دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست پژوهشی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) انبارالوم گفت: رفتار وهابیان با شیعیان از ریشه‌هایی کاملا غیرمنطقی و خصمانه ناشی شده است؛ دشمنی وهابیت با تشیّع با وجود تغییر و تحول دیدگاه‌های اصلی آنها یک موضع ثابت و همیشگی بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، حجت الاسلام محمد مهدی دارابی در نشست پژوهشی «تقابل فیزیکی وهابیت با تشیع» که با حضور طلاب و کارکنان مدرسه علمیه صدیقه طاهره(س) انبارالوم برگزار شد، گفت: اعتقادات وهابیت بر ترک کردن و ممنوعیت یک سری از کارها و اعمالی است که از صدر اسلام همواره مورد عمل و توجه مسلمانان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: وهابیت که اساس اعتقاداتش دفاع از توحید و به ویژه توحید عبادی معرفی شده است، خداوند را به صورت موجودی جسمانی معرفی می‌کند؛ وهابیون پس از به قدرت رسیدن، اقدامات و رفتارهای زیادی را بر مبنای عقائد فکری غلط خود انجام دادند.

مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) انبارالوم افزود: دشمنی با مسلمانان و کافر و مشرک دانستن دین‌باوران و ضرب و شتم و آزار رساندن به برادران ایمانی، سیمایی زشت و هولناک از وهابیت نمودار ساخته است؛ فرقه‌های خرابکار و آنارشیست که شعارش تخریب، ویرانگری، تفرقه افکنی، قساوت و وحشیگری است.

دارابی ابراز کرد: رفتار وهابیان با شیعیان، بسیار مغرضانه و وحشیانه‌تر از رفتارشان با پیروان سایر فرق اسلامی است؛ رفتاری که از ریشه‌هایی کاملا غیر منطقی و خصمانه ناشی شده است؛ دشمنی وهابیت با تشیّع با وجود تغییر و تحول دیدگاه‌های اصلی آنها یک موضع ثابت و همیشگی بوده است.

وی بیان کرد: منطقة شرقیه، بزرگ‌ترین ذخایر نفت عربستان را دارد اما در موقعیت کنونی و تسلط آل‌سعود بر این‌ منطقه‌ از عربستان، شیعیان آن در فقر و محرومیت به سر می‌برند؛ عدم توزیع این ثروت سرشار و نعمت خدادای به ‌صورت‌ عادلانه در نواحی شرقی به نسبت دیگر مناطق، تجلّی خشم و غضبی است که‌ وهابیان‌ نسب‌ به شیعیان اعمال می‌کنند.

مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) انبارالوم گفت: گروهی‌ از شیعیان حجاز که در مدینه سکونت دارند، کشاورز و فقیر هستند؛ وهابیان نام آنان را نخاوله گذاشته‌اند تا هر چه بیشتر، ایشان را مورد تحقیر و استهزاء‌ قرار دهند زیرا از لحاظ اجتماعی در موقعیت بسیار پایینی هستند.

دارابی اظهار کرد: با وجود فعالیت‌هایی‌ که این فرقه در داخل کشور و در زمان مراسم حج و در خارج‌ از نجد و سایر کشورهای اسلامی انجام داده است، نفوذ بسیاری در خارج از عربستان پیدا نکرد و آنطور که انتظار داشتند، پذیرفته نشد؛ با این همه، وهابیت در تعداد معدودی‌ از کشورها به گونه قابل توجهی گسترش پیدا کرد.

وی بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، استکبار جهانی به خوبی دریافته بود که اگر تلاش‌های‌ خود را برای تقویت یا ایجاد فرق مختلف اسلامی‌ به‌ منظور جلوگیری از نفوذ گسترش انقلاب اسلامی و منحرف کردن این حرکت عظیم، متمرکز ننماید، باید در آیندة نه چندان‌ دور شاهد یک‌ رستاخیز وسیع‌ اسلامی باشد که تمام موازنه‌های قدرت‌ ‌در جهان امروز را بر هم خواهد زد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha