یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام‌جمعه سلفچگان

حوزه/ مردم ایران در همدلی و همراهی با یکدیگر در جهان بی‌نظیرند، بنابراین شایسته است ضمن اظهار همدردی با مردم نجیب، صبور و مومن خوی، برای کمک‌های مومنانه به ایشان برابر اعلام نیاز مسئولان ذیربط از مردم هر منطقه تقاضای کمک شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام غروی در خطبه های امروز نماز جمعه سلفچگان که در مصلی این شهر برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه در دوران غیبت، افراد جامعه مورد هجوم شیاطین واقع می‌شوند و شبهات بر افراد و جامعه وارد می‌شود طبق فرموده امام کاظم(ع) باید به سمت اهل‌بیت (ع) رفت و تعالیم اسلامی را از ائمه معصومین فراگرفت و دستورات درست زیستن را از آن‌ها دریافت و عمل کرد.

وی ادامه داد: تنها راه نجات از ابتلائات و مشکلات در دوران غیبت، تمسک به اهل‌بیت (ع) و متوسل شدن به ریسمان خاندان عصمت و طهارت است.

حجت الاسلام غروی افزود: طبق فرموده امام کاظم (ع) کسانی که در مسیر پیروی از اهل‌بیت (ع) استوار و ثابت‌قدم هستند از مسائل و اعمالی که فاصله با حضرات معصومین ایجاد کند اجتناب می‌کنند.

وی ابراز داشت: برنامه رسیدن به کمال در دنیا در کلام نورانی امام کاظم (ع) ذکرشده و برای آرامش و رستگاری باید به این دستورات عمل کرد.

حجت الاسلام غروی افزود: برای رسیدن به غنای بدون مال، قلب بدون حسد و سلامت در دین طبق فرموده این امام بزرگوار، باید تضرع در درگاه الهی داشته باشیم و از خداوند طلب اعطای عقل کامل کنیم.

وی ادامه داد: منظور از عقل کامل، عقل معاد است نه عقل حسابگر دنیوی و عقل معاش و اگر جنود عقل بر جنود جهل غلبه کند به همان اندازه انسان قانع می‌شود و زیاده‌طلب نیست و غنای باطنی ایجاد خواهد شد. رسیدن به غنا در سایه درهم و دینار حاصل نمی‌شود و ثروت زیاد نمی‌تواند غنا ایجاد کند بلکه مناعت طبع و قناعت می‌تواند غنای باطنی را ایجاد کند.

حجت الاسلام غروی افزود: صفت رذیله حسد باعث آسیب و آفت بر باطن انسان می‌شود و انسان را به سمت نفاق می‌کشاند، اگر جسم بیمار شود امکان درمانش وجود دارد اما اگر باطن انسان بیمار شود درمانش بسیار سخت است و باید از خداوند عقلی را طلب نمائیم که به‌واسطه آن عبودیت حقیقی حاصل شود.

وی بیان داشت: هر نوع زیاده‌طلبی انسان را از رسیدن به حقایق عالم هستی بازمی‌دارد و انواع شهواتی که در درون انسان وجود دارد می‌تواند نور عقل را از بین ببرد.

امام جمعه سلفچگان ابراز داشت: طبق فرموده امام موسی کاظم (ع) بعد از معرفت به خداوند، نماز، نیکی به والدین، ترک حسد، ترک خودبینی و ترک فخرفروشی پنج عامل مهم در نزدیک شدن به خداوند است.

وی در ادامه به زلزله خوی اشاره کرد و گفت: مردم ایران در همدلی و همراهی با یکدیگر در جهان بی‌نظیرند، بنابراین شایسته است ضمن اظهار همدردی با مردم نجیب و صبور و مومن خوی، برای کمک‌های مومنانه به ایشان برابر اعلام نیاز مسئولان ذیربط از مردم هر منطقه تقاضای کمک شود و در صورت نیاز با هماهنگی سپاه و هلال احمر شهرها برای دریافت کمک‌های مالی یا امکاناتی، در نماز جمعه و در روز راهپیمایی ۲۲ بهمن اقدام شود.

وی ادامه داد: اگر چه پیش‌بینی دقیق زلزله امکان‌پذیر نیست اما پیش‌گیری آن تا حدود زیادی امکان‌پذیر است.

حجت الاسلام غروی تاکید کرد: دو مسأله مهم به‌سازی بافت‌های فرسوده و مقاوم‌سازی آن و رعایت شاخص‌های ساخت و ساز مستحکم در ساختمان‌سازی‌های جدید باید مورد توجه قرار گیر، وجود بافت‌های فرسوده کماکان یک تهدید بزرگ و فاجعه‌بار به‌شمار می‌آیدکه لازم است بدان توجه شده و مطالبه گردد.

وی افزود: بایسته است دولت محترم با نگاه به‌سازی و بازسازی و بازآفرینی مدیریت بحران، رویکردهای مردمی‌سازی این بخش را فراهم سازد، وجود روحیه همدلی بی‌نظیر در بین مردم مهربان ایران و فعالیت هزاران گروه مومن جهادی و انقلابی، رویکرد جدیدی را در این عرصه می‌طلبد.

حجت الاسلام غروی در ادامه به عفو پدرانه رهبر انقلاب اشاره و با بیان این که این اتفاق قطعه‌ای از مواجهه حکیمانه با حوادث اخیر بود، اظهار داشت:با پایان اغتشاشات و فاصله گرفتن دو ماهه از آن و پس از اطمینان از درس گرفتن و ابراز ندامت خاطیان؛ زمان «ابراز محبت و دستگیری با صدور فرمان عفو» برخی محکومین مستعد عفو و دستگیری رسید.

وی ادامه داد: ایام بین عید میلاد امیرالمومنین (ع) و مبعث پیامبر عدالت و رحمت و تقارن آن با ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و پیروزی بزرگ ۲۲ بهمن؛ موعد این اقدام پدرانه و حکیمانه بود.

حجت الاسلام غروی تاکید کرد: درباره عفو مربوط به اغتشاشات و فتنه اخیر می‌توان گفت؛ رهبر حکیمی که در موضع پدری دلسوز، از جرم و خطای فرزند فریب‌خورده خود می‌گذرد تا: اولا؛ از به خطر افتادن آتیه و آینده فرزند، به‌خاطر ثبت جرم در محیط فتنه‌گون، جلوگیری کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha