یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عصمتی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عصمتی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه در اصل یکی هستند و نباید دنبال وحدت باشیم، گفت: اصل وحدت حوزه و دانشگاه مبارزه با جهل و بی بصیرتی و هدف اصلی آن اداره جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تربت حیدریه، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عصمتی، رئیس حوزه علمیه مرحوم هراتی، در همایش وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اگر بدنبال آن هستیم چگونه به وحدت برسیم وقتی که به آموزه های علمی نگاه می کنیم در روایات و کلام اهل بزرگان حکمت و معرفت گفتند علم نور است و نور حقیقت واحده و خود به خود واحد است و اصلا در آن تفرقه نیست.

وی تصریح کرد: در حقیقت نور تفرقه نیست لذا هم حوزه و هم دانشگاه مراکز علمی و بدنبال تولید علم هستند و علم نور است و آنچه که جدایی بین این دو است مسئله نقطه مقابل علم یعنی جهل است که در روایات ما نقطه مقابل علم از آن یاد شده است.

حجت الاسلام و المسلمین عصمتی ادامه داد: علم که حقیقت نور است هم برای زدودن جهل در مقابل علم و هم زدودن جهل مقابل عقل است و این بدان معناست که علم و عالم هر کجا باشند، جهل شکن هستند و باید جهل ها را از بین برد لذا حوزه و دانشگاه مراکز علمی هستند و جامعه اسلامی به علوم محتاج است و هر جامعه ای هم که به علم محتاج باشد باید آن علم را تحصیل کند.

وی با اشاره به اینکه همه این دانش ها برای حفظ نظام  و اداره جامعه اسلامی است که در جهان حرف اول را بزند، گفت: باید ببینیم آنچه که مخالف با نورانیت و ممکن است تفرقه ایجاد کند  را از بین ببریم،لذا اگر شیطان در جایی وساطت کرد یقینا اختلاف ایجاد خواهد کرد و اگر همه دست به دست هم بدهیم شیطان را دور کنیم به آن حقیقت واحده علم و نورانیت آن دسترسی پیدا می کنیم.

رئیس حوزه علمیه مرحوم هراتی گفت: حوزه و دانشگاه در اصل یکی هستند و اصلا نباید دنبال وحدت باشیم لذا باید مقابل نفوذ شیطان بایستیم و حال ممکن است شیطان جن، انس یا هوای نفس باشد و اگر این ممکن شود یقینا متحد و واحد خواهیم بود

حجت الاسلام و المسلمین عصمتی خاطر نشان کرد: دانشگاه و حوزه واحد و اعضای یک پیکر جامعه اسلامی هستند و هرکدام مشکلی داشته باشند تمام این پیکره احساس درد می کند، بنابراین باید با آسیب ها در حوزه و دانشگاه مبارزه کنیم تا حقیقت علم که نور و مبارزه با جهل و بی بصیرتی است بر همگان روشن شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha