چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه در تبریز

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: نظام اسلامی از افق تمدنی به وحدت حوزه و دانشگاه می نگرد و این افق را در عالی ترین شکل در بیان و وصیت نامه سیاسی الهی امام راحل و هم بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری می‌بینیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی آل هاشم در همایش سالروز شهادت آیت الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: استاد شهید مفتح استراتژی حوزه وحدت و دانشگاه را ارائه داد، ایشان از افرادی بود که نه تنها با این دو کانون آموزشی آشنای کامل داشت بلکه به هر دو آنها تعلق داشت.

وی ادامه داد: با تأمل در اندیشه امام راحل نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه می توان متوجه شد که اهتمام بیشتر ایشان به وحدت سیاسی و عاطفی و ارتباط و همبستگی بین روحانی و دانشجو و توجه و هشدار نسبت به توطئه بیرونی و درونی در جهت بر هم زدن این وحدت بوده است و آنچه به طور خاص جلب توجه می‌کند مسئله وحدت حوزوی و دانشگاهی است.

امام جمعه تبریز افزود: وحدت حوزوی و دانشگاهی یعنی تجمیع اخلاص، ایثار، صفا، صمیمیت، معنویت، احترام به سنت های اصیل و ارزشمند و توجه به واقعیات، نگرش سازنده و پویا و استفاده از روش های جدید و کارساز.

وی ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای وحدت سازمانی و نظام علمی در سطح رشته ها و مشاغل نیست بلکه اهتمام جدّی در مبانی معرفتی است؛ بینش و منطق علمی، روش شناسی و هدف گزینی سه اصلی هستند که می توانند وحدت این دو قشرفرهیخته را فراهم نمایند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی افزود: قدمت وحدت حوزوی و دانشگاهی از وحدت حوزه و دانشگاه بیشتر است.

وی ادامه داد: تحولات دوران معاصر به خصوص تجربه تاریخی مشروطه خواهی و شکل گیری جریان روشن فکری در کشورمان به خاطر نزدیکی و الفت حوزوی و دانشگاهی بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم افزود: موفقیت‌هایی همچون تصویب قانون مشروطه، ملی شدن صنعت نفت، تشکیل دولت ملی پیروزی انقلاب اسلامی، شکست دشمن بعثی در زمان جنگ تحمیلی و ایستادگی در برابر تحریم‌های ظالمانه در طول دوران بازسازی و نوسازی انقلاب اسلامی در سایه وحدت حوزوی و دانشگاهی به دست آمده است.

وی ادامه داد: فاصله بین حوزوی و دانشگاهی با دسیسه دشمنان با پراکنده کردن نیروهای اجتماعی باعث شد تا مشروطه نتیجه ای همچون دوران استبداد و دولت ملی به سرانجام کودتای ۲۸ مرداد ختم شود.

امام جمعه تبریز افزود: طی ۱۵۰ سال گذشته در سه نظام سیاسی قاجار، پهلوی و انقلاب اسلامی، شاهد سه تجربه حکمرانی در مواجهه با ایده وحدت حوزه و دانشگاه بوده ایم.

وی ادامه داد: با بررسی اسناد کاملا می توان فهمید که وحدت حوزه و دانشگاه محصول افق رهبری و اندیشمندان حکمرانان دینی است، پهلوی ها از افق خواست قدرت به تنظیم نسبت نامهربانانه میان حوزه و دانشگاه می پرداختند، اما موفق حکمرانی اسلامی از همان آغاز انقلاب تاکنون بر پایه خواست سیاسی قدرت نبوده است و دقیقاً به همین خاطر است که در این تجربه رویکرد ابزاری به دانشگاه کنار گذاشته شد و مقوله اصالت را که پهلوی ها از هویت دانشگاه ستانده بودند به آن بازگرداند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی ادامه داد: نظام اسلامی از افق تمدنی به وحدت حوزه و دانشگاه می نگرد و این افق را در عالی ترین شکل در بیان و وصیت نامه سیاسی الهی امام راحل و هم بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری می‌بینیم.

وی ادامه داد: نظام اسلامی تصمیم خود را بر ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه گرفته است، پس برگزاری چنین مراسمی به نام وحدت حوزه و دانشگاه برای یادآوری این اصل ضروری است اما کافی نیست، هرچند در سال‌های اخیر دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه تشکیل شده است و کارهای مهمی را هم انجام داده است اما اغتشاشات اخیر نشان داد فاصله زیاد تا شرایط مطلوب داریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha