چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
نماز جمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم گفت: تراز انقلاب اسلامی مرزهای فرهنگی و جغرافیایی را در نوردیده است و به عنوان یک شاخص تمدنی توانسته است فرهنگ لیبرال را به چالش جدی بکشاند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید محمد سعیدی در خطبه نماز جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ قم در مصلی قدس قم با اشاره به شهادت دانش آموزان گروه سرود مدرسه قطب راوندی بیان کرد: این دانش‌آموزان در سال ۱۳۶۵ برای تمرین سرود در دهه فجر به سینما تربیت رفته بودند که توسط میگ‌های بعثی به شهادت رسیدند.

وی در رابطه با جهاد تبیین گفت: رهبر معظم انقلاب بر پایه حکمت و نورانیت علاوه بر ترسیم نقشه راه، پیشرفت همه جانبه مادی و معنوی ملت ایران، امیدآفرینی و الهام بخشی حرکت ملت و بسیج همه امکانات و ظرفیت‌ها و به فعلیت رساندن سرمایه‌های اجتماعی به این امر تاکید دارند.

امام جمعه قم افزود: راهبر این امور و وظیفه همگانی ما جهاد تبیین است و دشمنان با فتنه انگیزی، تخریب روحیه، جنگ ادراکی و شناختی و وارونه کردن حقایق در جنگ روایت‌ها و شایعه سازی می‌خواهند شکست خودشان را با ایجاد مانع فرا روی پیشرفت مردم ایران جبران کنند.

وی ادامه داد: مردم ایران در مناسبت های گوناگون مانند ۱۳ آبان، ۹ دی و... با حضور در میدان و تجدید بیعت، توطئه های دشمنان را نقش بر آب کردند اما با این حال نباید از جهاد تبیین آن هم به طور مستمر کوتاهی کرد و باید با زبان رسا، شفاف و بلند اعلام کنیم که نظام اسلامی در نقطه پیشرفت قرار دارد و با هم افزایی و همدلی در سطوح مدیریتی گوناگون و مانع زدایی توطئه های دشمنان را نقش بر آب می‌کند.

خطیب جمعه قم اظهار کرد: اکنون که چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی در راه است باید کارنامه درخشان نظام جمهوری اسلامی در همه عرصه‌ها بازگو شود؛ البته این امر به معنای بی توجهی به نقص‌ها و کمبودها نیست اما نباید به بهانه آسیب شناسی در دام دشمن برای تضعیف باورها و ارزش‌ها و نادیده گرفتن خدمات نظام جمهوری اسلامی و تلاش شبانه روزی خدمتگزاران قرار بگیریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در رابطه با نقش زنان در نظام جمهوری اسلامی گفت: رشد شخصیت زن تراز بر اساس اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت (ع) و محوریت شخصیت حضرت زهرا (س)، حضرت زینب (س) و حضرت معصومه (س) از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: امروز زنان دانا، توانا، کوشا و پویا در عرصه های مختلف فنی، اجتماعی، مدیریتی، فرهنگی و... در کنار حفظ بنیاد خانواده و حفظ عزت و کرامت به منزله الگو مورد توجه زن معاصر است.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) افزود: زن تراز انقلاب اسلامی مرزهای فرهنگی و جغرافیایی را در نوردیده است و به عنوان یک شاخص تمدنی توانسته است فرهنگ لیبرال را به چالش جدی بکشاند.

امام جمعه قم بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با بانوان بیان کردند که خانه داری زن به منزله خانه نشینی زن نیست بلکه به معنای هسته اصلی ساخت جامعه متعالی و تمدن سازی است و البته مدیریت پر مهر زنان در امر خانواده بدون پشتیبانی و حمایت مردان و تلاش برای رونق کسب میسر نیست.

آیت‌الله سعیدی در خطبه اول با اشاره به اینکه یکی از اصول اخلاقی که علما نیز به توجه دارند اصل محاسبه است، بیان کرد: محاسبه مخالف غفلت و فراموشی است، محاسبه یعنی اینکه انسان در هر فرصتی حساب نفس خودش را برسد و اگر کار درستی انجام داده خدا را شکر کند و اگر نفس خود را مقصر یافت آن را مورد سرزنش قرار دهد.

وی افزود: از جمله محاسبات این است که انسان باید حساب کند که بستر زندگی اش بر اساس تقوا است و یا خواهان اجابت هوس‌ها است و اگر تقوا در زندگی اش حاکم است خدا را شکر کند و اگر هوس‌ها او را راهبری می کنند به خدا پناه ببرد و چاره اندیشی کند.

خطیب جمعه قم با اشاره به آیه ۶۲ سوره توبه گفت: خداوند در این آیه می فرماید: (منافقان) برای اغفال و خشنود کردن شما مؤمنان به نام خدا سوگند می‌خورند در صورتی که اگر ایمان داشتند سزاوارتر این بود که خدا و رسول را از خود خشنود کنند.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) ادامه داد: این آیه به مردم هشدار می‌دهد که نباید سخن منافقین را به خاطر قسم دروغی که می خورند باور کنند؛ زیرا منافقین دائم سوگند می‌خوردند تا نفاق‌شان آشکار نشود.

وی با تاکید بر اینکه سوگند دروغ ابزار منافقین است تا توطئه‌ها و نفاقشان آشکار نشود، اضافه کرد: منافقین با مردم هم رفتار خالصانه ندارند؛ زیرا وقتی با خدا و رسول منافقانه برخورد می‌کنند با مردم نیز همان گونه برخورد خواهند کرد و فقط برای فرار از خطر و تامین منافع خودشان به دنبال جلب نظر مردم هستند.

خطیب جمعه قم با بیان اینکه قسم دروغ، سوگندی است که برای تائید امری که حقیقت ندارد به کار می رود و از گناهان کبیره است و موجب خروج انسان از عدالت می‌شود، اظهار کرد: در قرآن کریم شیطان، منافقین و مشرکان از کسانی معرفی شدند که از قسم دروغ استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه هر کسی در دادگاه و در محضر قاضی قسم دروغ یاد کند بر اساس قانون جمهوری اسلامی برای آن مجازات تعیین شده است، گفت: امام صادق (ع) می فرماید هر کسی قسم دروغ یاد کند در حالی که می‌داند که قسمش دروغ است با خدا به مبارزه برخاسته است.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha