شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حاج قاسم

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه قم بر لزوم تبیین مؤلفه ها و شاخصه های ممتاز شهید حاج قاسم سلیمانی در جبهه نبرد و عرصه دیپلماسی تأکید کرد.

دکتر سید یاسر ضیایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ابراز داشت: سردار سلیمانی چه در عرصه سبک زندگی و چه در امر مبارزات و مجاهدت هایی که در طول دهه ها داشت، دارای شاخصه ها و ویژگی های بسیار ممتازی بود که باید این ها به درستی برای آحاد مردم و نسل جوان تبیین و تشریح شود.

وی افزود: قبل از هر چیز باید دانست که اولین و بنیادی ترین حق انسانی، حق بر امنیت است و ایشان اعتقاد داشت که در سایه ی تأمین این حق سایر حقوق و آزادی های بشر و یک ملت محقق می گردد. این که عده ای از حق آزادی و حق زندگی سخن می گویند باید بدانند که این ها منوط بر حق امنیت است و بدون امنیت این ها محقق نمی شود و لذا شهید سلیمانی برای تحقق این هدف در در بیرون از مرزها سال ها مجاهدت کرد و همه ما از این حیث مدیون این سردار رشید جبهه اسلام هستیم.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر باید عوامل مخلّ امنیت به شکل واقعی شناسایی شود چرا که این مسئله نیز در تحقق امنیت بسیار مهم است و بر این اساس، حاج قاسم به درستی دشمن واقعی و مخلّ امنیت را تشخیص داد و دشمنان واقعی را اسرائیل و آمریکا و ایادی آن ها می دانست و معرفی می کرد اما با این حال به درستی تشخیص داد که بازوی مستکبرین جهانی، در آن مقطع زمانی جریان تکفیری داعش بوده است و لذا برای قطع این بازوی دشمنان از هیچ تلاش و مجاهدتی فروگذار نکرد و در این مسیر مخلصانه و آگاهانه و مدبرانه عمل کرد.

مدرس و پژوهشگر حقوق بین الملل ادامه داد: برخلاف اتهام بی اساسی که کشورهای غربی به جبهه مقاومت اسلامی می زنند، کسانی که در برابر این جبهه ایستاده اند و به آن ضربه می زنند، مظهر تروریسم واقعی بوده و هستند و حاج قاسم این تروریست ها را هدف قرار داده بود تا برای مردم ایران و کشورهای منطقه، امنیت را به ارمغان آورد، ضمن آن که برای تأمین حق بر امنیت، شهید سلیمانی، به طور کامل به دنبال رعایت حقوق بین الملل بود و این مسئله بسیار مهم و کلیدی است که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

وی افزود: در واقع، حضور ایشان در سوریه و عراق با رضایت دولت های قانونی این کشورها و حتی دعوت مسئولان و سران آن ها صورت می گرفت و این یعنی رعایت کامل آداب و رسوم حقوق بین الملل.

ضیایی بیان داشت: از دیگر شاخصه های مهم حاج قاسم، موفقیت ایشان در جلب همکاری های بین المللی برای مقابله با تروریسم بوده است. این نکته از این حیث حائز اهمیت است که بدانیم گاهی برخی کشورها، سال های طولانی برنامه ریزی می کنند آن هم با هزینه های بسیار تا بتوانند به یک همکاری و پیمان نظامی مشترک دست یابند اما شهید سلیمانی بدون این هزینه ها توانست با ساماندهی جریان مقاومت، یک همگرایی منطقه ای در بین کشورهای مختلف ایجاد کند که ثمره آن را به طور خاص ما در شکست کامل داعش و دیگر گروه های تروریستی مشاهده کردیم. ایشان فراتر از سران کشورهای مسلمان منطقه، حتی با رئیس جمهور روسیه نیز نشست مشترک برگزار کرد و پوتین را برای مشارکت در برنامه ها و حرکت ضدتروریستی، مجاب کرد.

وی افزود: این مسئله نشان می دهد که ایشان همزمان با عرصه نظامی در عرصه دیپلماسی نیز فعال و بسیار اثرگذار بوده است، کما این که خود ایشان نیز در مأموریتی دیپلماتیک به شهادت رسید و این ثابت کرد که به موازات میدان رزم در عرصه دیپلماسی نیز بسیار فعال است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم اظهار داشت: صحبت درباره عمق برکت وجودی ایشان و خدماتشان بسیار است اما اجمالاً این که حتی شهادت ایشان نیز باعث برملا شدن حقایقی شد؛ اولاً مظلومیت این بزرگوار ثابت شد و این در حالی است که رسانه های غربی ایشان را ناجوانمردانه متهم به حمایت از تروریسم می کردند. ثانیاً خویشتن داری ایران بعد از شهادت ایشان به دنیا ثابت شد. شاید بشود گفت که دشمن انتظار مقابله بیشتری از ایران داشت و حتی آماده جنگ تمام عیار بود، اما خویشتن‌داری ایران برای یک انتقام به موقع و شایسته به وقوع پیوست و این حکایت از عقلانیت مسئولان ما در مواجهه با این قضیه بود.

وی افزود: هر چند که گفته شده انتقام می گیریم و باید بگیریم اما از اقدام عجولانه که ممکن است باعث بروز حتی یک جنگ جهانی شود، جلوگیری شد، با این حال شهادت سردار سلیمانی برکات مختلفی در عرصه های فکری و معنوی و اخلاقی و ... برای ایران اسلامی به همراه داشته که باید به درستی برای مردم و جوانان عزیز تبیین گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha