جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
حجت الاسلام پیشاهنگ

حوزه/ حجت الاسلام محمد حسین پیشاهنگ خلاقیت و نوآوری را از مشخصه های فعالیت موفق در عرصه تبلیغ مجازی برشمرد و تصریح کرد: اگر محتوای تبلیغی ما حرف جدیدی برای مخاطبین نداشته باشد، موفق نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد حسین پیشاهنگ پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی در کارگاه آموزشی مهارت‌های پاسخ‌گویی در فضای مجازی که به همت مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه و با همکاری مرکز علمی تربیتی مهدیه برگزار گردید، به آموزش «مبانی و اصول تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی» پرداخت و گفت: برای فعالیت در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می بایست در وهله اول هدف خود را به طور دقیق مشخص کرده و به آن را به خوبی بشناسیم؛ شناخت مؤلفه های مختلف هدف یکی دیگر از اقدامات لازم برای ورود به عرصه تبلیغ در فضای مجازی است.

وی افزود: لازم است اهداف خرد و کلان ما از فعالیت در فضای مجازی با همدیگر مرتبط باشند تا این فعالیت ها به صورت متمرکز و غیرپراکنده صورت گیرد.

حجت الاسلام پیشاهنگ خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم به موفقیت های بزرگ در عرصه تبلیغ دست پیدا کنیم می بایست هدف های خرد و قدم های کوچک را برای خود تعیین کنیم.

وی انتخاب موضوع را قدمی دیگر در مسیر تبلیغ مجازی دانست و گفت: اگر موضوعی که ما برای تبلیغ انتخاب می کنیم مبتلا به و مورد نیاز مردم و جذاب برای آن ها نباشد، قطعاً کانال یا پیج ما نمی تواند به موفقیت برسد. البته باید دانست که یکی از عوامل جذاب شدن برای مخاطب دست گذاشتن روی نیازهای اوست. مثلاً اگر ما یک کانال تبلیغی با موضوع بیماری های روانی راه اندازی کنیم، قطعاً برای افرادی که نیازمند درمان این گونه بیماری های هستند جذاب خواهد بود.

نوآوری، از مشخصه های فعالیت موفق در عرصه تبلیغ مجازی

مدیر سابق تلویزیون اینترنتی پاسخ خلاقیت و نوآوری را دیگر مشخصه فعالیت موفق در عرصه تبلیغ مجازی برشمرد و تصریح کرد: اگر محتوای تبلیغی ما حرف جدیدی برای مخاطبین نداشته باشد، موفق نخواهد بود. باید دانست که برای به دست آوردن مخاطب بیشتر لزوماً نیاز نیست مطالب عمومی و سطحی ارائه دهیم. گاهی محتواهای تخصصی و جزئی می توانند حرف های جدید و جذاب تری را برای مخاطبین ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه کانال های تبلیغی می توانند هم شخص محور باشند و هم موضوع محور افزود: ما می توانیم هم کانال شخصی برای خود راه اندازی کرده و حرف های خود را با مخاطبین‌مان در میان بگذاریم و هم با راه اندازی کانال های تخصصی به بیان مطالب مختلف در موضوعات گوناگون بپردازیم.

برای تبلیغ در فضای مجازی باید ایده های خلاقانه داشته باشیم

حجت الاسلام پیشاهنگ بیان داشت: محتوای نوآورانه می تواند با ایده دار بودن ما تولید شود. هرچقدر بیشتر بتوانیم ایده های خلاقانه داشته باشیم تعداد مخاطبین بیشتری را هم به سمت خود جذب خواهیم کرد. اگر ایده های خلاقانه را حتی از دیگران بیاموزیم باز هم می تواند برای جذاب شدن کانال تبلیغی ما مفید باشد. ایده پردازی فرهنگی را از کتاب های مختلفی هم می توان آموخت؛ مثلاً کتابی که با همین عنوان توسط شیخ علی جعفری نوشته شده است. از بین ایده های خلاقانه باید آن ایده هایی را انتخاب کنیم که به علاقه و تخصص ما نزدیک تر می باشد.

لزوم یادگیری ۱۶ تکنیک ایده پردازی/ توفان فکری، تجسم بصری و سؤال از مفروضات ذهنی؛ نمونه هایی از این تکنیک ها

وی گفت: برای ایده پردازی ۱۶ تکنیک مختلف وجود دارد که می بایست برای تبلیغ در فضای مجازی حتماً آن ها را بیاموزیم. به عنوان مثال توفان فکری که شامل در میان گذاشتن ایده هایی که به ذهن ما می رسد با چند نفر دیگر می باشد، یکی از این ۱۶ تکنیک است. یکی دیگر از تکنیک های ایده پردازی تجسم بصری نام دارد؛ در این تکنیک با استفاده از تصاویر مرتبط با یک موضوع می توان ذهن را برای رفتن به سوی فضای خلاقانه در مورد آن موضوع تحریک کرد.

این پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی اظهار کرد: سؤال پرسیدن از مفروضات ذهنی خود نیز از دیگر تکنیک های ایده پردازی است که در آن با زیر سؤال بردن پیش فرض های موجود در ذهن خود درباره موضوع مورد نظر، ذهن را جوال کرده و به نتایج جدیدی می رسانیم. تکنیک اسکمپر نیز یکی دیگر از این تکنیک هاست که می تواند کمک شایانی به ما در ایده پردازی کند.

وی در ادامه به بیان اهمیت و چگونگی انتخاب مخاطب در تبلیغ مجازی پرداخت و اظهار داشت: همان طور که در انتخاب موضوع می بایست جزئی نگر بود، در انتخاب مخاطب نیز باید با جزئیات زیادی به بررسی او پرداخت؛ مثلاً باید تعیین کنیم که سن، میزان تحصیلات، گرایشات و وضعیت سیاسی، اعتقادی و فرهنگی مخاطب ما می خواهیم چگونه باشد.

در تبلیغ مجازی باید برای مخاطب خود قصه داشته باشیم

حجت الاسلام پیشاهنگ گفت: مهم ترین نکته در استراتژی مدیریت تبلیغ در عرصه فضای مجازی این است که ما باید دارای قصه برای مخاطب خود بوده و تمام محتوای تولیدی را حول آن به مخاطبین ارائه دهیم.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که در مورد مخاطبین محوری کانال یا صفحه تبلیغی خود در فضای مجازی به دست آورده ایم می توانیم ویژگی ها و استراتژی محتواهای تبلیغی خود را سمت و سو دهیم.

اهمیت تنوع در محتوای تبلیغی و قالب های ارائه آن

مدیر سابق تلویزیون اینترنتی پاسخ سپس اصول و روش های تبلیغ در شبکه های اجتماعی را برشمرد و خاطرنشان کرد: همان طور که در مباحث مرتبط با فروش، محصول و بسته بندی آن باید متنوع باشد، محتوا و قالب های ارائه آن در فضای مجازی نیز باید به صورت های گوناگون و دارای تنوع طراحی گردد. باید مخاطب ما احساس کند که در انتخاب محتوا دستش باز بوده و می تواند در کانال ما محتوای مورد علاقه خود را پیدا کند.

وی گفت: در روش تبلیغ می بایست بدانیم که هر شبکه اجتماعی یا پیامرسانی روش تبلیغی مختص خود را دارد.

پیامرسان ایتا، گزینه ای مناسب برای کسب تجربه طلاب در گام های اول

حجت الاسلام پیشاهنگ بیان داشت: برای طلاب و روحانیون در مرحله اول پیامرسان ایتا گزینه مناسب تری نسبت به سایر پلتفرم هاست. زیرا در این پیامرسان تعداد مخاطبین بیشتری از جامعه دینی حضور دارند.

وی ضمن بیان اهمیت تجربه افزایی در عرصه تبلیغ مجازی توسط طلاب افزود: طلاب می توانند برای آغاز کار و تبلیغ در فضای مجازی با انتخاب پیامرسان ایتا تجربه لازم برای حضور در سایر پلتفرم ها را کسب کنند.

این پژوهشگر رسانه و فضای مجازی اظهار کرد: برای تبلیغ در فضای مجازی باید دانش و مهارت را با هم داشته باشیم. نه دانش و تخصص در زمینه های علمی به تنهایی می تواند ما را به مبلغ قوی تبدیل کند و نه آموختن مهارت های تبلیغ بدون عمق دانشی می تواند به نشر علوم و اثرگذاری بر جامعه از سوی ما منجر شود.

وی گفت: باید دانست که ما وظیفه داریم به اندازه نیازمان مهارت بیاموزیم؛ نباید تمام عمر خود را به آموختن مهارت ها اختصاص دهیم و این موضوع سبب شود آغاز فعالیت های ما به فرداهای دور موکول گردد. ما باید پس از کسب مهارت های مورد نیاز خود فعالیت های تبلیغی را آغاز کنیم و سپس در کنار فعالیت ها به ارتقای مهارت هایمان هم بپردازیم.

ارتباط مستمر با مخاطبین؛ یکی از مؤلفه های موفق شدن کانال های تبلیغی

حجت الاسلام پیشاهنگ با تأکید بر لزوم تعریف راه های ارتباط مستمر با مخاطبین در کانال های تبلیغی بیان داشت: پس از راه اندازی کانال مد نظر خود می بایست در گام اول باید از بین مخاطبین موجود در دفترچه یادداشت شماره تلفن های گوشی خود به دنبال افرادی بگردیم که بیشترین تناسب را با موضوع و محتوای کانال ما دارد، تعدادی را در کانال خود عضو کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تولید محتوا پیش از عضوگیری ادامه داد: لازم است قبل از اینکه مخاطبین خود را عضو کانال کنیم، حداقل ده پست را آماده کرده و در کانال منتشر کنیم. جذاب ترین پست را می بایست به عنوان آخرین پست منتشر نمود.

اهمیت اولین محتوای تبلیغاتی

مدیر سابق تلویزیون اینترنتی پاسخ خاطرنشان کرد: پس از راه اندازی کانال و ارائه محتوا در آن می بایست برای تبلیغات آن اقدام کرد. تبلیغات می تواند امر هزینه برداری باشد. لازم است محتوای تبلیغی جذاب طراحی شود و در ۲۴ ساعت اول راه اندازی کانال باید به خوبی روی آن فکر کنیم و اولین تبلیغات خود را با دقت بسیار زیادی تولید نماییم.

وی افزود: گاهی هم می توان با خریدن یک کانال تعداد مشخص و چشم گیری از مخاطبین را با موضوع مورد نظر خود به دست آورده و به ارائه محتوا به آنان پرداخت. باید دقت کرد که در هنگام خرید کانال، مالکیت آن به صورت کامل به نام ما انتقال پیدا کند، نه اینکه فقط ادمین آن شویم.

برندسازی؛ یکی از استراتژی های مهم در موفقیت کانال های تبلیغی

حجت الاسلام پیشاهنگ برندسازی را یکی از استراتژی های مهم در راه اندازی و موفقیت کانال های تبلیغی برشمرد و تصریح کرد: باید دقت کنیم که چه عنوان و تصویر یا لوگویی کانال ما را به نحو بهتری می تواند برند کند.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات یا به صورت مستقیم است و یا به صورت غیرمستقیم افزود: تبلیغات غیرمستقیم می تواند از تأثیرگذاری خیلی بیشتری نسبت به تبلیغ مستقیم داشته باشد. با وجود اینکه می توان از هردوی این روش ها استفاده کرد، اما بهتر است در تبلیغات از تبلیغ های غیرمستقیم استفاده کنیم؛ زیرا هم هزینه بالاتری داشته و اعتبار بیشتری به کانال ما می بخشد و هم با دقت بیشتری تولید می شود. تبلیغات غیرمستقیم می تواند با استفاده از یک داستانک که در انتها به توصیه بر عضو شدن در کانال مورد نظر ختم می شود، صورت گیرد.

می بایست محتوای کانال خود را بر اساس سلیقه و ادبیات خود تولید کنیم

این پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی در پایان خاطرنشان کرد: تولید محتوا و ارتباط با مخاطبین دو عامل بسیار تأثیرگذار در رشد تعداد اعضای کانال تبلیغی ماست. محتوا را باید بر اساس سلیقه شخصی خود، ادبیات و علاقه خود تولید کنیم تا خاص باشد. لازم است در محتوای خود از عکس، فیلم و متن به صورت توأم استفاده کنیم. نکته مهم این است که باید حجم فیلم ها و متون تبلیغی ما تا آنجا که ممکن است کوتاه باشد تا برای مخاطبین خستگی ایجاد نکند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha