سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
یلدا

حوزه/ کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی گفت: ما باید از فرصت ارزشمند شب یلدا بهترین استفاده را در جهت احیای سنت صله رحم ببریم و به تقویت اُنس و الفت میان اعضای خانواده و اقوام به این بهانه بپردازیم.

حجت الاسلام حبیب بابایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که سنت حسنه ما ایرانی ها در شب یلدا به عنوان بلندترین شب سال، دور هم جمع شدن و صله‌رحم آن هم با محوریت احترام و تکریم بزرگترهای قوم و خویش است، ابراز داشت: سنت باستانی شب یلدا تا آن جا که منجر به احیای آموزه هایی همچون صله رحم، احترام به بزرگترها و تقویت اُنس و الفت و همدلی میان اعضای خانواده شود، امری بسیار خوب و پسندیده است.

وی با اشاره به این از جمله برکات و دستاوردهای صله رحم در چنین مناسبت هایی، ارتقای سطح شادابی، نشاط و امید در بین خانواده هاست، گفت: با توجه به این که یکی از اهداف اصلی دشمن در قبال جامعه ما، تزریق افسردگی و ناامیدی میان مردم است، لذا اهتمام نسبت به چنین برنامه هایی می تواند به نوعی خنثی کننده توطئه دشمن نیز باشد.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: البته باید مراقب باشیم که در اجرای چنین سنت‌هایی خدای ناکرده دچار افراط و یا معصیت همچون اسراف در مخارج، چشم هم چشمی و نیز اختلاط میان محرم و نامحرم و ... نشویم که این ها قطعاً مخالف احکام دین مبین اسلام است و خودش باعث از بین رفتن برکت ها در زندگی می شود.

وی افزود: این که حتی در روایت بر این مسأله تأکید شده که صله ‌رحم کنید، حتی به اندازه یک سلام کردن از این مهم غفلت نورزید به این معنا که ما برویم یک سلام بدهیم و چند دقیقه ای بنشینیم چرا که این مباحث باعث افزایش رزق و روزی در زندگی و حتی طول عمر می شود.

این پژوهشگر حوزوی همچنین اظهار داشت: چنانچه سنت و آیینی مخالف کرامت انسانی و آموزه‌های فرهنگ اسلامی باشد، مسلم است که اسلام با آن مقابله کرده و آن‌را نمی‌پذیرد، همچون بحث زنده به گور کردن دختران که فرهنگ رایج زمان جاهلیت اعراب بوده و یا پرستش آتش به عنوان خدایگان که در ایران کهن رواج داشت، اما اگر آن سنت و آیین، موافق و مطابق با آموزه‌های دین اسلام بوده و یا دست کم در تضاد با آن نباشد، اسلام در مورد آنها مانعی ایجاد نخواهد کرد، همچون سنت دید و بازدید، هدیه دادن و صله رحم در عید نوروز ایرانیان که حتی ائمه اطهار (ع) نیز به طور خاص بر این گونه سنت های نیک تاکید فرموده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha