یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام میر محمدی

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین میر محمدی گفت: در طرح هدفمندی خدمت رسانی به طلاب چهار مقوله تحصیل، تدریس، تحقیق و تبلیغ مورد توجه است و تلاش در این زمینه ها دارای امتیاز بیشتری است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از هرمزگان، حجت الاسلام والمسلمین سید جمال‌الدین میر محمدی رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور امروز یکشنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۱ در دیدار با طلاب و روحانیون در مدرسه علمیه ولیعصر ( عج) شهرستان رودان به ذکر ویژگی های طلبه موفق پرداخت و اظهار داشت: هنگامی یک طلبه و روحانی موفق در رسالت تحصیل و تبلیغ و نقش آفرین در جامعه است که شرایط روحی، روانی، اخلاقی، علمی، سیاسی و اجتماعی خوبی برخوردار باشد .

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور به خصوصیت علمی اشاره کرد و افزود: اولین شرط در شرایط طلبه موفق علم آموزی و ارتباط عمیق و پیوسته با مطالعه و تحقیق است. این عبارت پر مغز که «اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّینِ؛ فإنَ طَلَبَ العِلمِ فَریضَةٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ» حاوی دو مطلب مهم است نخست اینکه علم را از دیگران بیاموز و دوم اگر توانستید حتی هجرت کن و علم بیاموز است .

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین میر محمدی، انسان های موفق تنها دارای نبوغ نبوده بلکه دارای پشتکار و تلاش مضاعف بودند و در راه هدف خود از گرسنگی و بی خوابی هراس نداشتند .

وی تصریح کرد: با مراجعه به تاریخ زندگانی علامه امینی متوجه خواهید شد که چه مرارت ها و سختی ها کشید تا بتواند اثر گرانقدر خود در مورد امیر المومنین علی (ع) را به اتمام برساند .

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه علم آموزی باید متناسب با مخاطب شناسی باشد، اظهار کرد: علم و آگاهی در همه زمینه ها از جمله چگونه رفتار کردن با خردسالان، نوجوانان و پیران جامعه یک هنر است. طلبه باید غیر از فقه و اصول که از مبادی اصلی در حوزه است در خصوص روانشناسی و مسائل اجتماعی نیز اطلاع کافی داشته باشد .

وی یکی از شرایط انسان و طلبه موفق را در بعد روحی و روانی دانست و اظهار کرد: هماهنگی در گفتار و عمل یکی از شرایط اخلاقی طلبه موفق است که هر چه می گوییم خود عامل آن باشیم و طلبه ها باید در زندگی خود همواره سعه صدر و عفو و گذشت داشته باشند .

حجت‌الاسلام والمسلمین میر محمدی اظهار کرد: در شرط سیاسی و اجتماعی، بصیرت نقش مهمی را ایفا می کند یعنی طلبه نسبت به مسائل پیرامونی شهر یا استان و کشور اطلاعات داشته باشد و اگر از برنامه های دشمن در خارج و داخل اطلاعی نداشته باشد نمی تواند امامت و رهبری جامعه را به خوبی انجام دهد .

وی خاطرنشان کرد: طلبه باید دوست و دشمن را بشناسد و در مسائل سیاسی و اجتماعی قوی عمل کند تا بتواند پاسخگوی شبهات روز باشد.

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور در پایان گفت: در طرح هدفمندی خدمت رسانی به طلاب چهار مقوله تحصیل، تدریس، تحقیق و تبلیغ مورد توجه است و تلاش در این زمینه ها دارای امتیاز بیشتری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha