یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
احمد توکلی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت مبارزه جدی و همگانی با رانت خواری و فساد، از رئیس جمهور به دلیل دستور مبارزه با ویژه‌خواری‌ها تشکر کرد و در عین حال از نوع توزیع سبد کالا نیز انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، احمد توکلی در سومین شب جشن های دهه فجر انقلاب که در مسجد اهل بیت(ع) برگزار شد، یکی از مهم ترین دلایل تغییر نعمت ها را  ظلم و ستم حکومت ها دانسته و گفت: بر اساس آیات و روایات، خداوند همراه مظلومان و در کمین ظالمان است.

وی، دنبال کردن منافع شخصی و گروهی حاکمان را یکی از عوامل گرفتاری جوامع عنوان کرد و افزود: حاکمان در این صورت به دلیل برخی منافع، هم گروهی های خود را برمسند قدرت منصوب می کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این که سوء استفاده از قدرت برای اهداف خاص موجب فساد می شود، ابراز داشت: اولویت به منافع شخصی، گروهی و یا جناحی موجب فساد شده و برای دوری از این مسئله باید منافع عامه را ترجیح دهیم.

نتایج حاصل از فساد اقتصادی

توکلی در ادامه کاهش نرخ سرمایه گذاری و کاهش اشتغال در یک جامعه را نشان از فساد اقتصادی دانسته و اظهار داشت: فساد اقتصادی، بهره وری ها را کاهش شدید داده و موجب از بین رفتن شایسته سالاری ها می شود.

این فعال سیاسی، یکی از مهم ترین فعالیت های "سازمان شفافیت بین الملل" را رصد و پیگیری فساد عنوان کرد و ابراز داشت: ما امروز در رده پایین جدول این سازمان قرار داریم و این مسئله بی شک به دلایلی نظیر استفاده از اقوام و نزدیکان در شرکت های بزرگ باز می گردد.

نماینده مردم تهران در خانه ملت یکی دیگر از عوامل کاهش بهره وری اقتصادی را انتصاب برخی جوانان بی تجربه دانسته و تصریح کرد: عدم بکارگیری نیروهای شایسته موجب نحیف شدن اقتصاد و هدررفتن پول می ‌شود و شدت ضربه این مسئله بسیار بیشتراز چپاول بر سیستم اقتصادی است.

توکلی، یکی از مهم ترین خطرهای بزرگ پیش روی انقلاب اسلامی را فساد ذکر کرد و گفت: اگر برای این مسئله راهکاری اتخاذ نشود و مبارزه ای صورت نگیرد، انقلاب با خطر جدی مواجه خواهد شد.

تقدیر از قوه قضائیه

وی در ادامه بر عدم موفقیت در مبارزه با فساد اقتصادی تاکید کرد و افزود: کشف تخلفات مالی نیز زمان زیادی را می طلبد و البته باید عنوان کرد که برخورد با پرونده هایی نظیر 3 هزار میلیاردی و بابک زنجانی از سوی قوه قضائیه قابل تقدیر است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مسئله فسادگرایی را در تضاد با مبانی دینی عنوان کرد و اظهار داشت: کاهش اعتبار دولت ها و کاهش تولید ملی از نتایج حاصل از فساد هستند.

توکلی، تفکرات حزبی را معیار صحیحی برای پاکی و درستی افراد ندانست و ابراز داشت: برخی به عنوان اصولگرایی فساد می کنند، در حالی که برخی از اصلاح طلبان در این زمینه سالم هستند.

تقدیر از رئیس جمهور

وی با تاکید بر ضرورت مبارزه جدی و همگانی با رانت خواری و فساد، گفت: ار رئیس جمهور به دلیل دستور مبارزه با ویژه خواری ها تشکر می کنم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه شرایط بودجه سال 93 را نسبت به گذشته بهتر عنوان کرد و در خصوص هدفمندی یارانه ها اظهار داشت: وضعیت امروز برای اجرای مرحله دوم بسیار بدتر از زمانی است که دولت سابق می خواست این طرح را کلید بزند.

توکلی افزود: طبق پیش بینی ها مرکز پژوهش های مجلس اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها موجب چهار برابر شدن حامل های انرژی می شود.

انتقاد از شیوه توزیع سبد کالا

وی در بخش پایانی سخنان خود به دفاع از طرح اهدای سبد کالا پرداخت و بیان داشت: اهدای سبد کالا به هیچ عنوان ننگ نیست و امروز که شرایط رکود اقتصادی را تجربه می کنیم، مردم باید از حداقل ها بهره ببرند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته نوع توزیع سبد کالا مناسب نبود زمانی که قرار است به مردم تسهیلات ارائه شود،، باید بر اساس عزت صورت گیرد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha