دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صحاف کاشانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین صحاف کاشانی بیان داشت: آرامش، شادی و کارهای خارق العاده می توانند از نتایج رسیدن به حقیقت باشند؛ اما باید دانست که این ها هرگز نمی توانند ملاک و معیار تشخیص حق و باطل قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد صحاف کاشانی مدیر انجمن بین المللی گفت و گوی اسلام و مسیحیت در نشست تخصصی «معیارهای شناخت حقیقت در اسلام و مسیحیت» که به همت مـرکز مـطالعات و پـاسـخ‌گویی بـه شــبـــهات بـا همکاری پژوهشکده بین المللی عروه الوثقی و انجمن بین المللی گفت و گوی اسلام و مسیحیت و با دبیری علمی دکتر رضا کاظمی راد مدیر گروه مطالعات تطبیقی ادیان پژوهشکده بین المللی عروة الوثقی برگزار شد، گفت: این روزها برخی رسیدن به آرامش را ملاک حقیقت و حقانیت ادیان و مکاتب می دانند و برخی نیز با همین حربه دست به تشکیل فرقه های ضاله و انحراف آمیز می زنند؛ گروه هایی همچون معتقدین به یوگا، از این قبیل افراد هستند که مدیتیشن و رسیدن به آرامش را ملاک حقانیت خود و دستورالعمل هایشان معرفی می نمایند.

وی افزود: اگر بخواهیم طبق ملاک مسیحیان حضرت عیسی علیه السلام را بشناسیم بنا بر آنچه در کتاب مقدس آمده است، ایشان در زمان هایی دچار اضطراب شده اند و این نشان می دهد حقانیت آن حضرت را نمی توان صرفاً با رسیدن به آرامش اثبات نمود.

باید دید چه آرامشی، آرامش پایدار و حقیقی برای انسان محسوب می شود

حجت الاسلام والمسلمین صحاف کاشانی خاطرنشان کرد: در عصر حاضر برخی منبع آرامش را چیزهایی غیر از خداوند معرفی می کنند؛ به طور مثال آن هایی که هوادار تکنیک های مدیتیشن و یوگا هستند منبع آرامش را سبک زندگی و یکسری عادت ها معرفی می نمایند و رسیدن به آرامش را منحصر در کسب حقیقت و ارتباط با خدا نمی دانند. در این مورد در وهله اول باید دید چه آرامشی، آرامش پایدار و حقیقی برای انسان محسوب می شود

وی یکی از آثار دست یابی به حقیقت را کسب آرامش واقعی و پایدار دانست و گفت: با یاد خداست که دل ها آرام می شود؛ اما باید دانست که آرامش ملاک و معیار تشخیص حق نبوده و فقط یکی از آثار و نتایج دست یابی به حقیقت است. یعنی نمی توان گفت که هرکسی که به آرامش دست یافت، حقیقت را پیدا کرده است و این یکی از مشکلات رایج در جوامع کنونی می باشد.

ایجاد آرامش یکی از اصلی ترین وظایف حکومت ها از نگاه اسلام و مسیحیت است

مدیر انجمن بین المللی گفت و گوی اسلام و مسیحیت ایجاد آرامش را یکی از اصلی ترین وظایف حکومت ها از نگاه اسلام و مسیحیت برشمرد و تصریح کرد: اما باید دانست که ایجاد آرامش الزاماً به معنای رساندن جامعه به حقیقت نیست. در جوامع اسلامی و مسیحیت باید دید که چند درصد از محصولات فرهنگی و مثلاً فیلم های تولید شده موجب ایجاد آرامش در اذهان عمومی است؟ تشکیل فرقه ها و نحله های اعتقادی انحراف آمیز می تواند نتیجه عدم وجود آرامش در جوامع باشد.

وی با اشاره به اینکه ملاک حقیقت، آرامش نیست، افزود: باید از کسانی که ادعا دارند با گرایش به مسیحیت به آرامش رسیده اند پرسیده شود: اگر مسیحیت می تواند به ما آرامش را اعطا کند، چرا بیشترین میزان مصرف قرص های آرام بخش در کشورهای مسیحی نشین وجود دارد؟ هم این ملاک اشتباه است و هم آمارهایی که مدعیان آرام بخشی مسیحیت ارائه می دهند دارای خطای فاحش است.

شاد بودن جامعه مسیحیت، هرگز نمی تواند ملاک حقانیت یا عدم حقانیت آن این دین باشد

حجت الاسلام والمسلمین صحاف کاشانی در ادامه به یکی دیگر از ادعاهای افراد هوادار آیین مسیحیت پرداخت و بیان داشت: برخی مدعی هستند، در دین، آیین و جامعه مسیحیت نسبت به جهان اسلام شادی بیشتری وجود دارد و این شادی را ملاک حق بودن این دین و آیین در مقایسه با اسلام قرار داده اند.

وی گفت: باید دانست که شادی هیچ وقت نمی تواند ملاک و دلیل متقن برای تعیین حق و باطل باشد. شادی هم مانند آرامش می تواند از نتایج دست یافتن به حق و حقیقت باشد، اما به هیچ وجه نمی تواند ملاک حق و باطل قرار گیرد.

پیامبر اکرم(ص): هیچ عبادتی برای خداوند محبوب تر از شاد کردن مؤمن نیست

مدیر انجمن بین المللی گفت و گوی اسلام و مسیحیت اظهار کرد: یکی از اشتباهات رایج در شناخت حق این است که ما فکر می کنیم خداوند با شادی بندگانش مخالفت دارد. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در این باره می فرمایند "مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَی ءٍ أَحَبَّ إِلَی اللَّهِ مِنْ إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَی الْمُؤْمِن"؛ هیچ عبادتی برای خداوند محبوب تر از شاد کردن مؤمن نیست. با تحقیق می گویم که تنها دینی که خداوند در آن به لبخند اثر می دهد، اسلام است. اما متأسفانه ما این موضوع را به عنوان یک عبادت برتر ندیده و نسبت به آن اهتمام چندانی نداریم.

وی با تأکید بر اهمیت شاد بودن دل های مؤمنین اظهار داشت: باید دانست که واقعیت ماجرا وجوب تلاش ما در شاد کردن دل های مردم جامعه است و باید قلوب مؤمنین را مفرح نماییم. یکسری از رسوم و آداب اجتماعی مروج شادی در جامعه ما از یاد رفته اند؛ شور و حال و هوای شادی که در سال های گذشته در ایامی همچون نیمه شعبان داشتیم. نباید این رسوم را که ظهور عملی احکام دین مبین اسلام است به دست فراموشی سپرده شود.

حجت الاسلام والمسلمین صحاف کاشانی گفت: درست است که شادی ملاک و معیار حقیقت نیست؛ اما یکی از دستورات و توصیه های حق می باشد و باید نسبت به ایجاد آن در سطح جامعه اهتمام بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر در تعیین ملاک های حقیقت وجدانی بودن آن هاست. جامعه ما باید بداند که حقایق و اسرار حق را افرادی که به واقع به آن ها دست یافته اند، فاش نمی کنند. زیرا فاش کردن اسرار حق و ادعای کشف حقایق به نحوی می تواند محل رخنه شیطان، خودنمایی افراد و باز کردن دکان از سوی آن ها باشد.

حتی شفا دادن نیز نمی تواند ملاک تشخیص حق شمرده شود

مدیر انجمن بین المللی گفت و گوی اسلام و مسیحیت حتی شفا دادن و کارهای خارق العاده را چیزی غیر از ملاک تشخیص حق برشمرد و خاطرنشان کرد: شکی در این موضوع نیست که امام رضا(ع) و سایر معصومین و حتی برخی از امام زادگان شفا می دهند؛ اما باید دانست این موضوع معیار شناخت حقیقت از منظر اسلام نیست. زیرا معجزه که معیار حق به شمار رفته است، دارای شش ملاک می باشد.

وی گفت: یکی از ملاک های معجزه این است که هیچ کسی نتواند مانند آن را انجام دهد و همه انسان ها نسبت به آن احساس عجز داشته باشند. مثلاً اگر حضرت موسی(ع) می تواند عصایش را به مار تبدیل کند، اما دیگران از انجام این کار ناتوانند و این یکی از نشانه های معجزه است. زنده کردن مردگان که توسط حضرت عیسی علیه السلام انجام می گرفت، نشانه حقانیت ایشان بود، زیرا هیچ کس دیگری نمی توانست این کار را انجام دهد.

حجت الاسلام والمسلمین صحاف کاشانی بیان داشت: بسیاری از افراد ادعای شفا دادن دارند و با تکنیک هایی همچون تلقین این کار را انجام می دهند؛ باید از این افراد خواست که یک بیماری یا ناهنجاری مادرزادی در جسم افراد را شفا دهند. هیچ گاه نباید فعالیت های چنین افرادی را معیار شناخت حقیقت قرار داد.

باید بر شناخت ابزارهای تشخیص حقیقت اهتمام داشته باشیم

وی ضمن تأکید بر لزوم آشنایی با ابزارهای تشخیص حقیقت افزود: باید بر شناخت لوازم و ابزارهایی که راه و مسیر سعادت و حقیقت را به ما نشان می دهند اهتمام داشته باشیم.

مدیر انجمن بین المللی گفت و گوی اسلام و مسیحیت اظهار کرد: برای رسیدن به حقیقت چند پیش نیاز لازم است؛ یکی از این پیش نیازها احساس خواستن و تلاش برای رسیدن به حق می باشد. باید هریک از ما انسان ها به نوبه خود در جست و جوی حق و حقیقت باشیم و از پیش داوری ها بپرهیزیم، تا به آن برسیم.

وی گفت: پیش نیاز دیگر این است که همیشه از خداوند بخواهیم ما را به حقیقت برساند. زیرا این کمک خواستن، بیهوده نیست و حقیقت از آن خداوند یکتاست.

قرآن کریم به عنوان یک معجزه، از اصلی ترین ابزارهای رسیدن به حقیقت است

حجت الاسلام والمسلمین صحاف کاشانی با تأکید بر ابزارهای رسیدن به حقیقت بیان داشت: یکی از اصلی ترین ابزارهای رسیدن به حقیقت، معجزه است و معجزه چیزی غیر از اعمال خارق العاده می باشد. در حال حاضر معجزه ای جز قرآن کریم وجود ندارد و ما می بایست در این معجزه توجه و دقت کنیم تا به حقانیت آن و به حقیقت برسیم. یکی دیگر از نشانه های اعجاز عدم امکان یاد دادن آن به دیگران است و این موضوع نیز باید در تشخیص معجزه مدنظر قرار گیرد تا از کارهای خارق العاده مجزا شود.

وی با اشاره به قوه عقل به عنوان دومین ابزار تشخیص حقیقت ادامه داد: منظور از عقل، عقل عرفی نیست. منظور عقلی است که به ما می گوید نباید مباحثی همچون اجتماع نقیضین را بپذیریم.

مدیر انجمن بین المللی گفت و گوی اسلام و مسیحیت خاطرنشان کرد: ما به معجزات حضرت عیسی علیه السلام اعتقاد داریم و این اقبال به دلیل آمدن این معجزات در متن قرآن کریم است.

وی افزود: نکته ای که باید به آن دقت شود این است که توکل به خدا برای رسیدن به حقیقت باید به صورت حقیقی باشد. یعنی نمی شود گفت خدایا به من کمک کن به حقیقت دست پیدا کنم، اما در عین حال در وجود خدا شک داشته باشیم.

علوم عقلی و نقلی می توانند ما را به حقیقت برسانند

حجت الاسلام والمسلمین صحاف کاشانی علوم عقلی و نقلی را ابزارهای مختلفی برای رسیدن به حقیقت دانست و گفت: حقیقت یعنی آنچه که ما را به رستگاری برساند و این حقیقت تنها از راه دینی که خداوند برای ما فرستاده است، به دست می آید.

وی آموزه های مسیحیت را همانند دین اسلام شامل بهشت و جهنم در عالم آخرت برشمرد و تصریح کرد: اینکه مسلمان ها بیشتر از جهنم و عذاب های آن بحث می کنند و مسیحیان بیشتر از بهشت و نعمت های آن سخن به میان می آورند، تفاوتی در اصل بحث ایجاد نکرده و هردوی این ادیان قائل به وجود عالم جزا و عِقاب در آخرت هستند.

راه رسیدن به حقیقت، قطعاً نیازمند تلاش بوده و هر تلاشی با سختی هایی همراه است

مدیر انجمن بین المللی گفت و گوی اسلام و مسیحیت در پایان با اشاره به اینکه راه رسیدن به حقیقت می تواند با سختی های مختلفی نیز همراه باشد، افزود: نباید فریب تبلیغات دشمنان دین مبنی بر خوشگذرانی های بی حد و مرز و آسان برشمردن راه رسیدن به آرامش را خورد؛ می بایست بدانیم که برای رسیدن به سعادت باید تلاش و کوشش کرد و هیچ تلاشی بدون سختی به ثمر نمی نشیند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha