شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجۃ الاسلام والمسلمین ڈاکٹر رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی، ضمن اشاره به سوء استفاده رسانه‌های خارجی از منبر حوزویان، خواست تا صحبت‌ها در فضای تبلیغ، با پشتوانه آیات و روایات بوده و استحکام داشته باشد و گفت: در منبرهای خود مستدل صحبت کنید و با عمل به آیه «یا ایّها الّذین امنوا اتّقوا اللَّه و قولوا قولا سدیدا» با استواری سخن بگویید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عضو هیئت علمی جامعة المصطفی، امروز در مراسم بزرگداشت نخستین سالگرد درگذشت ناشر الاسلام مدنی در مدرسه علمیه گناباد، به آیه پانزدهم سوره شوری «فَلِذَلِکَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَقُلْ آمَنْتُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ کِتَابٍ وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَیْنَکُمُ» اشاره کرد و اظهار داشت: این آیه شریفه، مشتمل بر نکته‌های بی‌نظیری از قرآن است.

وی با بیان اینکه دستورات خداوند متعال به رسول گرامی اسلام(ص) در این آیه آمده است، به بخش نخست آن یعنی «فَلِذَلِکَ فَادْعُ» اشاره کرد و گفت: خداوند متعال نخستین رسالت پیامبر(ص) را دعوت دانسته و به او ابلاغ می‌کند که باید مردم را به راه دین دعوت کند و این دعوت، مصداق بارز دوستی با خداوند و همراهی با مسیر حق است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی، به تبیین معیارهای دوستی با خداوند پرداخت و با بیان اینکه دوستی، به معنای اقناع ذهن عامه مردم در خصوص شبهاتی است که امکان دارد در ذهن آنان نقش ببندد، خاطرنشان کرد: خداوند به داود(ع) فرمود، مرا دوست بدار و نزد خلقم نیز محبوب گردان، داوود(ع) نیز فرمود: پروردگارا! من که دوستت دارم اما چگونه تو را نزد بندگانت محبوب گردانم؟ که ندا آمد: نعمت‌هایی را که به آنان داده‌ام گوشزد کن که اگر خوبی‌هایم را یادآورشان شوی، مرا دوست خواهند داشت، بنابراین محبوب کردن خدا در دل مردم، مهمترین رسالت ماست.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به بخش دوم آیه «وَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ» اشاره کرد و یادآور شد: برای دعوت به مسیر حق، باید استقامت داشته باشید، مرحوم سیدرضا صدر که شب‌های جمعه درس تفسیر می‌گفت، کتاب استقامت دارند و در آن کتاب ارزشمند، معیارهایی از استقامت اعتقادی، اقتصادی مثل پیامبر(ص) در شعب ابی طالب و علمی وجود دارد.

وی ضمن اشاره به عبارت «وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَیْنَکُمُ»، با بیان اینکه پیامبر(ص) برای برقراری عدالت در جامعه حضور یافت و طلاب نیز باید نکات معرفتی این آیه را برای رسالت تبلیغی خود درنظر داشته باشند، گفت: در منبرهای خود مستدل صحبت کنید و با عمل به آیه «یا ایّها الّذین امنوا اتّقوا اللَّه و قولوا قولا سدیدا» با استواری سخن بگویید.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی، ضمن اشاره به سوء استفاده رسانه‌های خارجی از منبر حوزویان، خواست تا صحبت‌های در فضای تبلیغ، با پشتوانه آیات و روایات بوده و استحکام داشته باشد و گفت: مطالعه دوره‌ای کتاب، همراه با برگزاری کارگاه پودمانی روش تحقیق و استفاده از منابع، می‌تواند کمک کننده به منبر باشد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha