شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست علمی

حوزه/ ارتباط و مطالعات ما با حوزه ژاپن به طور خاص و بسیاری از کشورهای تأثیرگذار آسیائی به طورعام کمرنگ است و البته می تواند این گونه گرایش، ریشه های فرهنگی و اندیشه ای در تاریخ ما داشته باشد اما با توجه به شرایط و تحولات فراوان به ویژه در ارتباط با همسایگان و منطقه آسیا باید رویکردهای جدید و پیشرو اتخاذ نمود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر حسین دیوسالار رایزن پیشین فرهنگی ایران در ژاپن در نشست علمی «تأملی بر وضعیت ارتباطات فرهنگی ایران و ژاپن» که در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم برگزار شد، با اشاره به روابط طولانی، فرهنگی و تاریخی و همچنین مشترکات دو کشور در زمینه های مختلف گفت: در حوزه قانون، قانون گرایی و الگوهای مورد استفاده در این زمینه، ژاپن می تواند یکی از کشورهای مهمی باشد که تجربیات قابل بهره برداری را برای ایران داشته باشد.

وی ادامه داد: ارتباط و مطالعات ما با حوزه ژاپن به طور خاص و بسیاری از کشورهای تاثیرگذار آسیائی به طورعام کمرنگ است و البته می تواند این گونه گرایش، ریشه های فرهنگی و اندیشه ای در تاریخ ما داشته باشد اما با توجه به شرایط و تحولات فراوان به ویژه در ارتباط با همسایگان و منطقه آسیا باید رویکردهای جدید و پیشرو اتخاذ نمود.

دکتر دیوسالار با اشاره به اینکه بحث فرهنگی در حوزه تعاملات، اصل، بنیان و اساس است، گفت: فرهنگ می تواند قوام بخش، تعمیق دهنده و آینده ساز باشد و باید در این‌خصوص و تعمیق ارتباطات و تبادلات فرهنگی با جدیت برنامه ریزی و تلاش نمود و در زمینه هایی مانند توجه به قانون، قانون گرایی، رفتارهای آموزشی و اجتماعی، برنامه ریزی و ... از تجربیات کشورهایی مانند ژاپن نیز بهره برداری کرد.

وی ادامه داد: در حوزه عمل، نسبت به داشته های ارزشمند اخلاقی، دینی و فرهنگی خود در برخی مواقع غفلت داریم که می‌تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع نماید.
رایزن پیشین جمهوری اسلامی ایران در ژاپن افزود: اگر بخواهیم از الگوی ژاپن که مانند همه فرهنگ‌ها دارای نقاط قوت و ضعف می باشد به ویژه در حوزه قانون بهره ببریم حتما آورده و تجربیات خوبی وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه نگاه عموم مردم به قانون و فرهنگ سازی امری جدی است، گفت: در این خصوص، قانون گرایی صورت گرفته در ژاپن، قابل مطالعه و پژوهش است تا از این دریچه تجربیات تبدیل تئوری به رفتار، به صورت عمل اجتماعی و قانونی مورد شناسایی دقیق تر قرار گیرد. ضمنا اشتراکات مثبت و قابل توجهی بین ایران و ژاپن این امر را تسهیل می نماید.

دکتر دیوسالار بیان داشت: تفاوت قانونگرایی ژاپن با دیگر کشورها بسیار زیاد است، قانون در ژاپن تا بالاترین سطح و حتی جایگاه اولوهیت از دیدگاه لزوم اجرا پیش رفته است و لذا فارغ از بحث نظارت، اعتقاد به منفعت جمعی، ارتقا جایگاه قانون و ضرورت قانون گرائی بسیار با اهمیت است.

رایزن پیشین فرهنگی ایران در ژاپن با طرح این سوال که چرا ما در مقام تدوین قانون با وجود مبانی خوب و محکمی که در اختیار داریم اما در مقام عمل، آن چیزی که به صورت کلی و عام از قانون انتظار داریم محقق نمی شود؟ گفت: آیا این قانونگرایی صرفا بر اساس نظارت و سیستم بازدارندگی شکل گرفته یا یک مبنای کلی و اصولی دیگری هم وجود دارد که در واقع دلیل این قانونگرایی را مورد توجه قرار می دهد که بسیار قابل توجه و مطالعه است.

دکتر دیوسالار افزود: صرفا یک اقدام و سیستم نظارتی نمی تواند این کار را انجام دهد چه بسا در بسیاری از کشورها سازمان و سیستم نظارتی بسیار قوی تری از ژاپن هم وجود داشته باشد، اما فرهنگ سازی، جدیت در آموزش و پرورش و توجه ویژه افکار عمومی در اجرای دقیق قوانین بسیار مؤثرتر است.

وی با اشاره به اینکه آموزش جز مهمی از فرهنگ است، تاکید کرد: آن چیزی که ما از تدوین برنامه آموزشی در ژاپن ملاحظه می‌کنیم، بسیار مبتنی بر اصول، سنت ها و داشته های اساسی فرهنگ ژاپنی است.

در این نشست برخی از پژوهشگران و اساتید حاضر به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند و سوالاتی نیز از دکتر دیو سالار پیرامون مباحث مختلف ژاپن پرسیده شد که ایشان پاسخ های لازم را ارائه نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha