شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کتاب «تکنیک‌های عملیات روانی و شیوه‌های مقابله با آن»

حوزه/ کتاب «تکنیک‌های عملیات روانی و شیوه‌های مقابله با آن» که توسط انتشارات به نشر منتشر شده است به بررسی و تحلیل ۱۴۰ تکنیک پر کاربرد جنگ نرم می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، در شرایط حاضر و بمباران رسانه‌ای بهترین راه برای تشخیص درست از نادرست، شناسایی و تشخیص عملیات روانی و بالا بردن آگاهی رسانه‌ای نسبت به آن است. کتاب «تکنیک‌های عملیات روانی و شیوه‌های مقابله با آن» یکی از بهترین آثاری است که خواندن آن به علاقمندان حوزه رسانه توصیه می‌شود.

رضا جنیدی مولف اثر در این کتاب پرحجم در هشت فصل اصول و مفاهیم اساسی عملیات روانی، تکنیک‌های عملیات روانی سطح راهبردی و درباره چیستی و اصول و قواعد آن با مخاطب خود سخن می‌گوید.

فصل اول اصول و مفاهیم اساسی عملیات روانی را به طور اختصار بیان می‌کند. فصل دوم آن دسته از تکنیک‌های عملیات روانی که در سطح راهبردی و بیشتر برای پیشبرد اهداف گسترده و بلند مدت طراحی می‌شوند و عمدتاَ تاثیر ملموس آن‌ها در آینده مشخص می‌شود را مورد تحلیل قرار می‌دهد.

فصل سوم، تکنیک‌های عملیات روانی را که در سطح تاکتیکی و در یک منطقه جغرافیایی مشخص با مخاطبان محدود به منظور ارتقای کارایی راهبردها صورت می پذیرد را مورد بررسی قرار داده است و فصل‌های چهارم و پنجم نیز به جنبه‌های مختلف تکنیک‌های «شایعه» و «فریب» به عنوان یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین تکنیک‌های عملیات روانی می‌پردازد و از جنبه‌های مختلفی تعریف انواع، چگونگی شکل گیری، کارکردها و شیوه‌های مقابله با آن را روایت می کند.

فصل ششم بیان‌کننده تکنیک‌های ضد عملیات روانی است که بیشتر در استراتژی عملیات روانی تدافعی و واکنش متقابل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فصل هفتم پیشنهادهایی را برای مصون سازی جامعه در مقابل هجمه‌های عملیات روانی ارائه می‌کند و فصل پایانی کتاب ابعاد مختلف عملیات روانی را به صورت به هم پیوسته در چارچوب یک سیستم مورد تحلیل قرار می‌دهد و در این راستا پیشنهاداتی برای مدیریت موثر و هوشمند روانی توسط سازمان عملیات روانی چابک ارائه می‌دهد.

این کتاب با زبانی ساده و روان مثال‌های فراوان مباحث عمیق و پیچیده را مطرح می‌کند که کمتر پژوهشگری به این دقت و صراحت به آن پرداخته است. مولف کتاب ضمن طرح مباحث نظری، تکنیک‌های متعددی را توصیف می‌کند و فنون عملی موثری را برای اجرا و مقابله ارائه می‌دهد و با تقسیم بندی‌های مختلف با اتکا بر تکنیک‌های ارائه شده، چشم‌اندازهای عالی و کم نظیر از مقولات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، و نظامی را پیش چشمان کنجکاو و علاقه‌مند خواننده می‌گشاید و به آنها این امکان را می‌دهد تا به انتخابی صحیح دست زنند و تکنیک‌های مناسبی را برگزینند.

نویسنده در مقدمه کتاب در خصوص اهمیت آگاهی افراد از عملیات روانی در جنگ رسانه‌ای می‌گوید: امروزه به سبب تاثیر معجزه آسای عملیات روانی در فرایند نفوذ اجتماعی مدیران، معلمان، والدین، روان شناسان، هنرمندان و سایر رده‌های اجتماعی نیز با استفاده از شیوه‌ها و تکنیک‌های پیچیده عملیات روانی به دنبال تاثیر گذاری بر احساسات، اندیشه دیگران و کنترل رفتار آن‌ها هستند؛ به ویژه این که در دنیای کنونی استفاده از زور و خشنونت در مناسبات سیاسی و اجتماعی بیش از هر زمانی غیر موجه به نظر می‌رسد. با به کار بستن تکنیک‌های اخلاقی و انسانی عملیات روانی می‌توان به بسط حقیقت در فضای مبهم کنونی جهان امیدوار شد. این کتاب با بررسی و تحلیل ۱۴۰ تکنیک پر کاربرد، عملیات روانی را در چارچوب اصلی و کلان و شیوه‌های مقابله با آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این اثر بنا به استقبال خوب مخاطبان اکنون به چاپ ششم رسیده و از ابتدا تاکنون با شمارگان ده هزار نسخه از سوی به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha