شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1063853
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
تصاویر/ شب شعر تیجان

حوزه/ شاعرانی از سراسر کشور در مراسم شب شعر «تیجان» بر جایگاه و اهمیت لباس روحانیت تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات (حوزه های علمیه) در راستای تکریم جایگاه لباس روحانیت و پاسخ به برخی اقدامات هنجارشکنانه که نسبت به عمامه صورت گرفت برنامه شب شعر «تیجان» را در مدرسه فیضیه با حضور شاعران مطرح از سراسر کشور برگزار کرد.

بر اساس این گزارش: معاون تهذیب حوزه های علمیه در این مراسم عالمان دینی را پاسداران معارف الهی دانست و افزود: لباس روحانیت نماد و نشان روحانیت است و این لباس نشان دهنده مکتبی دیرینه است که از زمان پیامبران و ائمه اطهار تا عصر حاضر پویا و زنده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری گفت: کسی که این لباس را می پوشد، باید آمادگی انجام مأموریت های خطیر دفاع از دین و خدمت به مردم را داشته باشد.

حجت‌الاسلام درویشی معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات نیز  با اشاره به این نکته که نمادها در هر جامعه بار معنایی خاص و ویژه‌ای را با خود دارد، توجه و اقبال به نماد را نشانه‌ای از توجه به ارزش‌ها و باورهایی دانست که آن نماد با خود دارد. ایشان با بیان این نکته که روحانیت همواره مخالف انحصارطلبی، تمامیت خواهی، دنیاگروی و شهوترانی بوده است تلاش برخی برای بد جلوه دادن لباس روحانیت را بدین دلیل دانست که این نماد همواره مانع سطله آنان شده است.

وی با تقدیر از شاعرانی که در این نشست حضور داشت اقدام این شاعران را جلوه‌ای از بصیرت و تدین آگاهانه آنان دانست و  خواستار تداوم چنین برنامه‌ای گردید.

استاد محمدعلی مجاهدی دبیر شعر آیینی نیز با بیان این نکته که از ظرفیت شعر آنگونه که باید در راستای تبلیغ دین استفاده نشده است، ابراز امیدواری کرد حوزه‌های علمیه از این ظرفیت استفاده بیشتری ببرد.

وی به سلوک برخی از علما وتوجه آنان به شعر اشاره کرده و بیان داشت: مرحوم کمپانی در تشرف خود به حرم مولا امیرالمومنین مدام این شعر را زمزمه می کردند که گرچه سیه رو شدم، غلام توهستم  خواجه مگر بنده ی سیاه ندارد؟

 در ادامه این مراسم هشت نفر از شاعران مطرح کشور سروده های خود را ارائه کردند، شاعران حاضر در جلسه با سرودن اشعاری درباره لباس روحانیت به بیان نقش‌آفرینی و جایگاه لباس روحانیت پرداخته و با توجه به دهه بصیرت اشعاری با مضامین نقش بصیرت‌افزایی روحانیت و همچنین اشعاری در وصف شهدا به‌ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی و طلبه شهید آرمان علی‌وردی سروده شد.

محمد خادم، میلاد حبیبی، علی داوودی، سید وحید سمنانی، محمد زارعی، محمدسعید میرزایی، احمد رفیعی وردنجانی و حامد اهور از جمله شاعرانی بودند که سروده‌های خود را قرائت کردند.

در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین عالم‌زاده نوری، حجت‌الاسلام درویشی و حجت‌الاسلام علوی دبیر شورای شعر حوزه از شاعران حاضر در این جلسه با اهدا جوائزی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha