یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر / مراسم سومین سالگرد آیت الله هاشمی شاهرودی

حوزه/مراسم سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نظری منفرد، در مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی شاهرودی که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن اشاره به ایام شهادت فاطمه زهرا (س) ابراز داشت: شخصیت دینی انسان را چهار مؤلفه ایمان، علم، اخلاق و عمل رقم می‌زند و مراتب شخصیت به این بستگی دارد که انسان در این مراحل به چه اندازه پیشرفت کند.

استاد حوزه با تأکید بر اینکه ایمان دارای درجات و سطوحی مختلف است، و گوینده لا اله الا الله و اعتقاد به خدا و پیامبر و ائمه اطهار (ع) و معاد کف ایمان است، اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرمانید؛ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ»؛ همه انسان‌ها در مرتبه ایمان در یک سطح نیستند و انسان‌ها را حتی در بهشت هم بر اساس ایمان درجه‌بندی می‌کنند.

وی ضمن تأکید بر توجه توأمان به ایمان، علم، اخلاق و عمل صالح تصریح کرد: اگر انسان در عمل به تقوا رسید و متقی شد، خداوند متعال می‌فرمایند؛ «إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ» آیات ۵۵ و ۵۶ سوره قمر؛ انسان باید عندیت و مقام قرب ربوبی را کسب نماید. انسان‌هایی که ایمان را باتقوا ضمیمه کردند مشمول رحمت واسعه الهی خواهند شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نظری منفرد خاطرنشان ساخت: انسان تا کار و تلاش نکند به جایی نمی‌رسد و همواره باید خود را آماده تجلی عمل صالح و برچیدن و استفاده و دروکردن از آنچه که در دنیا کاشته نماید؛ قیامت روز دروکردن نتیجه اعمال آدمی در دنیاست.

وی اخلاق را پایه‌ای مهم برای ارتقای ارزشمندی اعمال توصیف کرد و ابراز داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند؛ نزدیک‌ترین انسان‌ها در فردای قیامت به من کسی است که اخلاق بهتری داشته باشد، اساساً بعد از ایمان، اخلاق در کنار علم نخستین مؤلفه دنیوی و اخروی است.

استاد حوزه بر ضرورت بهره‌گیری از فرصت دنیا برای کسب رضایت ذات اقدس الهی تأکید کرد و اظهار داشت: مولی الموحدین علی (ع) می‌فرمایند؛ «أشَدُّ الغُصَصِ فَوتُ الفُرَصِ» بدترین اندوه‌ها ازدست‌دادن فرصت‌هاست. تا فرصت هست انسان خود را ارزیابی کنیم که تا چقدر از منظر کارها و اعمال شایسته وزن پیدا کرده‌ ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سالگرد ارتحال آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی اشاره و نبوغ ایشان در عرصه‌های مختلف علم، مدیریت و تقوا و تهجد را کم‌نظیر توصیف کرد و ابراز داشت: آیت‌الله هاشمی شاهرودی مقید بودند تا در عمل به فرائض همواره نوافل را نیز به جا بیاورند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نظری منفرد تقید ایشان به مستحبات در کنار واجبات و ذکر کامل سجده و رکوع را از ویژگی‌های شخصیت معنوی آیت‌الله هاشمی شاهرودی دانست و اظهار داشت: ایشان از منظر اخلاقی انسان خاکی و مردمی بوده، کارهای تحولی در قوه قضائیه رقم زدند که آثار آن همچنان باقی است.

وی در بخش پایانی سخنان خود تعهد آیت‌الله هاشمی شاهرودی در عمل به مسئولیت‌ها در کنار علم و دانش و نبوغ و استعداد را از ویژگی‌های بارز این عالم ربانی برشمرد و فقدان ایشان را ضایعه‌ای اسف‌بار توصیف کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha