دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حضرت زینب

حوزه/ قدر عمه های خوب را، خوب بدانیم و عمه های خوب هم با تأسی به عمه بزرگ سادات، در پرورش و تکوین شخصیت برادرزاده ها بکوشند تا جوانانی رشید، مومن و آشنا به هویت ایرانی اسلامی و آگاه به مبانی و معارف راستین اسلام ناب محمدی صلی‌الله‌علیه‌وآله و سلم پرورش دهند.

خبرگزاری حوزه | در فرهنگ و گفتگوهای عمومی ما مدت زمانی است واژه عمه از مفهوم و بار مثبت خوبی برخوردار نیست و بعضا برخی افراد دانسته و یا ندانسته، از روی آگاهی و یا از روی جهل وغفلت و حتی شوخی، چنانچه نسبت به فرد دیگری قصد تمسخر، تحقیر، توهین و طعنه را داشته باشند، عمه او را خطاب می کنند و جملاتی را به عمه اش نسبت می دهند. این برخوردهای کلامی بعضا بقدری عادی و فراگیر شده که افراد خودشان برخی ناملایمات و یا جملات معترضه را به عمه خود حواله و نسبت می دهند، در حالی که عمه در مناسبات خانوادگی و یا شکل گیری و تکوین شخصیت برادرزاده، نقش موثری داشته و می تواند داشته باشد. بطور کلی ارتباط عاطفی عمیقی بین عمه و برادرزاده وجود دارد که نشان از وابستگی خاص و نقش تاثیرگذار عمه در شکل گیری شخصیت برادرزاده داشته و دارد.


در کشور ما روز میلاد با سعادت عقیله بنی هاشم؛ حضرت زینب کبری سلام الله علیها به نام روز پرستار نامگذاری شده است که اگر بررسی اجمالی هم داشته باشیم شکوه پرستاری حضرت زینب سلام الله علیها در کربلا، در پرستاری و مراقبت از حضرت امام سجاد علیه السلام بوده است که خود حضرت سجاد (ع) در تشریح شرایط عصر عاشورا و بعد از هجوم یزیدیان می فرماید: عمه ام حضرت زینب(س) متوجه وضع من شد و فرمود: ای یادگار جد، پدر و بردارانم، می‌بینم با جان خود بازی می‌کنی و نزدیک است جان خود را از دست بدهی. نگران نباش..


عمه در معارف و سیره بزرگان دینی ما جایگاه خاصی دارد و در دستورات اهل بیت علیهم السلام نسبت به آن اشاراتی می توان یافت. به عنوان مثال امام جواد(ع) در خصوص عمه بزرگوارش حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها می فرماید: هرکس عمه ام را در قم زیارت کند بهشت پاداش اوست.« کامل الزیارات ص ۳۲۴». و یا امام زمان (عج) می فرماید: در گرفتاری واسطه ای آبرومند چون عمه ام زینب علیهاالسلام به درگاه خدا معرفی کنید تا خدای متعال گرفتاری تان را برطرف سازد، و یا در جای دیگر فرموده است: به شیعیان و دوستان من بگویید خدا را به حق عمه ام حضرت زینب قسم دهند که ظهور مرا نزدیک گرداند.


و یا نقش حضرت حکیمه خاتون عمه امام زمان (عج) در هنگام تولد و خبر تولد حضرت، بوضوح دیده می شود. در کربلا حضرت زینب به عنوان عمه هم روحیه بخش است وهم پناهگاه، چنان که در دوران اسارات هر زمان بچه ها و حتی زنان کاروان اهل بیت علیهم السلام آماج تهاجم و اذیت قرار می گرفتند به عمه پناه می آوردند، ضمن اینکه عمه غم خوار و تسکین دهنده هم هست، زمانی که امام حسین (ع) کنار بدن مجروح و غرق به خون فرزند جوانش؛ علی اکبر علیه السلام قرار گرفت، حضرت عمه علی اکبر را به استمداد طلبید و فرمود: بگویید عمه اش زنیب بیاید، تماشای رُخ اکبر نماید.


در دوران معاصر نیز همین نقش و تاثیرگذار بودن عمه را می بینیم بگونه ای که می توان از نقش و همراهی عمه بزرگوار امام خمینی در خونخواهی از پدر شهید امام، یاد کرد که در نهایت امام خمینی با همکاری عمه بزرگوارش موفق به شناسایی و اعدام قاتلین پدر شهید خود می شود، و البته می توان به موارد دیگری نیز اشاره نمود که از حوصله خواننده این نوشتار خارج است.


در سالروز میلاد با سعادت عمه سادات و بزرگ پرستار صحنه های مدینه، کوفه، و باز مدینه و در نهایت کربلا و شام؛ یعنی حضرت زینب کبری سلام الله علیها با عرض تبریک و شادباش به همه ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام، مقام عمه ها خوب، واقعی و دوست داشتنی را ارج می نهیم.
یادآور می شوم مراقب باشیم، بدلیل شرایط خاص و تحولات فکری و فرهنگی، در مسیری قرار نگیریم که از افرادی که در تکوین شخصیت انسان نقش داشته اند، به نیکی یاد نشود.

قدر عمه های خوب را، خوب بدانیم و عمه های خوب هم با تأسی به عمه بزرگ سادات، در پرورش و تکوین شخصیت برادرزاده ها بکوشند تا جوانانی رشید، مومن و آشنا به هویت ایرانی اسلامی و آگاه به مبانی و معارف راستین اسلام ناب محمدی صلی‌الله‌علیه‌وآله و سلم پرورش دهند.

عمه های عزیز و رهروان زینبی؛ روزتان مبارک و فرخنده باد. پایدار باشید وسربلند.

محمدباقر خراسانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha