یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

حوزه/ معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: باید برای آینده انقلاب اسلامی برنامه داشته باشیم و بدانیم با مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و سایر مسائل چگونه مواجهه‌ای داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در آیین اختتامیه هفته پژوهش و هشتمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: در سوره مبارکه فصّلت آمده است که مؤمنین در مسیر حق استقامت داشته و بدون هراس و حزن این راه را ادامه می دهند؛ سپس به پیامبر(ص) می فرماید که جنت را به آنان بشارت بدهد؛ در ادامه این آیه شریفه آمده است که ما اولیا و همراهان شما هستیم و در این دنیا به یاریتان می آییم.

وی افزود: مرحوم شهید بهشتی در مورد آسیب ها و الزامات پیرامون انقلاب اسلامی بحثی داشته اند؛ ایشان ابهام در طرح و برنامه برای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را یکی از آسیب های ممکن در مسیر این انقلاب دانسته اند.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: باید برای آینده انقلاب اسلامی برنامه داشته باشیم و بدانیم با مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و سایر مسائل چگونه مواجهه ای می خواهیم داشته باشیم.

وی، وعده خداوند در رزق دادن مساوی به نیازمندان را یکی از وعده های مطرح شده در قرآن کریم دانست و گفت: باید دید برنامه علمای دین برای این آموزه قرآنی چیست؟ چرا که مشکل در تقسیم بندی الهی نیست و تدبیر بشر است که ممکن است تقسیم بندی های نادرستی را در رساندن نعمت های الهی به افراد انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی، پاسخ به نیازهای نظام و جامعه اسلامی را از اصلی ترین وظایف پژوهشگاه های حوزوی برشمرد و تصریح کرد: لازم است پس از انجام نیازسنجی ها از سوی نظام اسلامی، آن ها را به حوزه های علمیه ارائه دهد تا پاسخ مناسب نیازهای معرفتی مختلف را از سوی پژوهشگران حوزوی دریافت نماید.

وی با اشاره به لزوم وظیفه شناسی افراد در جایگاه های مختلف افزود: همه با هم یک ساختمان را داریم می سازیم و نیاز است هر کدام از ما در جایگاه خودش رسالت و وظیفه اش را شناخته و به دنبال تحقق آن برود.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: یکی از راه های نفوذ تفکرات و اندیشه های بیگانه، نبود فکر و برنامه اسلامی در حوزه مورد نظر است. می بایست با پژوهش و تحقیق برای شرایط امروز نظام و جامعه اسلامی برنامه ارائه شود تا نیاز نباشد نخبگان و مسئولین کشور به سمت برنامه ها و اندیش های بیگانه بروند.

وی گفت: شهید مطهری یکی از اصلی ترین راه های ماندگاری انقلاب اسلامی و اسلام را استقلال مکتبی عنوان می کنند. ضرورت معنویت هم یکی دیگر از شاخصه های مورد تأکید شهید مطهری برای حفظ انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار کرد: عدالت خواهی مستمر یکی دیگر از ویژگی های جامعه اسلامی برای حفظ انقلاب از منظر شهید مطهری است. از محققین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می خواهیم علاوه بر تألیف آثار علمی اقدام به برگزاری جلسات درس گفتار نمایند تا قدمی در مسیر عدالت خواهی و مسئله محوری برداشته شود.

وی با تأکید بر توفیقات بسیار پژوهشکده های مختلف پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: باید این دستاوردهای علمی به جامعه نیز ارائه شود تا از زحمات محققین مطلع شده و از آن ها بهره مند گردند.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: برگزاری کرسی های نظریه پردازی می تواند ابزاری برای بیان دستاوردهای علمی پژوهشکده های مختلف باشد. تولید نظریه با رویکرد اسلامی یکی از نیازهای امروز جامعه ماست تا خروجی های آن ها بتواند وارد کتاب های کاربردی همچون کتب درسی شود.

وی ادامه داد: امتداد مسئله محوری در چرخه حکمرانی از اصلی ترین دغدغه های رییس دفتر تبلیغات اسلامی است و حمایت های خوبی از محققین در این زمینه داشته است. به برکت تلاش های پژوهشگران و حمایت های رییس دفتر تبلیغات اسلامی، امروز در گروه هنر و علوم انسانی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حائز رتبه دوم کشور شده است؛ این رتبه در حالی به دست آمده که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فاقد بخش دانشجویی است.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در پایان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را از جهت شاخص های مختلف ارزش سنجی و رتبه بندی دارای پیشرفت قابل قبول برشمرد و خاطرنشان کرد: این پژوهشگاه با همت بلند پژوهشگران و با کمترین امکانات توانسته است به پیشرفت های روزافزون دست یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha