یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
اعتصاب پرستاران در نیویورک

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمریکا رکوردار کشتار ۲۰۲۲ شد

یک گروه غیردولتی در آمریکا که خشونت های پلیس را رصد می کند، گزارش داد که در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) پلیس این کشور رکوردار کشتار مردم به ویژه سیاهپوستان بوده بطوریکه روزانه بیش از سه نفر را کشته است. گروه "رصد خشونت پلیس" روز جمعه به وقت محلی در گزارشی اعلام کرد، پلیس آمریکا در سال ۲۰۲۲ میلادی یک هزار و ۱۷۶ نفر را به قتل رسانده است. این گروه غیردولتی که با جنبش "زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد" در ارتباط است، گزارش داد کشته شدن یک هزار و ۱۷۶ نفر در سال ۲۰۲۲ به دست بلیس آمریکا، بالاترین آمار از سال ۲۰۱۳ تاکنون محسوب می شود. بر اساس گزارش این گروه، در سال گذشته میلادی تنها ۱۲ روز وجود داشته که در طی آن پلیس هیچ فردی را به قتل نرسانده است. بر پایه این گزارش، پلیس آمریکا بطور متوسط روزانه، بیش از سه نفر را کشته است. ۱۳۲ مورد از این قتل‌ها مربوط به قربانیانی است که مظنون به ارتکاب هیچ جرمی نیستند. ۹۸ مورد درگیری مرگبار با پلیس آمریکا نیز بر سر قوانین راهنمایی و رانندگی رخ داده است. بر اساس این گزارش، خشونت پلیس آمریکا در برابر افراد سیاهپوست بیش از سفید پوستان است بطوریکه ۲۴ درصد از کسانی که توسط پلیس کشته شده‌اند، سیاهپوست بوده اند در حالیکه سیاهپوستان فقط ۱۳ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند. بر اساس این گزارش، اکثر قربانیان جوان هستند و بیش از نیمی از افرادی که به دست پلیس آمریکا کشته شده اند، بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند. در این گزارش در عین حال آمده است که نیروهای پلیس با توجه به افزایش بی‌سابقه جرم در برخی شهرهای آمریکا با تهدیدهای جانی بیشتری روبرو هستند. سابقه تاریخی پلیس آمریکا در اعمال خشونت علیه افراد و استفاده غیرقانونی از قوای قهریه، یکی از نگرانی های جدی سازمان های بین المللی و نهادهای حقوق بشری است که منجر به محروم شدن انسانها از حق حیاتشان در این کشور شده است. تبعیض هدفمند علیه سیاهپوستان در آمریکا به وسیله پلیس و دستگاه قضایی این کشور و سرکوب اعتراضات مردم، بیانگر نقض حقوق بشر به ویژه نقض حقوق اقلیت ها و رنگین پوستان در آمریکا است. طبق نظرسنجی ها، تبعیض و در نتیجه خشونت پلیس علیه رنگین پوستان به شکل نهادینه شدهای، مدام در حال تکرار است. گفتنی است بسیاری از خشونتها و تبعیضهای پلیس به دلیل سختی روند قضایی و تهدیدآمیز بودن آن برای شاکیان، گزارش نمی شوند. بر اساس گزارش ها، خشونت پلیس عامل اصلی مرگ مردان جوان در ایالات متحده است. از هر هزار مرد سیاه پوست، ۱ نفر می تواند انتظار داشته باشد که توسط پلیس کشته شود. خطر کشته شدن توسط پلیس بین سنین ۲۰ تا ۳۵ سال برای مردان و زنان و برای همه گروه های نژادی و قومی زنان و مردان سیاه پوست و زنان و مردان سرخپوست آمریکایی و بومی آلاسکا به طور قابل توجهی بیشتر از زنان و مردان سفیدپوست است. علاوه بر این احتمال کشته شدن مردان لاتین تبار توسط پلیس بیشتر از مردان سفیدپوست است. اگرچه نیمی از افرادی که پلیس هدف تیراندازی پلیس قرار گرفته و کشته می شوند سفیدپوست هستند، اما سیاهپوستان آمریکایی به میزان نامتناسبی هدف گلوله قرار می گیرند. سیاه پوستان تقریباً ۱۳ درصد از کل جمعیت ایالت متحده را تشکیل می دهند، اما ۲۵ تا ۲۷ درصد از افرادی که توسط پلیس کشته می شوند را تشکیل می دهند. این امر باعث می شود سیاهپوستان ۲.۹ برابر بیشتر از سفیدپوستان به دست پلیس جان خود را از دست بدهند.

منبع: ایرنا

اعتصاب گسترده پرستار ها نیویورک را فلج کرد

بیش از هفت هزار پرستار دو بیمارستان بزرگ شهر نیویورک آمریکا در اعتراض به پایین بودن حقوق خود اعتصاب کردند. بیش از هفت هزار پرستار در دو بیمارستان بزرگ شهر نیویورک بر سر مسایلی چون حقوق کم و تعداد کارمندان دست به اعتصاب زدند و این اقدام باعث شد فعالیت یکی از این بیمارستان ها تعطیل و وقت های تعیین شده برای بیماران لغو شود. انجمن پرستاران ایالت نیویورک در بیانیه ای اعلام کرد که این اعتصاب شامل بیش از ۷ هزار پرستان در بیمارستان مانتیفیور در برونکس و بیمارستان مونت سینا می شود. ماریو کیلنتو رییس انجمن پرستاران ایالت نیویورک گفت: این پرستاران متخصصانی متعهد هستند که تحت شرایط غیرقابل تصور از بیماران به خوبی مراقبت می کنندبیمارستان‌ها روز دوشنبه در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که پیشنهاد افزایش حقوق ۱۹.۱ درصدی را به پرستاران ارائه کرده‌اند. بیمارستان مانتیفور همچنین اعلام کرد که بیش از ۱۷۰ موقعیت جدید کار پرستاری ایجاد خواهد کرد. بیمارستان مانتیفور اعلام کرده است که اعتصاب پرستاران باعث شده تا تمام عمل های جراحی به تعویق افتد و نوبت هایی که به بیماران داده شده بود، لغو شود. اریک آدامز، شهردار نیویورک گفت که او و کارکنانش از نزدیک وضعیت را زیر نظر دارند و سیستم مراقبت های بهداشتی شهر آماده رسیدگی به هر چالش نشات گرفته از این اعتصاب است.

منبع: ایرنا

جنگ داخلی اسرائیل حتمی شد

بنی گانتس با پیش بینی وقوع جنگ داخلی در رژیم صهیونیستی سیاست های نتانیاهو را مسئول وقوع آن معرفی کرد. (کان) شبکه رادیو و تلویزیونی سراسری رژیم صهیونیستی، به نقل از وزیر جنگ سابق این رژیم فاش کرد، اسرائیل در آستانه جنگی داخلی قرار دارد که مسئولیت وقوع آن بر دوش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر فعلی است. گانتس این اظهارات را در جلسه فراکسیون پارلمانی تحت رهبری‌اش در کنست ایراد کرده و با اشاره به اصلاحاتی که کابینه نتانیاهو در قوه قضائیه در دست انجام دارد، این اقدامات را زمینه ساز وقوع جنگ داخلی بین صهیونیست‌ها اعلام کرد. گانتس با اشاره تلویحی به پرونده های مفتوح نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دادگاه های صهیونیستی، خطاب به بنیامین نتانیاهو گفت: اگر تصور می‌کنی ظلمی قانونی و حقوقی بر تو وارد شده است، نمی توانی با یک ظلم دیگر به جامعه و اسرائیل آن را تصحیح کنی. روزنامه عبری زبان یدیعوت احارانوت هم به نقل از پیام گانتس به نتانیاهو در این اظهارات افزود: اگر این خط مشی را ادامه دهی، مسئولیت جنگ داخلی در جامعه اسرائیل را به دوش خواهی کشید، من به وضوح اعلام می‌کنم، تو راه ننگینی را برگزیده‌ای و ما در مقابل مبارزه را انتخاب خواهیم کرد. گفتنی است از زمان روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو، او و دستیارانش در کابینه اصلاحات گسترده‌ای را در ساختار قوه قضائیه رژیم صهیونیستی آغاز کرده‌اند که به گفته کارشناسان رسانه‌های عبری زبان، بزرگترین و ریشه‌ای‌ترین تغییرات در طول تاریخ این رژیم محسوب می‌شود. این رویکرد باعث شد تا شنبه گذشته بیش از 10 هزار مهاجر صهیونیست در اعتراض به آن در تل‌آویو دست به تظاهرات بزنند.

منبع: تسنیم

رژیم صهیونیستی قاتل ۵۵ خبرنگار

ناصر ابوبکر رئیس اتحادیه روزنامه نگاران فلسطین اعلام کرد که رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۰ تا کنون ۵۵ خبرنگار فلسطینی را به قتل رسانده است. وی افزود: سال گذشته نیز نظامیان صهیونیست شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره و غفران وراسنه خبرنگار یک روزنامه محلی در فلسطین اشغالی را به قتل رساندند. رئیس اتحادیه روزنامه نگاران فلسطین ادامه داد: از سال ۲۰۱۳ تا کنون بیش از ۸۵۰۰ مورد تعرض به خبرنگاران توسط رژیم صهیونیستی ثبت شده است. وی تصریح کرد: شهر قدس شاهد بیشترین تعرض نظامیان صهیونیست به خبرنگاران بود که هدف از این اقدام مانع تراشی در برابر انتقال واقعیت‌های اراضی اشغالی و تعرض به مقدسات اسلامی و مسیحی به جهانیان می‌باشد. این در حالی است که پیش از این نیز کمیته حمایت از روزنامه نگاران که مقر آن در بیروت پایتخت لبنان قرار دارد، اعلام کرد که رژیم صهیونیستی سیاست بازداشت روزنامه نگاران را ادامه می‌دهد و در حال حاضر ۲۱ روزنامه نگار فلسطینی در اسارتگاه‌های این رژیم به سر می‌برند. کمیته حمایت از روزنامه نگاران در بیانیه‌ای افزود: هدف رژیم صهیونیستی از این اقدام، ممانعت از فعالیت حرفه‌ای رزونامه نگاران فلسطینی در زمینه رسوا کردن جنایت‌های این رژیم علیه ملت فلسطین است.

منبع: مهر

کانادا تحریم‌های بی ثمر را تکرار کرد

کانادا در اقدامی مداخله جویانه تحریم های جدیدی را علیه ایران شامل ۲ شخص و ۳ نهاد به بهانه نقض حقوق بشر اعمال می کند. وزارت خارجه کانادا در بیانیه‌ ای اعلام کرد که این کشور ۲ فرد و ۳ نهاد ایرانی را به بهانه نقض حقوق بشر تحریم می‌ کند. «ملانی جولی» وزیر خارجه کانادا امروز دوشنبه با نقض منشور ملل متحد در لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل با اعلام تحریم های ضدایرانی، در بیانیه‌ ای مداخله‌ جویانه مدعی شد که ایران باید به سرکوب اغتشاش گران پایان دهد! افرادی که در لیست تحریم های امروز کانادا قرار گرفته اند، عبارتند از: - وحید یامین‌پور: معاون وزیر ورزش و جوانان- محسن قمی: عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو هیئت نظارت بر مطبوعات و شورای عالی انقلاب فرهنگیاز سوی دیگر نهادهای ایرانی که در فهرست تحریم های اوتاوا قرار گرفتند نیز عبارتند از: - بنیاد پانزده خرداد- روزنامه ایران- هیئت نظارت بر مطبوعات ساعاتی پیش هم انگلیس، فرانسه و آلمان در اقدامی مداخله جویانه از احضار دیپلمات ایران در پایتخت های متبوع خود به بهانه مشابهی خبر دادند. از زمان آغاز اغتشاشات پراکنده در ایران، کشورهای غربی و آمریکا ضمن اعمال تحریم علیه مقامات حقوقی و حقیقی ایران، به تحریک و تشویق اغتشاشگران دامن زده اند. پیشتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری در واکنش به اظهارات مداخله جویانه مقامات فرانسوی علیه کشورمان گفت: با توجه به اظهارات مقامات فرانسوی، رئیس جمهور این کشور و نوع رفتار و مواضعی که در خصوص تحولات داخلی ایران اتخاذ کردند و همچنین نوع رویکردی که پیش از این در قبال تحولات و اعتراضات داخلی در فرانسه و در قبال انتصابات کارگری اخیری که در این کشور افتاد و مواضع و رویکرد مقامات فرانسوی در این رابطه، به نظر می‌رسد همانطور که اروپایی‌ها تروریسم را به بد و خوب تقسیم می‌کنند، در این زمینه نیز اغتشاش را به خوب و بد تقسیم می‌کنند. وی افزود: اگر اغتشاشات در ایران باشد، این اغتشاش خوب است، اما اگر در اروپا رخ دهد به اغتشاش بد می‌گویند و مقامات امنیتی با آن برخورد می‌کنند. کنعانی تصریح کرد: دولت ایران، دولت مسئولیت پذیری است و این را در عمل اثبات کرد. دولت ایران، دولتی است که به نگاه شهروندان احترام می‌گذارد و در دوره چهار ساله با رأی مردم انتخاب می‌شود و به امنیت شهروندان توجه دارد.

منبع: مهر

دیپلمات های ایران احضار شدند

آلمان، انگلیس و فرانسه امروز با نقض منشور ملل متحد در لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل از احضار دیپلمات ایران خبر داد.وزارت خارجه آلمان امروز دوشنبه در اقدامی مداخله جویانه بار دیگر سفیر تهران در برلین را به بهانه اجرای حکم دادگاه علیه ۲ نفر از قاتلان در جریان اغتشاشات پراکنده اخیر در ایران احضار کرد. به گزارش رویترز، «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان با نقض منشور ملل متحد در لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل در یک کنفرانس خبری در برلین در این خصوص گفت که دستور داده است سفیر ایران امروز یک بار دیگر احضار شود. از سوی دیگر، انگلیس و فرانسه هم کاردار ایران را به بهانه مشابهی احضار کردند. از زمان آغاز اغتشاشات پراکنده در ایران، کشورهای غربی و آمریکا ضمن اعمال تحریم علیه مقامات حقوقی و حقیقی ایران، به تحریک و تشویق اغتشاشگران دامن زده اند. پیشتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری در واکنش به اظهارات مداخله جویانه مقامات فرانسوی علیه کشورمان گفت: با توجه به اظهارات مقامات فرانسوی، رئیس جمهور این کشور و نوع رفتار و مواضعی که در خصوص تحولات داخلی ایران اتخاذ کردند و همچنین نوع رویکردی که پیش از این در قبال تحولات و اعتراضات داخلی در فرانسه و در قبال انتصابات کارگری اخیری که در این کشور افتاد و مواضع و رویکرد مقامات فرانسوی در این رابطه، به نظر می‌رسد همانطور که اروپایی‌ها تروریسم را به بد و خوب تقسیم می‌کنند، در این زمینه نیز اغتشاش را به خوب و بد تقسیم می‌کنند. وی افزود: اگر اغتشاشات در ایران باشد، این اغتشاش خوب است، اما اگر در اروپا رخ دهد به اغتشاش بد می‌گویند و مقامات امنیتی با آن برخورد می‌کنند. کنعانی تصریح کرد: دولت ایران، دولت مسئولیت پذیری است و این را در عمل اثبات کرد. دولت ایران، دولتی است که به نگاه شهروندان احترام می‌گذارد و در دوره چهار ساله با رأی مردم انتخاب می‌شود و به امنیت شهروندان توجه دارد.

منبع: مهر

عراق پشتیبان فلسطین ماند

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در دیدار با جبریل الرجوب نماینده کمیته مرکزی جنبش فتح و فرستاده ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، بر حمایت ثابت و اصولی بغداد از مسئله فلسطین تاکید کرد. دفتر اطلاع رسانی سید عمار حکیم در بیانیه‌ای اعلام کرد: رهبر جریان حکمت ملی فرستاده ریاست تشکیلات خودگردان را در دفتر خود به حضور پذیرفت. رهبر جریان حکمت ملی با تاکید بر اینکه عراق در معادله‌ای که فلسطین و منافع ملت فلسطین در آن نباشد، نمی‌تواند قرار گیرد، افزود: بغداد در همه موقعیت‌ها و شرایط مختلف حامی و پیشتیبان فلسطین خواهد ماند. عمار حکیم همچنین خواستار اتحاد بیش از پیش فلسطینیان و کنار گذاشتن اختلافات داخلی شد و تاکید کرد: فرصت بازتاب مظلومیت ملت فلسطین و درد و رنج آنها از اشغالگری رژیم صهیونیستی و سیاست‌های توسعه طلبانه اش فراهم است. همچنین، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در دیدار با جبریل الرجوب فرستاده ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین و هیئت همراه بر حمایت بغداد از مسئله فلسطین تاکید کرد. بر همین اساس، السودانی بر مواضع ثابت و اصولی عراق در حمایت از مسئله فلسطین تاکید کرد و گفت: ملت عراق پیشتیبان همیشگی برادران فلسطینی در طول تاریخ بوده است.

منبع: مهر

کمک های بشردوستانه به سوریه تمدید شد

شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه ادامه ساز و کار ارسال کمک‌های بشر دوستانه به سوریه را ۶ ماه دیگر تمدید کرد. بر اساس این گزارش، کمک‌های بشر دوستانه همچنان به مدت ۶ ماه دیگر از طریق ترکیه وارد سوریه خواهد شد. گفتنی است ارسال کمک‌های بشردوستانه فرامرزی به سوریه منوط به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. قطعنامه شورای امنیت برای ارسال این کمک‌ها سال ۲۰۱۴ به تصویب رسیده است. شورای امنیت سال ۲۰۱۴، زمانی که جنگ سوریه در اوج قرار داشت، با تصویب قطعنامه‌ای کمک رسانی‌های انسانی به مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح مختلف را مجاز کرده بود. علاوه بر گذرگاه های ترکیه، گذرگاه‌ های اردن و عراق هم جزو این مکانیسم کمک‌ رسانی بودند، اما ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی بسته شدند.

منبع: مهر

اسرائیل تصمیم به انحلال تشکیلات خودگردان گرفت

تنها چند روز پس از اعمال تحریم‌هایی علیه تشکیلات خودگردان فلسطین توسط کابینه افراطی رژیم صهیونیستی، وزیر فرهنگ و ورزش این رژیم تهدید به انحلال تشکیلات خودگردان کرد. «میکی زوهار» وزیر فرهنگ و ورزش کابینه رژیم صهیونیستی در این باره گفت: تشکیلات خودگردان فلسطین معتقد است که کشتن یک یهودی کار خوبی است و تحریکاتی از سوی حماس در غزه وجود دارد و وجه مشترک بین آنها نابودی اسرائیل است. این مقام صهیونیست اعلام کرد: اگر کسی را در تشکیلات خودگردان پیدا کنیم که برای رفاه همه همکاری کند، خوب است؛ اما اگر آنها به تشویق گروه‌ها و تحریک آنها ادامه دهند، باید برای سناریوی انحلال تشکیلات خودگردان آماده شویم. این اظهارات درحالی بیان شده است که دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه در بیانیه‌ای از تحریم علیه فلسطینیان خبر داد. براساس این بیانیه، رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته است، حدود ۳۹ میلیون دلار را از اعتبارات تشکیلات خودگردان فلسطین قطع کند که به گفته صهیونیست‌ها به عنوان حقوق ماهانه خانواده اسیران و شهدای فلسطینی پرداخت می‌شد.

منبع: مهر

ربع سکه هم بورسی شد

طبق اعلام بانک مرکزی، به مناسبت ایام باسعادت میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن، تعداد ۵۰۰ هزار قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی از طریق بورس کالای ایران عرضه می‌شود.عرضه گسترده ربع سکه بهار آزادی از روز شنبه 24 دی‌ماه به مدت سه روز کاری در قالب فروش سکه در بورس کالای ایران انجام می‌شود. خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس، به خزانه بانک‌های عامل مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به بورس، به صورت فیزیکی، معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.طبق اطلاعیه بانک مرکزی، تمامی اشخاص حقیقی بالای 18 سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی را خریداری کنند. تمامی متقاضیان خرید ربع سکه در مکانیزم حراج ناپیوسته شرکت کرده و قیمت سکه عرضه شده بر این اساس، کشف می‌شود. همچنین جزئیات بیشتر عرضه مذکور از طریق صدور اطلاعیه از سوی شرکت بورس کالای ایران اعلام خواهد شد. گفتنی است فرآیند عرضه‌های بعدی سکه‌های طلای تمام، نیم و ربع بهار آزادی به صورت منظم و پیوسته متعاقباً از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

منبع: تسنیم

آشوریان هتاکی شارلی ابدو را محکوم کردند

کلیساهای شرق آشوری، کاتولیک آشوری کلدانی و انجیلی آشوری ایران در محکومیت اقدام نشریه شارلی ابدو در چاپ کاریکاتور توهین آمیز بیانیه مشترک صادر کردند.کلیساهای شرق آشوری، کاتولیک آشوری کلدانی و انجیلی آشوری ایران با در اختیار قرار دادن بیانیه مشترکی که امضای اسقف مار نرسای بنیامین، خوری اسقف وانیا سرگیز و کشیش نینوس مقدس نیا را با خود داشت، تاکید کردند: «سالهاست که استکبار جهانی از هر طریق می کوشد تا به نظام مقدس جمهوری اسلامی ضربه بزند و با اقداماتی شریرانه اما مذبوحانه بکوشد تا در صفوف فشرده ملت آگاه و همیشه بیدار ایران خللی وارد سازد اما تجربه سالهای سال تاکنون نشان داده که این ملت بر عهد خود با امام و بنیانگذار جمهوری اسلامی و همچنین با مقام معظم رهبری همواره استوار بوده و هرگز به توطئه های بیگانگان توجهی نخواهد کرد. اقدام اخیر نشریه هتاک شارلی ابدو ریشه در سالها قبل دارد که کوشید با نشر کاریکاتورهایی از پیامبر اعظم اسلام خودی بنمایاند غافل از این که رسوا شد و روسیاهی ابدی را برای خویش خرید و لطمه اش را هم دید. مسلمانان سراسر جهان نشان دادند که از چه غیرت دینی برخوردارند و به هیچ کس اجازه چنین حرکات زشتی را نمی دهند. اکنون نیز ناشران این مجلسه سخیف به دستور اربابان مستکبر خود توهین به مقدسات دینی و به مرجعت و به روحانیت معظم و معزز را سرلوحه اقدامات ننگین خود قرار داده و به خیال خام خویش خواسته اند نیت شرورانه خود را طور دیگری آشکار کنند. مقام معظم رهبری رهبر فرزانه جمهوری اسلامی ایران سالهاست که سکان هدایت این انقلاب و این کشور را در دست دارند و دهها میلیون پیرو و رهرو و فدایی ایشان از تمام اقشار ملت ایران و سرتاسر جهان آماده جان نثاری در انجام فرمایشات ایشان هستند. استکبار جهانی و دولتهای معاند اروپایی و آمریکایی از جمله فرانسه حال که دیده اند نتوانسته اند از اغتشاشات اخیر بهره ببرند و مردم همچنان وفادار به آرمانها و به اهداف والا و انسانی و دینی و انقلابی خود باقی مانده اند می کوشند تا از لباس روحانیت تقدس زدایی کنند تا شاید میان مردم و روحانیون فاصله بیندازند. زهی خیال باطل. ما روحانیون کلیساهای مسیحی آشوری کلدانی تهران حرکت شنیع نشریه سخیف شارلی ابدو فرانسه را محکوم می کنیم و اعلام می داریم که در کنار ملت شریف و نجیب ایران وفادار به مقام معظم رهبری و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی هستیم.»

منبع: ایسنا

حج بی قید و شرط شد

وزیر حج و عمره عربستان اعلام کرد که مراسم حج امسال بدون محدودیت و قید و شرط خواهد بود.«توفیق بن فوزان الربیعه» وزیر حج و عمره عربستان دوشنبه(۱۹ دی) با اعلام کاهش بیش از ۶۰ درصدی قیمت بیمه درمانی زائران و عدم محدودیت سنی در حج، گفت: مراسم حج امسال بدون محدودیت و قید و شرط خواهد بود. پیش از این، عربستان طی دو سال گذشته محدودیت‌ها و شرایطی را پس از شیوع پاندمی کرونا برای مراسم حج اعمال کرده بود.

منبع: ایسنا

ترامپ ابروی سیاسی بایدن را برد

دونالد ترامپ طی یک سخنرانی در عمارت مارالاگو مدعی شد، جو بایدن، ولادیمیر پوتین را متقاعد کرد تا به اوکراین حمله کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اظهار کرد: «این موضوع که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که اگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برخی از قسمت‌های اوکراین را تصرف کند، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، در واقع "تهاجم" پوتین را ترغیب کرد.» براساس این گزارش، اما این در حالیست که بایدن به دنبال "راهکار مسالمت‌آمیزی" برای "جنگ‌طلبی" روسیه بوده و حمله این کشور به اوکراین را محکوم کرده است و در عوض این خود ترامپ بود که حمله پوتین را "هوشمندانه" خواند. دونالد ترامپ در ادامه عنوان داشت: «بایدن خطر جنگ هسته‌ای را در جهان افزایش می‌دهد زیرا دیگر هیچ عقلی برایش نمانده است.» وی در ادامه در قسمت دیگری از سخنرانی‌اش با اشاره به شورش کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ گفت که یک "روانی" اشلی بابیت، از عوامل حمله به کنگره را به ضرب گلوله کشت. ترامپ ظاهرا با اشاره به پلیسی که از قانونگذاران در آن روز محافظت می‌کرد، افزود: «هیچ دلیلی برای این کار وجود نداشت. ما اجازه نخواهیم داد چنین کارهایی تکرار شوند. این‌ها افراد ترسناکی هستند. آن‌ها با معترضان چه کرده‌اند...» این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا همچنان بر ادعاهای "غلط" خود مبنی بر اینکه "معترضان علیه تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا" اعتراض کردند، پافشاری می‌کند. اشلی بابیت، از حامیان ترامپ، روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ در جریان شورش علیه کنگره مورد اصابت گلوله یک افسر پلیس قرار گرفت و کشته شد. وزارت دادگستری آمریکا پرونده این تیراندازی را مورد بررسی قرار داد و براساس شواهد هیچ تعقیب کیفری علیه این افسر پلیس کنگره که شلیک کرده بود، صورت نگرفت. طبق گزارش‌ها، «میکی ویتهوفت» مادر اشلی بابیت نیز پس از آنکه گروهی از معترضان در روز جمعه (سالگرد ششم ژانویه) مسیر تردد خودروها را بستند، توسط پلیس دستگیر شد.

منبع: ایسنا

نظام جدید لیبی تصویب شد

رئیس شورای عالی دولت لیبی امروز دوشنبه ویژگی‌های نظام بعدی این کشور را فاش کرد.خالد المشری، رئیس شورای عالی دولت لیبی گفت، در نظام آتی در این کشور به منظور ایجاد توازن سیاسی، قوه مقننه متشکل از دو شورا خواهد بود؛ مجلس نمایندگان که مقر آن در بنغازی خواهد بود و سنا که در طرابلس مستقر خواهد شد. ویژگی‌های نظام بعدی در لیبی پس از آن اعلام می‌شود که پارلمان و شورای عالی دولت این کشور روز پنج‌شنبه اعلام کردند درباره تهیه یک «نقشه راه» برای تکمیل فرآیند انتخابات و متحد کردن نهادهای لیبی به توافق رسیده‌اند. المشری در مصاحبه با تلویزیون محلی الاحرار گفت، در سند قانون اساسی آمده است که مجلس نمایندگان جدید با سیستم فردی و فهرستی انتخاب می‌شود، در حالی که انتخاب سنا تنها با سیستم فردی خواهد بود. وی افزود، همین سند تصریح می‌کند که هر نامزد در انتخابات سنا باید بیش از ۵۰ درصد به علاوه یک آرا را کسب کند. المشری گفت، توافق شده است که به جای قاعده قانونی، سند قانون اساسی وجود داشته باشد و به جای ۱۸۰ ماده تنها شامل ۶۷ ماده باشد. درباره تمامی مواد این سند توافق وجود دارد تنها یک ماده آن پیرامون دوتابعیتی‌ها اختلاف نظر است که مقرر شد در صورت عدم توافق روی این بندهای اختلافی، رفراندوم برگزار شود. وی ادامه داد، سند قانون اساسی همچنین تصریح می‌کند که قوه مجریه متشکل از رئیس جمهور و دولت است و رئیس جمهور کسی است که نخست وزیر را تعیین می‌کند. المشری گفت، در این سند قید شده است که هرکسی که در حقش حکم قضایی صادر شده باشد، حق کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد. کسی که سمتی دارد و نیز افراد نظامی قبل از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری باید استعفا دهند. روز پنج‌شنبه شورای نمایندگان لیبی (پارلمان) و شورای عالی دولت این کشور در یک بیانیه مشترکی که به امضای المشری و عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی رسید، اعلام کردند، به منظور دستیابی به یک روند قانونی مورد توافق جهت برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری و پس از تهیه سند قانون اساسی، توافق شد که کمیته مشترک متشکل از این دو شورا سند قانون اساسی را برای تصویب، مطابق با آیین نامه هر دو شورا ارجاع دهد. این دو شورا همچنین موافقت کردند که یک نقشه راه واضح و مشخصی را طراحی کنند که بعداً اعلام می‌شود، تا تمام مراحل لازم برای انجام روند انتخابات مربوط به مبانی و قوانین، رویه‌های اجرایی و یکپارچه سازی نهادها تکمیل شود. لیبی در حال حاضر با یک بحران سیاسی فزاینده مواجه بوده و شاهد درگیری میان دو دولت است، یکی به ریاست فتحی پاشاغا که پارلمان لیبی در طبرق مارس گذشته به آن رای اعتماد داد و دومی دولت وحدت ملی به ریاست الدبیبه که بیش از یک سال قبل براساس توافق‌هایی سیاسی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد و تاکید دارد که قدرت را تنها از طریق انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی منتقل می‌کند. لیبی برای حل بحران خود تلاش می‌کند بر اساس ابتکار عمل سازمان ملل مبنی بر تشکیل کمیته مشترکی از پارلمان و دولت جهت توافق درباره قانون انتخابات، به مرحله برگزاری انتخابات برسد.

منبع: ایسنا

مذاکره در موگادیشو منتفی شد

پس از آنکه معاون وزیر دفاع سومالی اعلام کرد که گروه الشباب برای نخستین بار خواهان مذاکره با دولت این کشور شده است، گروه الشباب سومالی تماس با دولت در موگادیشو را تکذیب کرد.یک مسئول در گروه الشباب از بخش رسانه‌ای این گروه که نخواست نامش فاش شود، در مصاحبه با یک سایت حامی این گروه تروریستی تصریح کرد: صحبتی بین ما (با دولت سومالی) وجود ندارد. معاون وزیر دفاع سومالی در موگادیشو اخیرا گفت: الشباب خواهان مذاکره با دولت است اما دو گروه در داخل این شبه نظامیان هستند. بخش اول شبه نظامیان خارجی و دومین گروه، سومالیایی‌ها هستند. این افراد محلی فرصتی برای مذاکره دارند اما شبه نظامیان خارجی الشباب که به کشور ما حمله کردند، حق گفت‌وگو با دولت را ندارند و تنها گزینه آنها، بازگشت به همان جایی است که از آن آمده‌اند. وی همچنین ادامه داد: ما آماده‌ایم تا آن دسته از سومالیایی‌هایی که عضو الشباب هستند و مایلند تا خود را تسلیم دولت موگادیشو کنند، بپذیریم. آنها باید دستورالعمل‌های دولت را بپذیرند، وارد جامعه شوند یا با ارتش ملی سومالی در خطوط مقدم روبرو شوند. اعضای گروه الشباب هزاران تن هستند که نیروهای خارجی نیز از اعضایش به شمار می‌روند.

منبع: ایسنا

ایران دروازه صادرات را به سوی ریاض باز کرد

یک فعال اقتصادی می‌گوید که پس از چند سال وقفه بار دیگر میزان صادرات ایران به عربستان سعودی در سال جاری از سر گرفته شده است. سید روح‌الله لطیفی اظهار کرد: در سال گذشته عملا صادرات ایران به عربستان سعودی متوقف بود و کل عدد ثبت شده در این حوزه حتی به ۴۲ هزار دلار نیز نمی‌رسید اما از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه ایران بیش از ۳۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار به عربستان سعودی صادرات داشته است. وی درباره سبد صادراتی ایران به این کشور عربی نیز توضیح داد: در ۴۰ روز اخیر بیش از ۳۰ هزار تن شمش فولاد به ارزش بیش از ۱۴ میلیون و ۲۰۷ هزار دلار به عربستان سعودی صادر شده است. همچنین حدود ۶۰ تن انگور بی‌دانه به ارزش ۱۲۶ هزار دلار نیز به عربستان صادر شده است. به این ترتیب حدود ۹۶ درصد از کالاهای صادر شده به عربستان سعودی را شمش آهن و فولاد تشکیل می‌دهند و بدنه کامیون و سنگ مرمر نیز دیگر کالاهای صادراتی ایران به عربستان سعودی بوده است. قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا همچنین از افزایش قابل توجه میزان تجارت مشترک ایران با این قاره خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تا اواسط دی‌ماه میزان تجارت دو طرف به یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار رسیده که بیش از ۹۳ درصد آن سهم صادرات ایران به ۴۴ کشور آفریقایی بوده است. لطیفی ادامه داد: مقصد اصلی کالاهای ایرانی در آفریقا، آفریقای جنوبی بوده که با خرید بیش از ۲۸۱ میلیون دلار کالای ایرانی سهم ۲۶ درصدی از این بازار را به خود اختصاص داده است. پس از آن موزامبیک، غنا، سودان و نیجریه دیگر کشورهایی بودند که ایران بیشترین صادرات را به آنها داشته است. وی اضافه کرد: در میان کشورهای صادر کننده کالا به ایران نیز تانزانیا، کنیا، آفریقای جنوبی، غنا و سیشل اصلی‌ترین کشورها بودند. پیش‌بینی می‌شود با تداوم چند جانبه‌گرایی و توجه ویژه به بازار آفریقا در آینده میزان این تجارت مشترک نیز افزایش بیشتری پیدا کند.

منبع: ایسنا

جزئیات جدیدی از نقش اسرائیل در ترور سردار سلیمانی فاش کرد

یک مقام اطلاعاتی سابق ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای نقش این رژیم در ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی را فاش کرده است. تامیر هیمن، رئیس پیشین اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با جوییش نیوز گفت که اسرائیل آمریکا را متقاعد کرد که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک «تهدید فوری» برای سربازان آمریکایی است. در این گزارش آمده است که ۳ سال پیش، حمله هوایی آمریکا به شهادت سردار قاسم سلیمانی در عراق منتهی شد، رویدادی که منجر به جنگ تقریباً همه جانبه بین تهران و واشنگتن شد. ایران همچنان تهدید به گرفتن انتقام از این ترور می‌کند و آن را حمله «تروریستی» به یک مقام ایرانی می‌خواند. هیمن قبلاً هم اعتراف کرده بود که اسرائیل اطلاعاتی را درباره سردار سلیمانی در اختیار آمریکا قرار داده است اما عبارت «تهدید فوری» او همان چیزی است که ترامپ زمانی که مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت از آن استفاده کرد. رئیس جمهور پیشین آمریکا در آن زمان در توجیه این اقدام به خبرنگاران مدعی شده بود که سردار سلیمانی در حال طراحی حملات قریب‌الوقوع علیه دیپلمات‌ها و پرسنل نظامی آمریکایی بود، اما آنها در عمل به این کار خاتمه دادند. این مقام سابق اسرائیلی مدعی شد: «پس از اینکه نظامیان (سردار) سلیمانی به شکست داعش کمک کردند، آمریکا سر راه او ایستاده بود زیرا او می‌خواست خاورمیانه را کنترل کند. بنابراین تمرکز او از داعش به حضور آمریکا در منطقه تغییر کرد.» او افزود: «اسرائیل آمریکا را متقاعد کرد که (سردار) سلیمانی علیه آمریکایی‌ها فعالیت‌های بدخواهانه انجام می‌دهد. آمریکا عمدتاً بر مبارزه با تروریسم متمرکز بود نه ایران! ما اطلاعات و تحلیل‌های مشترک را ارائه کردیم و در طول مدت طولانی آنها در نهایت متقاعد شدند که (سردار) سلیمانی تهدیدی فوری برای جان آمریکایی‌ها و موقعیت استراتژیک آن‌ در خاورمیانه است.» به اذعان هیمن، سردار شهید قاسم سلیمانی «منحصر به فرد» و «دارای مهارت های بزرگ فرماندهی» بود. گفتنی است سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد روز جمعه ۱۳ دی ماه ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا ترور شدند و به شهادت رسیدند. گروه‌های مقاومت عراق تاکید کرده‌اند که گزینه مقاومت و رویارویی با آمریکا در عراق تا پایان اشغالگری و رسیدگی به پرونده مجازات عاملان جنایت فرودگاه بغداد در نظر گرفته خواهد شد.

منبع: خبرنگاران جوان

سیل بی‌سابقه یک قرن اخیر به راه افتاد

سیل بی سابقه در شمال غربی استرالیا باعث تخلیه صدها نفر با هواپیما شد. مقام‌های محلی منطقه شمال غربی استرالیا از سیلی که در صد سال اخیر در این کشور بی‌سابقه بوده خبر دادند و گروه‌های امداد و نجات مجبور به تخلیه چندصد نفر همراه با هواپیما شدند. به گزارش اسکای نیوز، در حالیکه سیل باعث خرابی پل‌ها و بزرگراه‌ها در منطقه «کیمبرلی» شده است، مقام‌ها می‌گویند که برخی مراکز پناهندگی افراد اکنون با مشکل کمبود ظرفیت مواجهند، این بحران هفته گذشته با وزیدن طوفان استوایی «الی» آغاز شد، طوفانی که در عرض چند روز توانست به اندازه چند سال بارش در برخی مناطقه به همراه داشته باشد. هواپیماهای نظامی به حمل‌ونقل هوایی کمک کردند و ساکنان را در شهرهای دورافتاده مانند «فیتزروی کراسینگ» که حدود هزار نفر در آن زندگی می‌کنند، تخلیه کردند. مقام‌های محلی چنین سیل و طوفانی را «بی‌سابقه در صد سال گذشته» خوانده‌اند و نخست‌وزیر این کشور در حالی که از جوامع دورافتاده آسیب دیده از سیل بازدید می‌کرد، متعهد به تعمیر خانه‌ها و بازسازی زیرساخت‌ها شد. این مقام استرالیایی همچنین اعلام کرد اکنون برای تخمین میزان خسارات وارده بر ساختمان‌ها و بزرگراه‌ها زود است، اما پیش‌بینی می‌کند که رقم نهایی «بسیار بالا» باشد. صبح امروز این مقام اعلام کرد که ۱۰ هزار دلار استرالیا برای تعمیر خانه‌ها اختصاص داده و به همین میزان هم برای بازسازی وسایل خانه‌ها کنارگذاشته شده است. سیل کنونی به دنبال یک سال غیرمعمول آب‌وهوایی آمده است، این مسئله تاکنون ۴ سیل بسیار عظیم را در استرالیا به همراه داشته است. تاکنون گفته می‌شود بیش از ۲۸۰ نفر از این منطقه سیل زده تخلیه شده و به مکانی دیگر برده شدند. وزارت آب‌وهوای این کشورسال ۲۰۲۲ را نهمین سال مرطوب در رکورد این کشور دانسته است.

منبع: خبرنگاران جوان

پاریسی ها به خیابان ریختند

هزاران نفر در پایتخت فرانسه، همگام با جلیقه زردها با هدف محکوم کردن سیاست‌های اقتصادی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور، به خیابان آمدند. هزاران نفر در پاریس پایتخت فرانسه، همگام با گروه‌های موسوم به جلیقه زردها (مخالفان نظام سرمایه داری)، با هدف محکوم کردن سیاست‌های اقتصادی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور، به خیابان آمدند. به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، اصلاح نظام بازنشستگی، افزایش قیمت‌ها و درخواست برای افزایش حقوق، بخشی از محورهای اعتراضی مخالفان سیاست‌های مکرون است که موجب شد معترضان راهی خیابان‌ها شوند. اعتراضات در شرایطی است که میانگین تورم و قیمت انرژی و کالاهای اساسی در فرانسه افزایش یافت. جنبش جلیقه زردها هشدار داد، ساکت نخواهد نشست و در پی تحقق اهدافش خواهد بود در نتیجه دولت بهتر است به خواسته‌های آنان گوش دهد و این خواسته‌ها را جدی بگیرد. پلیس نیز با مداخله و با استفاده از گاز اشک آور، به سرکوب معترضان پرداخت. اعتراضات که از میدان بریتول آغاز شده بود تا مقابل وزارت دارایی ادامه یافت پاریس پیش از این نیز شاهد اعتراضات اتحادیه‌های اصناف به ویژه پزشکان بود. شایان ذکر است جلیقه زردها از سال ۲۰۱۸ همزمان با افزایش مالیات بنزین در فرانسه در خیابان‌ها تجمع خود را آغاز کردند. اما به مرور زمان گستره فعالیت آن‌ها افزایش یافت و اعتراضات سیاسی و اجتماعی را در برگرفت. فروردین ماه سال جاری این جنبش از فرانسوی‌ها خواست علیه نظام سیاسی و اقتصادی حاکم بر این کشور موضع‌گیری کنند.

منبع: خبرنگاران جوان

ایران در جایگاه سوم ارتش های خاورمیانه ایستاد

پایگاه تخصصی «گلوبال فایر پاور» در رتبه‌بندی ارتش‌های خاورمیانه، ایران را در جایگاه سوم خاورمیانه قرار داد. یک وبسایت تخصصی در امور نظامی رتبه‌بندی سالانه قدرتمندترین ارتش‌های خاورمیانه در سال ۲۰۲۳ را منتشر کرد. بنابر اعلام این وبسایت ترکیه در صدر این رده‌بندی قرار گرفت و مصر و ایران پس از آن قرار دارند. در رده بندی جدید وبسایت نظامی «گلوبال فایر پاور»، ارتش ترکیه در جایگاه نخست قوی‌ترین ارتش خاورمیانه معرفی شده است و پس از آن ارتش‌های مصر و ایران در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. جمهوری اسلامی ایران با قرار گرفتن در رتبه هفدهم جهان بالاتر از ارتش آلمان، لهستان، اسپانیا، کره شمالی، کانادا، سوئد، هلند و پرتغال قرار دارد. در رتبه بندی جهانی، این سایت ترکیه را در رده یازدهم از مجموع ۱۴۵ کشور، مصر چهاردهم و رژیم صهیونیستی در رتبه چهارم خاورمیانه و هجدهم جهان پایین‌تر از ایران قرار داد. عربستان سعودی در رده بندی جدید قدرتمندترین ارتش‌های خاورمیانه پنجم و ۲۳ جهان شد و پس از آن عراق، امارات، سوریه، قطر و یمن قرار دارند. وب سایت «گلوبال فایر پاور» در رتبه بندی سالانه نیروهای نظامی در سطح جهانی و منطقه‌ای بر عوامل متعددی از جمله وضعیت کنونی توان نظامی، مالی، لجستیکی و جغرافیایی تکیه دارد و مساحت کشورها و پیشرفت فناوری آن‌ها را در نظر می‌گیرد. طبق رتبه بندی این سایت کشورهای آمریکا، روسیه، چین، هند و انگلیس در جایگاه اول تا پنجم جهان قرار گرفته اند.

منبع: خبرنگاران جوان

زلزله‌ای 7 ریشتری اندونزی را لرزاند

منابع خبری دوشنبه شب گزارش دادند، زلزله‌ای به بزرگی ۷.۷ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) شرق اندونزی را لرزاند.مرکز لرزه نگاری اروپا - مدیترانه اعلام کرد، این زلزله ‌در عمق ۹۷ کیلومتری زمین در منطقه «تانیبار» در شرق اندونزی رخ داد. هنوز جزئیات بیشتری درباره خسارت‌های احتمالی این زمین لرزه گزارش نشده است. از سوی دیگر مرکز لرزه نگاری اندونزی با اعلام اینکه قدرت این زمین لرزه ۷.۹ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بوده، نسبت به وقوع تسونامی در منطقه تانیبار هشدار داده است. تانیبار یکی از جزایر مجمع الجزایر مالوکو واقع در شرق اندونزی است. اواسط آذر ماه نیز زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۳ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در استان جاوای غربی اندونزی رخ داده بود. اندونزی ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) نیز شاهد زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در همین استان جاوای غربی بود که در جریان آن ۳۱۰ تن کشته شدند. در سال ۲۰۰۴ زمین لرزه‌ای به بزرگی ۹.۱ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) سواحل سوماترا را لرزاند که سونامی ایجاد شده در اثر این زمین‌لرزه منجر به کشته شدن بیش از ۲۲۰هزار نفر شد. اندونزی در منطقه "حلقه آتش اقیانوس آرام" و بر روی صفحات تکتونیکی واقع شده است که منجر به رانش قاره‌ای و فعالیت‌های زمین لرزه‌ای متناوب می‌شود.

منبع: ایرنا

بایدن وضعیت اضطراری اعلام کرد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پس از یک هفته طوفان شدید زمستانی و کشته شدن دست کم ۱۲ نفر و قطع شدن برق صدها هزار خانه و کسب و کاردر ایالت کالیفرنیا، سرانجام در این ایالت اعلام وضعیت اضطراری کرد. کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که وضعیت اضطراری به آژانس فدرال مدیریت این وضعیت اجازه می‌دهد تا در امدادرسانی هماهنگی ایجاد کرده و از منابع موجود استفاده کند. در یک هفته گذشته، جبهه طوفانی باعث وزش باد شدید در ایالت کالیفرنیا، واژگونی کامیون‌ها، آبگرفتی معابر در شهر های ساحلی شمال کالیفرنیا تخریب یک اسکله در سانتا کروز شده است. پس از وقوع کولاک زمستانی که همزمان با تعطیلات سال نو میلادی سراسر آمریکا را فرا گرفت، طوفان موسوم به «رودخانه اتمسفری» در شمال کالیفرنیا، سیل، رانش سنگ‌های کوهستانی، اختلال در ترددهای شهری و جاده‌ای و همچنین قطعی برق در برخی مناطق را به همراه داشت. رودخانه‌های اتمسفری راهروهای جوی باریک و اشباع شده از رطوبت‌ هستند. تنها بخش کوچکی از بخار آب موجود در رودخانه‌های اتمسفری به برف و باران تبدیل شده و می‌توانند با تأثیرگذاری بر روی پدیده‌های طبیعی مانند سیل، توفان‌های بزرگی را شکل دهند. بر اساس داده‌های نقشه خدمات شهری ساکرامنتو، بیش از ۱۵۳ هزار تن از ساکنان این منطقه روز شنبه با قطعی برق مواجه شده بودند. اداره حوادث غیرمترقبه کالیفرنیا ضمن هشدار درباره احتمال ریزش بهمن در مناطق کوهستانی و مختل شدن شبکه انتقال برق، اعلام کرده است مناطق روستایی به زیر آب خواهند رفت. به دنبال برف و کولاک در بسیاری از ایالت‌های آمریکا، ده‌ها نفر جان خود را از دست داده‌اند و به تاسیسات زیربنایی این مناطق میلیاردها دلار خسارت وارد شده است. این بارندگی ها در حالی است که ایالت کالیفرنیا سه سال خشک را پشت سر گذاشته است، در سانفرانسیسکو بارش بیش از ۵ اینچ (۱۲.۷ سانتی متر) ثبت شد؛ به این ترتیب این دومین رکورد بیشترین بارندگی در این منطقه از سال ۱۹۹۴ میلادی (۱۳۷۳ شمسی) محسوب می‌شود. در دو هفته گذشته نیز زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر بخش‌هایی از شمال کالیفرنیا را لرزاند و هزاران خانه را در خاموشی فرو برد

منبع: ایرنا

روسیه به ایتالیا پالایشگاه فروخت

شرکت نفت روسیه (لوک اویل) عصر دوشنبه اعلام کرد که برای فروش یک پالایشگاه خود در سیسیل ایتالیا با شرکت ایتالیایی جی او آی. انرژی به توافق رسیده است. در بیانیه شرکت لوک اویل آمده است که برنامه فروش پالایشگاه (ISAB Srl) به شرکت جی او آی. انرژی (G.O.I Energy) ایتالیا که در انتظار تأییدیه‌های مختلف مقامات به‌ویژه دولت ایتالیا است تا اوایل فروردین ماه آینده تکمیل خواهد شد. درحالی طی چند ماه اخیر هزاران کارگر اروپایی به دلیل تحریم نفت روسیه نگران از دست دادن شغل هستند که در این پالایشگاه ۳ هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار بوده و به طور غیرمستقیم ۶ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر نیز با این پالایشگاه مرتبط هستند. کارگران این پالایشگاه در اواخر سال ۲۰۲۲ به دلیل ترس از آینده کاری خود در نتیجه تحریم اعمال شده به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین تجمعات اعتراضی برپا کردند. لوک اویل اعلام کرده است که بر اساس این توافق، مالک جدید مشاغل را حفظ خواهد کرد و شرایط بهداشت و ایمنی را تضمین می‌کند. لوک اویل همچنین گفته است که «برای بهره برداری کارآمد از این مجموعه پس از خرید، جی او آی انرژی ایتالیا با ترافیگورا (یک تاجر بین المللی نفت و فرآورده های نفتی)، مشارکت خواهد کرد.» سرمایه گذاران شرکت جی او آی. انرژی اکثریت سهام گروه صنعتی «بازان» را در اختیار دارند. شرکت بازان بزرگترین تاسیسات یکپارچه پالایش و پتروشیمی رژیم صهیونیستی را اداره می‌کند

منبع: ایرنا

بلغارستان پیشنهاد ضد تحریمی پوتین را پذیرفت

یک مقام عالی رتبه دولت بلغارستان از پذیرش پیشنهاد یک شرکت نفتی روسیه برای دور زدن تحریم‌های اروپا خبر داد و گفت: ما به یکی از پالایشگاه‌های شرکت نفتی لوک اویل روسیه واقع در دریای سیاه اجازه می‌دهیم ضمن ادامه فعالیت، فرآورده‌های تولیدی خود را تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی به اتحادیه اروپا صادر کند.هریستو الکسی یف (Hristo Alexiev) معاون نخست وزیر بلغارستان سه‌شنبه شب و پس از مذاکرات با مسئولان لوک اویل گفت: ما به توافق بسیار مهمی دست یافتیم. از ابتدای سال آینده میلادی و برخلاف رویه معمول گذشته، لوک اویل بهای همه تولیدات، درآمدها و مالیات‌هایش را در بلغارستان دریافت خواهد کرد. این در حالی است که قبلا این رویه در هلند یا سوئیس صورت می‌گرفت. این پالایشگاه واقع در آب‌های سرزمینی بلغارستان در دریای سیاه، تنها واحد تولید نفت و بنزین بازار بلغارستان است و نیمی از تولیدات خود را نیز صادر می‌کند. هرگونه تعطیلی این پالایشگاه علاوه بر مشکلات جدی داخلی، به بازار کار بلغارستان نیز به شدت لطمه می‌زند. اتحادیه اروپا ماه ژوئن گذشته با تصویب تحریم‌هایی علیه روسیه خرید، واردات و یا انتقال نفت خام تولیدی روسیه را از پنجم دسامبر و نیز خرید، واردات و انتقال فرآورده های پالایشی روسیه را نیز از پنجم فوریه سال آینده ممنوع کرد.

منبع: ایرنا

موج سرما هشدار نارنجی را به صدا درآورد

بیشتر مناطق کشور از فردا تا جمعه با کاهش محسوس دما مواجه می شوند.سازمان هواشناسی با پیش بینی نفوذ توده هوای سرد از سه شنبه تا جمعه نسبت به کاهش محسوس دما در بیشتر مناطق کشور هشدار نارنجی صادر کرده است. در این هشدار برودت دما ، یخبندان و در نتیجه افزایش مصرف منابع انرژی به ویژه برق و گاز از پیامدهای کاهش دما عنوان شده است. در شبانه روز گذشته هم برودت هوا در مناطقی از شمال غرب ، شمال و شمال شرق کشور ، منجر به بارش برف و باران شد. بیشترین بارندگی های روز گذشته در گیلان ثبت شد.

منبع: شبکه خبر

اردن مهره ترور سردار سلیمانی را لو داد

یک سیاستمدار اردنی در گفتگو با «العهد نیوز» از مشارکت مصطفی الکاظمی در ترور فرماندهان پیروزی خبر داد. به گزارش العهد نیوز، محمد احمد الروسان، یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش مردمی اردن، از دست داشتن مصطفی الکاظمی، نخست وزیر پیشین عراق، به عنوان رئیس سرویس اطلاعاتی این کشور، در مشارکت در ترور فرماندهان پیروزی (سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس) خبر داد. الروسان در گفتگو با العهد نیوز گفت: اطلاعاتی وجود دارد که دخالت شرکت‌های امنیتی انگلیسی و اسرائیلی را در تبانی با الکاظمی و تعدادی از افسران اطلاعاتی عراق در ترور شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تایید می‌کند. وی با بیان اینکه نخست وزیر سابق عراق اطلاعاتی درباره اینکه چه کسانی در سطح داخلی و بین المللی در ترور سردار سلیمانی و ابو مهدی مهندس شرکت داشتند، در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: «این اطلاعات حاکی از دست داشتن رئیس سابق سازمان اطلاعات و تعدادی از افسران و نیروهای شرکت‌های خارجی و داخلی در جنایت فرودگاه بین المللی بغداد است. وی خاطرنشان کرد: الکاظمی تنها کسی است که با توجه به اینکه خودش شریک و بخشی از این جنایت است، اطلاعات خطرناکی در مورد جنایت ترور فرماندهان پیروزی دارد.

منبع: شبکه خبر

انفجار پایگاه نظامیان صهیونیست را لرزاند

منابع عبری شامگاه دوشنبه از وقوع انفجار در یک پایگاه نظامیان صهیونیست در نزدیکی جنین واقع در کرانه باختری خبر دادندبر اساس این گزارش، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که انفجاری در این پایگاه به وقوع پیوسته و منجر به فرو ریختن دیوارهای مقر فرماندهی صهیونیست‌ها شده است. رادیو رژیم صهیونیستی در عین حال مدعی شد که در این انفجار به کسی آسیب نرسیده و تلفاتی به همراه نداشته است. رسانه‌های عبری گفتند که ارتش رژیم صهیونیستی مشغول تحقیقات در خصوص این حادثه است. لازم به ذکر است که در سال جاری گروه‌های مقاومتی جدیدی در کرانه باختری اعلام موجودیت کردند که شاید یکی از معروف‌ترین آن‌ها گروه عرین الاسود باشد که در کرانه باختری به ویژه شهرهای نابلس و جنین علیه اشغالگران اسرائیلی می‌جنگد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌های دشمن صهیونیستی و عملیات‌های نظامی گسترده آن در کرانه باختری به هیچ وجه نتوانسته جلوی قدرت گرفتن گروه‌های مقاومت در این منطقه را بگیرد و هر روز شاهد تقویت بیشتر این گروه‌ها و حمایت‌های مردمی بیشتر از آن‌ها هستیم. تا به امروز گروه‌های مقاومت در غزه اصلی‌ترین دغدغه و نگرانی رژیم صهیونیستی بودند اما اکنون تقویت گروه‌های مقاومت در کرانه باختری که هزاران نظامی اسرائیلی در آنجا مستقر هستند، به کابوسی وحشتناک برای صهیونیست‌ها تبدیل شده است.

منبع: مهر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha