دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دیدار

حوزه/ شخصیّت علامه ملا عبدالله بهابادی دارای ابعاد ناشناخته ای است که به رغم داشتن امتداد سیاسی، اجتماعی و تولیت آستان مقدس امیر المومنین علی(ع)  هنوز شخصیت و جایگاه علمی و عملی ایشان برای جامعه حوزوی و دانشگاهی ناشناخته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر حسن عبدی پور دبیر علمی کنگره در دیدار مسئولان دبیرخانه کنگره علامه ملاعبدالله بهابادی با مدیر" المرکز الإسلامی للدراسات الاستراتیجیة» التابع للعتبة العباسیة المقدسة" به بیان اهداف نکوداشت علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی پرداخت و ابراز داشت: از سال ۱۳۹۶ کار نسخ شناسی و تالیف کتاب و مقالات آغاز گردید اما با توجه به بحران کرونا و تحولات مدیریتی در سطح استان یزد و بهاباد، مدتی فعالیت کنگره متوقف گردید، اما خوشبختانه در ماه گذاشته شورای سیاست گذاری کنگره تصمیم گرفت، مجددا فعالیت های علمی و فرهنگی کنگره با محوریت تکمیل کار شناسایی آثار خطی علامه و احیای آنها از سرگرفته شود.

دبیر کنگره علامه بهابادی یزدی استان یزد و بهاباد را همواره محل تربیت و رشد مشایخ و ستارگان آسمان علم و فقاهت دانست که هر یک از آن‌ها خدمات ارزنده‌ای به جهان اسلام به ویژه مکتب تشیع داشته‌اند از جمله این شخصیت‌ها می‌توان به آخوند ملاعبدالله بهابادی یزدی(ره) اشاره کرد که در اواخر قرن دهم هجری در یزد زندگی می‌کرد.

وی اظهار داشت: شخصیت علامه ملا عبدالله بهابادی دارای ابعاد ناشناخته ای است که به رغم داشتن امتداد سیاسی ،اجتماعی وتولیت آستان مقدس امیر المومنین علی (ع) هنوز شخصیت وجایگاه علمی و عملی ایشان برای جامعه حوزوی و دانشگاهی ناشناخته است.

دبیر علمی کنگره علامه ملاعبدالله بهابادی گفت: علامه ملاعبدالله دارای شخصیت علمی قوی و از نظر مدیریتی یک شخصیت سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی کم نظیراست که منشا خدمات و برکات فراوانی در حوزه های علمیه اصفهان ، شیراز و نجف اشرف شود.

عبدی پور خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت علمی جهان تشیع می‌توان با بازخوانی تراث شیعی و ایجاد ادبیات تمدنی به نیازهای انسان معاصر پاسخ داد در اهمیت تراث و میراث اسلامی جای هیچ بحثی نیست. همین بس که این میراث ارتباط ما با گذشته تاریخی را امکان‌پذیر می‌سازد.

وی افزود: علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی (م، ۹۸۱ ق)، فقیه منطقی، عالم فاضل شیعه در قرن ۱۰ هجری ،در پرتو رابطه با دربار صفوی، بر گسترش تشیع و حل مشکلات شیعیان تلاش می نمود، ملاعبدالله یزدی در علم فقه و منطق متبحّر و استاد بود و آثار مهمی تألیف نمود که مهمترین آن «حاشیه علی تهذیب المنطق» معروف به «حاشیه ملاعبدالله» است عالمان بزرگی چون شیخ بهایی و صاحب معالم از شاگردان او هستند و با توجه به اینکه هم مباحثه آیت الله مقدس اردبیلی بودند اما بدنبال مرجعیت فقهی نبودند و وظیفه خود را گسترش علوم عقلی ونقلی و خدمت به آستان مقدس حرم امیرالمؤمنین علیه السلام می دانستند از این روی برگزاری کنگره‌های نکوداشت اندیشمندان مانند علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی، متولی آستان مقدس حضرت امیرالمومنین در قرن دهم هجری موجب هم‌گرایی و هم‌افزایی حوزه‌های بزرگ نجف و ایران خواهد شد.

در ادامه جلسه حجت الاسلام والمسلمین هروی عضو شورای سیاست گذاری و کمیته علمی کنگره ضمن تشریع شخصیت علمی علامه گزارشی از سفر هیات اعزامی به کشور عراق داد و یادآور شد: مراجع و علمای بزرگ نجف ضمن تجلیل از مقام علمی و معنوی علامه بهابادی تکریم این شخصیت را وظیفه حوزه های علمی دانستند، ایشان دستیابی به برخی از نسخ خطی علامه را یکی از دستاوردهای سفر به عتبات عالیات دانستند.

در ادامه جلسه حجت الاسلام والمسلمین میلانی مدیر "مرکز اسلامی مطالعات راهبردی عتبه عباسیه" ضمن ابراز خوشحالی از تشکیل کنگره بزرگداشت شخصیت علمی و اجتماعی علامه بهابادی یزدی تاکید کرد: مهم ترین و سخت ترین بخش کار کنگره مساله شناسایی و احیای آثار است.

حجت الاسلام میلانی یادآور شد: در زمان رژیم بحث گروهی مامور جمع اوری نسخ خطی برای کتابخانه و موزه بغداد بودند و این آثار در مخازن ضد حریق نگه داری می شدند وباید پیگیری نمود که این آثار کجاهستند چراکه دستیابی به این گنجینه بزرگ شیعی می تواند به کنگره بهابادی وسایر مراکز احیای تراث شیعه کمک نماید

شایان ذکر است: تاکنون کتاب فلسفی " التشکیک " ، کتاب کلامی" الحاشیة علی حاشیة شرح التجرید "، کتاب فقهی "ارشاد الاذهان» ، کتب تفسیری "دره المعانی "، کتاب "شناخت نامه" ، کتاب سیره علمی –عملی علامه ملاعبداله بهابادی یزدی ، کتاب مجموعه مقالات و کتاب مجموعه مصاحبه ها از سوی دبیرخانه کنگر احیای و تالیف شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha