شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
علیرضا پناهیان

حوزه/ خطیب حرم مطهر رضوی گفت: حماسه ۹ دی نماد وظیفه شناسی، عمل به تکلیف و ولایتمداری ملت غیور ایران است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، در مراسم بزرگداشت حماسه ۹ دی که با حضور امت حزب الله در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به نقش آفرینی مردم در نهم دی ماه سال ۸۸ گفت: هرچند عمل به دستورات دینی و اطاعت از دستورهای دینی اهمیت بسیاری دارد ولی مهم‌تر از آن تشخیص وظیفه اجتماعی در برهه‌های مختلف زمانی است.

وی اظهار کرد: تشخیص وظیفه از چنان اهمیتی برخوردار است که به عنوان یک شاخص مهم شناخته می‌شود. اطاعت اصل دین ما نیست بلکه در کنار آن مفهومی به نام نصرت دین هم وجود دارد که اعم از اطاعت است.

وی افزود: نصرت گاهی بدون دستور است. به عنوان مثال در شب عاشورا کسی به یاران سیدالشهدا(ع) دستور نداد که از امام معصوم و از دین دفاع کنند و حتی سیدالشهدا(ع) از آنها خواست که برگردند ولی آنها بر اساس تشخیص خود دست از یاری امام برنداشتند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اضافه کرد: در روز عاشورا یاران امام حسین (ع) برای رفتن به میدان جنگ از ایشان اذن می‌گرفتند و هیچکدام از آنها به دستور امام وارد میدان کارزار نمی‌شدند.

وی بیان کرد: در قرآن و در بیان معصومین همیشه دستورات مشخصی برای موقعیت‌های اجتماعی مختلف صادر نشده و شخص مکلف باید با توجه به شرایط وظیفه خود را تشخیص دهد و به آن عمل کند.

سخنران حرم رضوی با اشاره به رشادت‌های حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: این سردار رشید بیشتر عملیات‌ها را بنابر تشخیص خود و بدون صدور دستور از سوی مقام مسئول انجام می‌داد و به این ترتیب توانست به بهترین شکل دین اسلام را یاری و نصرت کند.

وی ابراز کرد: در روز نهم دی مردم ایران نیز بنابر وظیفه‌ای که بر دوش خود در قبال خون شهدا و قداست انقلاب اسلامی احساس می‌کردند به میدان آمدند و حماسه‌ای بزرگ در دفاع از دین و ولایت خلق کردند.

شعرخوانی آیینی قاسم صرافان، اجرای سرودهای انقلابی توسط گروه سرود گلدسته‌های حرم، قرائت زیارت امین الله با نوای رضا آتشبار از دیگر برنامه‌های مراسم بزرگداشت ۹ دی در حرم رضوی بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha