یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ |۱۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 26, 2024
زلزله اندونزی

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

انگلیس تصمیم نهایی را برای اوکراین گرفت

نخست وزیر انگلیس گفت لندن در زمان زمستان هم تجهیزات ویژه‌ای را برای نیروهای اوکراینی تامین خواهد کرد.انگلیس اعلام کرد که قصد دارد که یک بسته نظامی جدید را برای اوکراین ارسال کند. این بسته نظامی ۱۰ ماه پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین انجام می‌شود.ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس گفت: برای اینکه اوکراین از خودش در برابر حملات روسیه دفاع کند ما امروز حمایت‌های دفاع هوایی جدید و از جمله ۱۲۰ سلاح ضد تانک، رادار و تسلیحات ضد پهپاد فراهم می‌کنیم. ما آموزش‌های نظامی خود را برای نیروهای مسلح اوکراین گسترش می‌دهیم. در این رابطه، کارشناسان بخش بهداشت و فنی مهندسی انگلیس هم نیروهای نظامی اوکراینی را آموزش می‌دهند. مجری افزود: سوناک گفت که انگلیس در زمان زمستان هم تجهیزات ویژه‌ای را برای نیروهای اوکراینی تامین خواهد کرد. وی همچنین اعلام کرد که ۱۶ میلیون پوند تجهیزات نظامی دیگر برای کمک‌های بشردوستانه و از جمله غذا و چادر به اوکراین ارائه خواهد شد. کمک جدید نظامی انگلیس به اوکراین در حالی روی می‌دهد که این کشور در حال تکمیل تحویل هزار فروند موشک زمین به هوا به اوکراین است. کشورهای غربی که در راس آن‌ها آمریکا است، محموله‌های نظامی را در اختیار اوکراین قرار داده اند که ارزش آن‌ها به میلیاردها دلار می‌رسد. روسیه اعلام کرده است که ادامه کمک رسانی تسلیحاتی به اوکراین تنها سبب طولانی‌تر شدن جنگ می‌شود.

منبع: شبکه خبر

قربانیان زلزله اندونزی از ۱۶۰ تن گذشت

مقامات اندونزی با بیان اینکه شمار قربانیان زلزله ۵.۶ ریشتری در این کشور به بیش از ۱۶۰ تن افزایش یافت، اعلام کردند: عملیات جستجو برای یافتن حادثه‌دیدگان ادامه دارد. در پی وقوع زلزله ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر در استان جاوه غربی در اندونزی دست کم ۱۶۲ تن کشته شده و نیروهای امداد در میان وقوع پس لرزه های متعدد در تلاش برای بیرون کشیدن حادثه دیدگان از میان آوار هستند. کانون این زمین لرزه در نزدیکی شهر سیانجور (Cianjur) و ۷۵ کیلومتری جنوب شرق جاکارتا پایتخت اندونزی بوده است. این منطقه بیش از ۲.۵ میلیون جمعیت دارد. فرماندار استان جاوه غربی گفت: تا کنون ۱۶۲ تن جان خود را از دست داده و ۳۲۶ نفر نیز مصدوم شده اند. آژانس مدیریت بلایای اندونزی همچنان تعداد قربانیان را ۶۲ نفر گزارش و اعلام کرد امدادگران در جستجوی ۲۵ نفری هستند که گمان می رود زیر آوار حبس شده اند. همچنین به گفته فرماندار استان جاوه غربی، با توجه به تخریب تعدادی ساختمان احتمال افزایش تلفات حادثه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز، به گفته مقامات، برق در مناطق زلزله زده قطع شده و رانش زمین مانع تخلیه مردم در برخی مناطق شده است.

منبع: ایسنا

آژانس اتمی به ایران صلح آمیز اعتراف کرد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که هیچ مدرکی دال بر توسعه برنامه هسته‌ای ایران، وجود نداشته و آژانس هنوز درباره ایران به نقطه بدون بازگشت نرسیده است. گروسی در گفت‌وگو با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفت که هیچ مدرکی دال بر توسعه برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد و مدعی شد که با این حال، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران، برای ساخت بمب اتمی «کافی» است! وی افزود: در سطح کنونی تولید اورانیوم غنی‌شده، ایران در حال حاضر به اندازه ساخت بیش از یک دستگاه، مواد انباشته کرده، البته اگر تصمیم به چنین کاری بگیرد. او اضافه کرد: با این وجود، ما در حال حاضر هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران دارای برنامه سلاح هسته‌ای است، در اختیار نداریم. گروسی در واکنش به این پرسش که «آیا با ایران به نقطه بی‌بازگشت رسیده‌ایم؟ یا اینکه آیا وقت آن رسیده که به راحتی اذعان کنیم که آنها یک قدرت هسته‌ای هستند؟»، با پاسخی منفی، اطمینان داد که «به این نقطه نرسیده‌ایم.» با این حال، مدیرکل آژانس اذعان کرد که باید سخت تلاش کنیم تا از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری به عمل آوریم. اظهارات گروسی در حالی مطرح شده که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پنجشنبه هفته گذشته با ادعای تحقیقات درباره ذرات یافت‌شده ادعایی در سه سایت هسته‌ای ایران، قطعنامه‌ای ضدایرانی را تصویب کرد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدامات کشورمان در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: ارائه قطعنامه به نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدامی بود که با اهداف سیاسی و به منظور افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران در دستور کار آمریکا و سه کشور اروپایی قرار گرفت.

منبع: مهر

نماینده رهبر انقلاب از آیت الله شبیری زنجانی عیادت کرد

حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی عصر امروز از طرف رهبر انقلاب اسلامی با حضور در بیمارستان، از آیت الله شبیری زنجانی عیادت کرد. حجت الاسلام محمدی گلپایگانی ضمن ابلاغ سلام رهبر انقلاب اسلامی به آیت الله شبیری زنجانی، در جریان آخرین وضعیت درمانی این مرجع تقلید قرار گرفت و برای بهبود و سلامتی او دعا کرد. آیت الله شبیری زنجانی به علت افزایش فشار خون در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده است.

منبع: مهر

روسیه کشورهای واردکننده را تهدید کرد

روسیه اعلام کرده است که به کشورهایی که سقف قیمتی برای نفت در نظر گرفته اند، نفت نخواهد فروخت.«الکساندر نواک»، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرده که مسکو به کشورهایی که سقف قیمت را در بازار نفت اجرا کنند، نفت نخواهد فروخت. نواک در همین ارتباط به خبرنگاران گفت: «روسیه قصد ندارد نفت یا فرآورده‌های نفتی را به کشورهایی که سقف قیمت را اعمال می‌کنند، عرضه کند.» این مقام روسی در ادامه افزود: «روسیه وضعیت خود را به عنوان یک تأمین کننده قابل اعتماد انرژی در بازار جهانی و در روابط با شرکا حفظ می‌کند؛ اما در این راستا ما قصد نداریم نفت و فرآورده‌های نفتی را به کشورهایی که از اصل سقف قیمت استفاده می‌کنند، نفت عرضه کنیم.» این مقام مسئول در مسکو گفت: «اعمال سقف قیمتی برای منابع انرژی و سیاسی کردن بخش انرژی تنها می‌تواند منجر به کسری و مشکل در تأمین انرژی شود.» نواک همچنین افزود: «اعمال سقف قیمت در بازار نفت اقدامی مداخله آمیز و بی سابقه در اصول بازار نفت است که به ناچار منجر به کاهش سرمایه گذاری ها می‌شود.» ماه گذشته نشریه بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اعلام کرد به علت اختلاف‌های سیاسی، مشکلات موجود درباره تأمین و عرضه انرژی، اتحادیه اروپا در شرایط کنونی تصمیم ندارد برای نفت روسیه سقف قیمت تعیین کند. پیش از این «گازپروم»، شرکت بزرگ نفت و گاز روسیه هشدار داده بود اگر اتحادیه اروپا برای قیمت نفت روسیه، سقف تعیین کند، مسکو نیز عرضه نفت و گاز به این کشورها را متوقف خواهد کرد «الکسی میلر»، رئیس شرکت گازپروم دراین‌باره گفته بود: ما براساس قراردادهایی عمل می‌کنیم که دو طرف امضا کرده‌اند. قطعاً تعیین سقف قیمت، نقض مفاد و اصول اساسی این قراردادهاست و به معنای پایان عرضه هم خواهد بود. اتحادیه اروپا ۷ اکتبر (۱۵ مهر) هشتمین بسته تحریمی را علیه مسکو اعمال کرد و همچنین چارچوبی را برای تعیین سقف قیمت برای محصولات نفتی روسیه اعلام کرد که برای نفت خام از ۵ دسامبر (۱۴ آذر) و از ۵ فوریه (۱۶ بهمن) برای فراورده‌های نفتی پالایش‌شده روسیه اجرایی خواهد شد. در هفته‌های اخیر، اعتراضات بسیاری در شهرهای اروپایی در جریان بوده است. تظاهرات به ویژه ماه گذشته در ایتالیا، آلمان و فرانسه شدت گرفت. رسانه‌ها می‌گویند مردم با تجمع در میادین شهر به افزایش قیمت کالاهای اساسی اعتراض کرده‌اند. وضعیت ایجاد شده در اروپا نتیجه اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه است. اقتصاد اروپا که تا حد زیادی بر پایه تجارت است، با اعمال هشت بسته تحریمی و محدود کردن داد و ستد با روسیه دچار مشکل شده است. از سوی دیگر، بروز جنگ و اختلال در عرضه، قیمت سوخت را افزایش داده و به تورم دامن زده است.

منبع: مهر

عربستان افزایش تولید نفت را تکذیب کرد

عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان گزارش‌ها درباره بررسی افزایش تولید نفت میان ریاض و دیگر تولیدکنندگان نفت را رد کرد. وی افزود: گزارشات مطرح شده در خصوص بررسی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به صورت روزانه میان عربستان و اوپک پلاس درست نیست. وزیر انرژی عربستان ادامه داد: پر واضح است و برکسی پوشیده نیست که اوپک پلاس هیچ گونه تصمیمی را پیش از نشست خود بررسی نمی‌کند. بن سلمان تصریح کرد: تصمیم به کاهش ۲ میلیون بشکه در روز که از سوی اوپک پلاس اتخاذ شد، تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت. وی تصریح کرد: اگر نیاز به اتخاذ اقدامات بیشتری برای کاهش تولید برای بازگشت تعادل میان عرضه و تقاضای نفت بودیم، ما آمادگی کامل داریم که در این صورت وارد عمل شویم. سخنان بن سلمان درحالی مطرح می‌شود که پیش از این روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مدعی شده بود که نشست چهارم دسامبر اوپک پلاس موضوع افزایش تولید به میزان روزانه ۵۰۰ هزار بشکه را مورد بررسی قرار خواهد داد.

منبع: مهر

کرونا کمی جان گرفت

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته ۷۲ بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی شده است.بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۲۱ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۳۶۸ نفر رسید. متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست داد و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۴ هزار و ۶۲۷ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۷ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۸۰۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۴ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۸۶۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۳۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

منبع: مهر

رسانه‌های اسرائیلی تحریم شدند

منابع خبری با انتشار تصاویری از تحریم رسانه های وابسته به رژیم صهیونیستی در قطر خبر می دهند.رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی که برای پوشش مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر سفر کرده اند با رویگردانی گسترده تماشاگران جام جهانی به ویژه از کشورهای اسلامی روبرو هستند: تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که تماشاگران حاضر در قطر و حتی شهروندان قطری، پس از اینکه متوجه می‌شوند رسانه‌های صهیونیستی با آنها گفتگو می‌کنند از صحبت کردن با آنها خودداری می‌کنند: گفتنی است در کشورهای عربی با وجود وابستگی برخی حکام آنها به غرب و هم آوایی آنها با رژیم صهیونیستی، مردم مسلمان از مخالفان جدی عادی سازی روابط و حامی مساله فلسطین هستند.

منبع: مهر

ثبت نام کنکور ارشد به نقطه آغازین نزدیک شد

ثبت‌نام در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ از ۱۶ آذر آغاز می‌شود. داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ تا ۲۲ آذر مهلت دارند برای ثبت‍‌ نام در این آزمون به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنند. کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ عصر پنجشنبه ۱۱ اسفند و صبح و عصر جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

منبع: مهر

ترکیه مقر نیروهای آمریکایی را هدف قرار داد

در ادامه تنش‌ها بین پ ک ک و آنکارا، جنگنده‌های ترکیه مقر نیروهای آمریکایی که مسئول آموزش نظامیان حزب کارگران کردستان بودند را هدف قرار دادند. رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کردند جنگنده‌های این کشور مقر نیروهای آمریکا در «حسکه» سوریه را هدف قرار داده‌اند. گفته می‌شود نیروهای آمریکایی مسئولیت آموزش نظامیان حزب کارگران کردستان را در این منطقه بر عهده داشته اند. شبکه المیادین همچنین از حمله ترکیه به چند روستا در «رقه» و «حلب» خبر داده است. این حملات در میانه افزایش تنش‌ها بین آنکارا و حزب کارگران کردستان رخ می‌دهد. امروز ظهر، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه اعلام کرد حمله موشکی به یک شهر ترکیه در مرز سوریه منجر به کشته شدن سه نفر شده است. وی تصریح کرد: «این موشک‌ها شهر کرکامیس ترکیه را هدف قرار دادند که طی آن شش نفر زخمی شدند». گفته می‌شود یکی از افراد کشته شده کودک بوده است. مقامات ترکیه گروه پ. ک. ک و نیروهای دموکراتیک سوریه را مسئول شلیک موشک‌ها معرفی کرده‌اند. تنش‌های اخیر پس از آن رخ می‌دهد که مقامات آنکارا عناصر گروه تروریستی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را متهم به دست داشتن در حمله تروریستی خیابان استقلال در استانبول کردند. به تازگی نیز سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه فاش کرد پ ک ک یکی از تشکیلات سازمان جاسوسی آمریکاست.

منبع: خبرنگاران جوان

خشکسالی زیتون اسپانیا را از بین برد

تولید کنندگان روغن زیتون در اسپانیا به علت از دست دادن شصت تا هفتاد درصد از محصولات خود براثر خشکسالی به شدت نگران آینده خود شده اند تولید کنندگان روغن زیتون در استان «هوئیلوای» اسپانیا به علت از دست دادن شصت تا هفتاد درصد از محصولات خود براثر گرمای شدید هوا به شدت نگران آینده خود شده اند. یکی از تولیدکنندگان روغن زیتون می‌گوید محصول امسال بسیار کم بود. حساب کرده بودیم که میزان مشخصی زیتون برداشت کنیم، اما میزان برداشت واقعی ما شصت تا هفتاد درصد کمتر بوده است. شرایط ما به علت خشکسالی این طور شده است و اگر باران نبارد نمی‌دانم چه باید بکنیم. گرمای شدید هوا و فقدان بارش‌ها تاثیر بسیار شدیدی بر باغ‌های زیتون در اسپانیا داشته است و محصول زیتون امسال بسیار کوچکتر و کمتر شده است. خوزه آنسلمو، رئیس شرکت اولیبیس تولید کننده روغن زیتون در اسپانیا می‌گوید خشکسالی بر همه چیز تاثیر گذاشته است. در وهله نخست بر روی درختان تاثیر می‌گذارد، زیرا آب کافی وجود ندارد که درخت بتواند مواد مغذی را دریافت کند این مساله به شدت بر روی رشد میوه‌ها و همچنین روغنی که از زیتون گرفته می‌شود تاثیر می‌گذارد. میزان برداشت محصول زیتون امسال در اسپانیا پس از فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۳ کمترین محصول طی سال‌های اخیر بوده است و تابستان ۲۰۲۲ در اسپانیا نیز سومین تابستان خشک از زمان ثبت بارش‌ها در این کشور در سال ۱۹۶۴ به شمار می‌رود. همچنین تابستان گذشته گرمترین تابستان اسپانیا بود.

منبع: خبرنگاران جوان

انصارالله به الضبة حمله پهپادی کرد

انصارالله یمن برای دومین بار طی ماه کنونی بندر نفتی الضبه در شرق یمن را هدف حمله پهپادی قرار داد. یک منبع در استان حضرموت اعلام کرد که یک فروند پهپاد بمب گذاری شده، روز دوشنبه یک نفتکش را در بندر الضبه در شرق شهر المکلا هدف قرار داد. بر اساس این گزارش، این کشتی پس از ورود به این بندر برای بارگیری محموله نفتی هدف حمله قرار گرفت. منبع مذکور تأکید کرد که این حمله منجر به توقف فعالیت در این بندر نفتی شده است. المیادین گزارش داد که کشتی مذکور بدون بارگیری این بندر نفتی را ترک کرده است. این دومین حمله نیروهای مسلح یمن به بندر نفتی الضبه و سومین حمله به بنادر تحت کنترل دولت مورد حمایت عربستان در یمن محسوب می شود.

منبع: ایسنا

مدافع خلق غازی‌آنتپ را به توپ بست

منابع خبری دوشنبه از حمله راکتی یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) به شهری در استان غازی‌آنتپ ترکیه خبر دادند.مقامات محلی در استان غازی آنتپ ترکیه لحظاتی قبل اعلام کردند که نیروهای یگان‌های مدافع خلق کُرد با شلیک پنج موشک منطقه "کارکمیش" را در این استان هدف قرار دادند شبکه اسکای نیوز عربی تعداد کشته‌های این حمله را سه تن از جمله یک کودک اعلام کرد. خبرنگار آناتولی نیز در این باره گزارش داد که موشک‌های شلیک شده به یک مدرسه، دو خانه و یک منطقه کشاورزی در نزدیکی گذرگاه مرزی کارکمیش اصابت کرده‌اند. یکشنبه نیز حملات متقابلی میان گروه‌های کرد مسلح در سوریه و ترکیه انجام شده بود. دولت ترکیه شبه‌نظامیان کرد را مسئول انفجار در خیابان استقلال استانبول در ۱۳ نوامبر می‌داند که منجر به کشته شدن شش نفر و مجروح شدن بیش از ۸۰ نفر شد. هیچ گروهی مسئولیت انفجار در این خیابان شلوغ را بر عهده نگرفته است و گروه‌های کرد نیز دست داشتن در این انفجار را رد کرده‌اند. دولت ترکیه حزب کارگران کردستان را مسؤول این انفجار دانسته است.

منبع: ایسنا

چین اولین موتور جت خاص جهان را ساخت

چین مدعی است اولین موتور جهان با سوخت نفت سفید(Kerosene) می‌تواند جت‌ها را تا ۹ برابر سرعت صوت به پیش ببرد. این موتور انفجاری فراصوت، در اوایل سال جاری آزمایش شد.محققان چینی ادعا می‌کنند که "اولین موتور موج انفجار مافوق صوت جهان"(world's first hypersonic detonation wave engine) را ساخته‌اند که می‌تواند یک هواپیما را با سرعت ۹ ماخ(۹ برابر سرعت صوت) با استفاده از سوخت ارزان قیمت جت به حرکت درآورد. روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست(SCMP) روز جمعه گزارش داد که این موتور انفجاری مورب چندین آزمایش موفقیت آمیز زمینی را در تونل شوک مافوق صوت JF-۱۲ پکن انجام داد. محققان گفتند: هیچ نتیجه آزمایشی برای موتورهای انفجاری مافوق صوت نفت سفید هوانوردی قبلا منتشر نشده بود. تیم آزمایش کننده این موتور که نیروی رانش را با موجی از انفجارها تولید می‌کند، توسط "لیو یونفنگ"(Liu Yunfeng) مهندس ارشد مؤسسه مکانیک آکادمی علوم چین رهبری شد. در مقایسه با سایر موتورهای مافوق صوت مانند "اسکرم جت"(scramjet)، یک موتور انفجاری می‌تواند موثرتر و با قدرت بیشتری کار کند. اسکرم‌جت(Scram Jet) که نام آنها از واژه supersonic combustion ramjet گرفته شده است، به معنای احتراق در سرعت مافوق صوت است. این گونه موتورها در سرعت‌های مافوق صوت به کار می‌روند و طرز کار آنها بسیار مشابه موتورهای رم جت(Ramjet) با تغییراتی می‌باشد. انفجارهای متوالی توسط موج انفجار به راه می‌افتد. این انفجارها تقریباً سریع اتفاق می‌افتند و انرژی بسیار بیشتری نسبت به احتراق سنتی با همان مقدار سوخت به خصوص در سرعت‌های فراتر از هشت ماخ آزاد می‌کنند. موتورهای انفجاری توسط دانشمندان در سراسر جهان ساخته شده است. با این حال، آنها معمولاً از سوخت هیدروژنی استفاده می‌کنند که گرانقیمت است. سوخت جتی معروف به RP-۳ که اغلب در فرودگاه‌های چین یافت می‌شود، موتور یونفنگ را تامین می‌کند. یونفنگ گفت: اگرچه مفهوم استفاده از سوخت جت برای به حرکت درآوردن پروازهای مافوق صوت سال‌هاست که مطرح شده است، اما منفجر کردن آن آسان نیست. دانشمندان با مشکلاتی روبرو شده‌اند زیرا مشتعل شدن نفت سفید در هوای گرم و متحرک دشوار است. طبق شبیه‌سازی‌های کامپیوتری، موتوری که با نفت سفید کار می‌کند، به محفظه انفجاری نیاز دارد که ۱۰ برابر بیشتر از موتوری که با هیدروژن کار می‌کند، باشد. طبق گفته تیم تحقیقاتی، دارا بودن طول اضافی برای اکثر هواپیماهای مافوق صوت غیرعملی خواهد بود زیرا در توسعه این هواپیماها هر میلی متر اهمیت دارد. با این حال، محققان چینی دریافتند که یک اصلاح ساده یعنی اضافه کردن یک برآمدگی کوچک به اندازه ناخن به سطح ورودی هوای موتور می‌تواند احتراق نفت سفید را در عین حفظ یک محفظه فشرده، تسهیل کند. DF-۱۷ و YJ-۲۱ دو موشک مافوق صوت هستند که چین توسعه داده است و می‌تواند به سازه یا کشتی در حال حرکت حمله کند و در عین حال از دید اکثر سیستم‌های دفاع هوایی در امان باشد. دولت چین امیدوار است با توسعه ناوگانی از هواپیماها که می‌توانند مسافران را در هر نقطه از جهان در عرض چند ساعت برسانند، کاربردهایی را در بخش عمران فناوری مافوق صوت کشف کند. با این حال، دانشمندان و مهندسانی که روی این فناوری کار می‌کنند می‌گویند که کاهش هزینه‌های ساخت و ساز و عملیاتی هنوز یک مشکل مهم است.

منبع: ایسنا

دولت کارت سوخت ها را شارژ کرد

۶۰ لیتر سهمیه بنزین آذرماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد سه‌شنبه‌ (یکم آذرماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.در نهمین‌ماه سال ۱۴۰۱، میزان ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ماهانه به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز خواهد شد، همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود. طرح فعلی سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسائل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد. سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا شش ماه بود که به‌ دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام‌شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

منبع: ایسنا

کارشناسان به اسرائیل هشدار دادند

یک کارشناس سایبری در رژیم صهیونیستی اعتراف کرد، ایرانی‌ها به توانمندی هک کردن و کنترل پهپادهای اسرائیلی و آمریکایی نزدیک شده‌اند.جروزالم پست به نقل از مدیر عامل شرکت امنیت سایبری کلیپر اسکای خبر داد، هکرهای ایرانی این روزها در آستانه رخنه به سیستم پهپادهای اسرائیلی و آمریکایی و به کنترل در آوردن آنها قرار گرفته‌اند. براساس ادعای این کارشناس سایبری: هکرهای ایرانی امروز بیش از هر زمان دیگری به توانمندی هک کردن و به کنترل در آوردن پهپادهای آمریکایی و اسرائیلی نزدیک‌تراند. وی در این زمینه افزود: روز به روز بر توانمندی‌های سایبری ایران در تمامی ابعاد افزوده می‌شود که یکی از ابعاد آن هک کردن هواپیماهای بدون سر نشین است و در حال رسیدن به توانمندی روز صفر است که هکرهای آمریکایی، روسی و چینی به آن دست یافته و قادر هستند بخش‌هایی را از طریق توانمندی سایبری مختل و از کار بیاندازند. این کارشناس در ادامه مدعی شد: ایران نه تنها توانمندی سایبری خود را توسعه بخشیده بلکه ابزارهای تهاجم سایبری را در اختیار حزب الله هم قرار داده است. وی همچنین اعتراف کرد: ایران به شبکه‌ها و بخش‌های دفاعی اسرائیل رخنه کرده است اما این مسایل سری و اعلام نشده باقی مانده‌اند.مدیر عامل این شرکت مهم امنیت سایبری تاکید کرد: ایران برای مخفی نگه داشتن توانمندی‌های خود، این موفقیت‌ها را علنی نکرده است در حالی که اسرائیلی‌ها هم برای عدم قرار گرفتن در موضع ضعف و شرایط بغرنج از جانب خود مسئله حملات سایبری را مسکوت نگه داشته و حاضر به اعلام میزان زیان‌های وارد شده به سیستم‌های خود نشدند.

منبع: تسنیم

طارمی بهترین گلزن ایران در ادوار جام جهانی شد

ستاره ایرانی پورتو بهترین گلزن تاریخ ایران در ادوار مختلف جام جهانی فوتبال لقب گرفت. تیم ملی فوتبال ایران دوشنبه یکی از تلخ‌ترین بازی‌های خود را پشت سر گذاشت و در اولین بازی خود در جام جهانی 2022 قطر، با نتیجه 6 بر 2 مغلوب انگلیس شد. مهدی طارمی با دو گلی که در این مسابقه به ثمر رساند، به تنها بازیکن تاریخ فوتبال ایران تبدیل شد که در ادوار مختلف جام جهانی، دو گل به ثمر می‌رساند. ایران پیش‌تر در جام جهانی، هیچ بازیکن دو گله‌ای نداشته استهمچنین مارکوس رشفورد در دقیقه 71 وارد زمین شد که در دقیقه 72 توانست گل پنجم سه‌شیر را وارد دروازه ایران کرد. رشفورد 49 ثانیه بعد از ورود به زمین موفق به گلزنی شد که سومین گل زودهنگام یک بازیکن تعویضی، پس از ورود به میدان بود. این مسابقه، پُرگل‌ترین بازی نخست انگلیس در ادوار مختلف جام‌های جهانی بود. گرت ساوت‌گیت نیز با 9 پیروزی، آمار بیشترین برد یک مربی تیم ملی انگلیس را در مسابقات یورو و جام جهانی به نام خود ثبت کرد. بازیکنان انگلیس در نیمه اول 366 پاس به هم دادند که بیشترین دومین تعداد پاس برتر یک تیم در جام جهانی از سال 1966 بود.

منبع: تسنیم

ترکیه سفیر سوئد را احضار کرد

وزارت امورخارجه ترکیه دوشنبه شب استفان هرستروم سفیر سوئد در آنکارا را در اعتراض به آنچه "انعکاس تبلیغات گروهک پ.ک.ک" بر روی ساختمان سفارت ترکیه در استکهلم اعلام شد، احضار کرده است.برخی دیپلمات‌ها گزارش دادند، عناصر وابسته به گروه پ.ک.ک که آنکارا آن را یک گروه تروریستی می داند، بر روی ساختمان سفارت ترکیه در استکهلم تصاویری حاوی تبلیغ این گروه و توهین به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را نصب کرده‌اند. وزارت امورخارجه ترکیه اعلام کرد: به دنبال این اقدام، سفیر سوئد در آنکارا به وزارت امور خارجه احضار و وزارت خارجه ترکیه این اقدام را محکوم کرد و خواستار آغاز تحقیقات شده است. وزارت امورخارجه ترکیه از هرستروم خواست تا با شناسایی عاملان تدابیر لازم اتخاذ شود و در راستای تفاهم‌نامه سه جانبه با فنلاند، سوئد و ترکیه اقدامات ملموس انجام شود. ترکیه، سوئد و فنلاند اواخر ماه ژوئن گذشته یادداشت تفاهم سه جانبه در خصوص عضویت این دو کشور اروپایی در ناتو را امضا کردند. آناتولی اعلام کرد که سوئد و فنلاند اعلام کردند که به صورت کامل آمادگی خود را برای مقابله با گروههایی چون پ.ک.ک که ترکیه آن را تروریستی می‌داند، اعلام کرده است.

منبع: ایرنا

لهستان سامانه های پدافند هوایی را افزایش داد

ماریوش بلاشاک وزیر دفاع لهستان روز دوشنبه اعلام کرد که با پیشنهاد آلمان در همسایگی خود و عضو دیگر ناتو، برای افزایش شمار سکوهای شلیک موشک سامانه پدافند هوایی پاتریوت نزدیک مرز لهستان با اوکراین موافقت کرده است.بلاشاک در رسانه اجتماعی توئیتر نوشت که کریستین لامبارچت وزیر دفاع آلمان تمایل خود را برای استقرار سکوی پرتاب راکت سامانه پاتریوت در مرز اوکراین، تائید کرده اما هنوز نوع این سامانه و همچنین زمان تحویل آنها به لهستان و مدت زمانی که در اختیار این کشور خواهد بود، مشخص نشده است. لامبارچت در پی برخورد یک موشک سرگردان به خاک لهستان که نگرانی هایی درباره گسترش احتمالی جنگ اوکراین ایجاد کرد، روز یکشنبه گفته بود که برلین به ورشو پیشنهاد تحویل سامانه پاتریوت را برای کمک به امنیت آسمان خود داده است. آلمان پیش از این و در پی این حادثه گفته بود که به همسایه شرقی اش برای نگهبانی و دفاع از آسمان خود با اعزام جنگنده های یوروفایتر، کمک می کند. ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو گفت که ظاهرا نیروهای روسیه موشکی را که با برخورد به خاک لهستان، جان ۲ تن را ستاند، شلیک نکرده بودند، بلکه به صورت غیرعمدی توسط نیروهای پدافند هوایی اوکراین شلیک شده بود. سامانه های پدافند هوایی زمین پایه مانند پاتریوت ساخت شرکت رایتون آمریکا برای ردگیری موشک های شلیک شده به سوی لهستان، در خاک این کشور ساخته و مستقر می شود. چندین مقام آمریکایی اعلام کرده‌اند که جو بایدن قرار است با استفاده از اختیارات قانونی اضطراری بدون نیاز به تائید کنگره، موشک‌های هاوک را به اوکراین ارسال کند. دو مقام آمریکایی به این خبرگزاری گفتند که ایالات‌متحده در حال بررسی ارسال تجهیزات دفاع هوایی قدیمی از جمله سامانه موشکی "هاوک" (HAWK) به اوکراین برای کمک به دفاع در برابر حملات پهپادی و موشک های کروز روسیه است. موشک های هاوک که نسبت به موشک های استینگر که یک سامانه دفاع هوایی کوچکتر با برد کوتاه تر است و پیش از این به اوکراین ارسال شده، پیشرفته تر محسوب می شوند. رویترز در ادامه افزود: دولت «جو بایدن» قرار است از اختیارات قانونی موسوم به (PDA) برای انتقال سریع تجهیزات هاوک که بر اساس فناوری دوران جنگ ویتنام بوده اما چندین بار ارتقا یافته، استفاده کند. قانون PDA در آمریکا این اجازه را به رئیس جمهوری می دهد تا در واکنش به شرایط اضطراری، لوایح و خدمات دفاعی را به سرعت و بدون تایید کنگره ارسال نماید. کاخ سفید تاکنون از هرگونه پاسخگویی در مورد تعداد موشک هایی که مقرر کرده به اوکراین ارسال کند، خودداری کرده است. اما مقامات آمریکایی به رویترز گفته اند که سامانه موشکی هاوک در واقع نسل قدیمی سامانه موشکی پاتریوت است که ارسال آن به اوکراین در حال حاضر در دستور کار قرار ندارد. بایدن پیش از این به ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین وعده داده بود که پس از بمباران موشکی روسیه در اوایل ماه جاری، سامانه‌های هوایی پیشرفته‌ ای در اختیار کی‌یف قرار دهد. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز به تازگی در اظهاراتی از ارسال چهار پرتابگر هاوک توسط اسپانیا خبر داده است. چند مقام آگاه دولت آمریکا به رویترز گفتند از آنجا که این سامانه های موشکی چندین دهه در انبار بوده و مشخص نیست که چه تعداد موشک سالم وجود دارد، واشنگتن در وهله نخست موشک های رهگیر را برای سامانه هاوک ارسال می کند. این منابع گفتند که بایدن احتمالا استفاده از قانون PDA را اواخر این هفته در دستور کار قرار می دهد. یکی از مقامات آمریکایی نیز اضافه کرد که احتمالا این امر شامل نیمی از جدیدترین کمک امنیتی آمریکا به اوکراین خواهد بود که حدود ۷۰۰ میلیون دلار است. هنوز مشخص نیست چه تعداد موشک هاوک به اوکراین ارسال می شود، اما مقامات آمریکایی پیش از این هم اعلام کرده بودند که اندازه و ترکیب بسته های کمک های نظامی به کی‌یف می تواند به سرعت تغییر کند. از زمان حمله روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، آمریکا نزدیک به ۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی به کی‌یف ارسال کرده است.

منبع: ایرنا

مهد کودک و پیش دبستانی‌ها بازهم غیرحضوری شد

مهد کودک و پیش دبستانی‌های استان‌های تهران و البرز سه شنبه اول آذر به علت ماندگاری هوای آلوده تعطیل و مدارس ابتدایی شهر و برخی شهرستان‌های استان تهران و البرز غیرحضوری شد.با تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران، همه مدارس ابتدایی استان تهران بجز دماوند، فیروزکوه و پردیس فردا سه شنبه اول آذر برای دومین روز به علت تشدید آلودگی هوا غیرحضوری شد.تعطیلی مهد کودک و پیش دبستانی‌ها و غیرحضوری شدن برخی مدارس استان تهران برای دومین روزبا تصویب این کارگروه همچنین مهدها و پیش دبستانی‌های شهر و استان تهران بجز در شهرستان‌های دماوند، فیروزکوه و پردیس فردا تعطیل است. براین اساس مدیران موظف شدند با توجه به تعطیلی مهدها و پیش دبستانی‌ها با مرخصی والدین موافقت کنند. در استان البرز هم فردا سه شنبه اول آذر مهد کودک و پیش دبستانی‌ها تعطیل و مدارس ابتدایی غیرحضوری خواهد بود. به همه افراد بویژه بیمارن قلبی و تنفسی، بانوان باردار و کودکان توصیه شده از تردد غیرحضوری در شهر خودداری و درصورت ضرورت از ماسک استفاده کنند. به دیگر افراد هم توصیه شده در فضای باز ورزش نکنند. پایگاه‌های سیار فوریت‌های پزشکی اعم از اورژانس و هلال احمر برای خدمات رسنی به بیماران احتمالی در مناطق پرتردد شهر، جانمایی شدند. فروش مجوزهای روزانه طرح ترافیک و فعالیت واحدهای تولید بتن آماده، شن و ماسه و آسفالت هم تا چهارشنبه ۲ آذر و روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها در پایانه‌های مسافربری و فعالیت‌های عمرانی که موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود، تا اطلاع بعدی ممنوع است. ممنوعیت مصرف نفت کوره و مازوت در کلیه واحدهای نیروگاهی، صنعتی، تولیدی، معدنی و خدماتی استان تهران نیز همچنان ادامه یابد. پلیس راهور تهران بزرگ و پلیس راه فاتب نیز موظف شدند از تردد شبانه کامیون‌ها به استثنای کامیون‌های حامل سوخت، مواد غذایی و مواد فاسد شدنی و تردد موتور سیکلت‌ها، خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی و همچنین وسایل نقلیه دودزا دارای معاینه فنی جلوگیری کنند. شهرداران استان تهران هم باید از پسماند سوزی و سوزاندن شاخ و برگ درختان جلوگیری و براین موضوع نظارت ویژه کنند.

منبع: شبکه خبر

یزد محموله ۹۳۳ کیلوگرمی تریاک را کشف کرد

فرمانده انتظامی استان یزد از کشف ۹۳۳ کیلوگرم تریاک در بازرسی از یک دستگاه کشنده تانکردار در ایستگاه بازرسی شهید مدنی مهریز خبر داد. سردار عباسعلی بهدانی فرد گفت: ماموران ایستگاه بازرسی شهید مدنی یزد هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کشنده تانکردار مشکوک شده و آن را مورد بازرسی قرار دادند. وی افزود: ماموران در بازرسی این خودرو ۹۳۳ کیلوگرم ماده مخدر تریاک که در قسمت‌های مختلف خودرو جاساز شده بود، کشف کردند. فرمانده انتظامی استان یزد با بیان اینکه این محموله از جنوب شرق کشور به مقصد استان تهران بارگیری شده بود، تصریح کرد: در این خصوص یک قاچاقچی دستگیر و به دادسرا تحویل شد. سردار بهدانی فرد مقابله با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد افیونی را در اولویت کاری پلیس استان یزد دانست و خاطر نشان کرد: جان برکفان نیروی انتظامی شبانه روز در اقصی نقاط کشور با قاچاقچیان موادافیونی و سوداگران مرگ مقابله می‌کنند و هرگز اجازه جولان به آنان نخواهند داد.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha