چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
ربانی بیرجندی

حوزه/ استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان به نقش دانش پژوهان در بهره مندی از سیره رضوی اشاره و ابراز کرد: حضرت رضا(ع) در برابر امواج کلامی، فلسفی و عقلی آن روزها که شبهه انگیز بود، در جهان اسلام طلایه دار پاسخ‌گویی بودند، شاگردان را تقویت کردند و در برابر موج علمی انحرافی ایستادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی، از اساتید دروس خارج حوزه علمیه خراسان عصر روز گذشته در سومین کنگره بین المللی امام رضا (ع) و علوم روز با اشاره به ضرورت بهره مندی نسل جوان از سیره حضرت رضا(ع)، تصریح کرد: دانش پژوهان، رسالت دارند تا در راستای باروری علم تلاش و به ترویج فرهنگ شیعی کمک کنند.

این مولف و محقق حوزوی با بیان این که امیدواریم رشحه ای از مجموعه فضائل، مناقب و برکات حضرت رضا(ع) را بتوانیم تبیین کنیم، گفت: ما حیات علمی خاندان عصمت و طهارت را آنطور که باید درک نکرده ایم؛ در صورتی که وجود اهل بیت(ع) منشاء برکت و شکوفایی علمی جامعه است.

وی با بیان این که حضرت رضا(ع) بیش از ۴۰ سال در مدینه حضور داشتند و شاگردان برجسته ای پرورش دادند که در عصر خود بزرگان علم در دانش های مختلف بودند، تصریح کرد: یک نمونه از این شخصیت های علمی حشام بن حکم است که از اصحاب موسی بن جعفر(ع) و حضرت رضا(ع) می باشد و نمونه اشخاص پرورش یافته در مکتب است.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این که دانشمندان زیادی در حلقه های علمی حضرت رضا(ع) پرورش یافتند، خاطر نشان کرد: اهل بیت(ع) ابتدا شاگردان را کشف می کردند که به چه رشته ای علاقه دارند، سپس آن رشته را در وجود او پرورش می دادند، از این رو همواره آنان را در صده های تاریخ به عنوان معدن علم می شناسیم.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی با بیان این که یکی از مهمترین راه های نشر علم پرورش دانش پژوه خوب است، اظهار کرد: شخصیت انسان را دو عنصر معرفی می کند: یکی کتاب ها و نوشتار او و دیگری شاگردان؛ چراکه نوشتار انسان نشانه عقل بوده و شاگردان نیز مبلّغ استادند که در هر دو عرصه، اهل بیت خصوصا حضرت رضا(ع) پیشتازند.

وی با بیان این که فضای جامعه در دوره های مختلف به هم نزدیکند، ابراز کرد: در زمان حضرت رضا(ع) زمانی فرارسید که تهمت‌ها و شایعات بسیار فراوان بود؛ حضرت در مدینه مشغول به کار خود بودند ولی ملاحظه کنید حضرت بچه ای نداشتند، ناگهان شایع شد کسی که نسل ندارد نمی تواند امام باشد و این شایعه، جامعه را متاثر کرد.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این که نقد باید در فضای جامعه جریان داشته باشد چراکه در هر نوع آن زمینه پیشرفت و ارتقا را فراهم می کند اما شایعه به ساختار و شخصیت علمی آسیب می زند، تصریح کرد: حضرت رضا(ع) تحت فضای سخت شایعات زمان قرار داشتند اما با این حال با بهره مندی از بصیرت و دانش در میدان عمل ابعاد امامت را در میان حوادث ناگوار و تندبادها و در فضای جامعه آن روز متجلی کردند.

این مولف و محقق حوزوی با بیان این که حضرت رضا(ع) با هجمه ای از آراء کلامی که از غرب و شرق وارد شده شاگردانی پرورش دادند که ایستادند و نظریات را با روش های پسندیده نقد می کردند، ابراز کرد: حضرت رضا(ع) در برابر امواج کلامی، فلسفی و عقلی آن روزها که شبهه انگیز بود، در جهان اسلام طلایه دار پاسخ‌گویی بودند، شاگردان را تقویت کردند و در برابر موج علمی انحرافی ایستادند که حاصل آن چنین مکتب فکری برجسته ای است.

وی ضمن اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص)« طَلَبُ العِلمِ فَریضَةٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ» با بیان این که آن روزها در غرب جزیرة العرب فراگیری علم از آن سلاطین بود و این از جمله اختصاصات آنان به شمار می رفت، اظهار کرد: در شرق جزیرة العرب علم در دربار ساسانیان و در غرب نیز در اختیار سلاطین بود اما پیامبر(ص) با فرمایش خود طلب علم را بر هر مرد و زن واجب دانستند و امروز جوانان دانش پژوه کشور باید فرصت را در مجامع علمی قدر بدانند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha