداش معنوی او در روز قیامت این است که انواری که به اندازه یک آسمان است سر تا پای او را فرا می گیرد،حافظ هم در شعر خود آورده که:

گر نور عشق حق به دل و جانت اوفتد
بالله کز آفتاب فلک خوبتر شوی

در حدیث دیگر رسول خدا می فرمایند اگر ده سال یک موذن اذان گفته باشد خداوند او را با حضرت ابراهیم خلیل که از پیامبران اولوالعزم است، در درجه او محشور می فرماید. اگر موذن یک سال اذان گفته بود خداوند همه گناهان او را می آمرزد، هر چقدر که گناه کرده باشد. بعد به عبدالله ابن علی می گوید اذان تو فی سبیل الله باشد. برای خدا باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کمیلی در تشریح و توضیح این حدیث گفت: خداوند یک عصمت به او می دهد یعنی یک نیروی بازدارنده به او می دهد که می تواند در سال هایی که از عمر او باقیمانده است دیگر گناه نکند. این یک فضیلت، فضیلت دوم این که جَمعَ و بینه و بین شهدا. خداوند او را در جمع شهداء می برد. در جمع شهدا می رود.
عبدالله ابن علی در آخرین حدیث که از بلال می خواهد بهترین حدیثی که از رسول خدا شنیده است را نقل کند. بلال می گوید:
خداوند وقتی همه را روز محشر یک جا جمع کند موذنینی که در دنیا اذان گفته اند می آیند، ملائکه که پَرهایی از لواء و نور در دست دارند می آیند. همان اذانی که در دنیا گفته اند را دوباره در محشر می گویند. آن ها را سوار بر مرکب هایی از نور می کنند تا به مردمی که آن جا در محکمه الهی جمع شده اند نشان دهند. این ها همان هایی هستند که در دنیا دفاع از اسلام می کردند و اذان می گفتند. اگر جایی برای تبلیغ می رویم و اذانی می گوییم کارهای ما و امور ما همه لله و فی الله باشد تا این که خداوند هم نظرش بر ما باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یا مهدی IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 0
    ایشون مجتهد هستند وحتی مقلد دارند و از ایشان به فقیه عارف یاد میشه ولفظ آیت الله به جای لفظ حجه الاسلام درست هست