پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
ورود رئیس جمهور به پکن

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسمه تعالی

گزیده اخبار ایران و جهان

سپاه مافیای خودروسازی را به دام انداخت/ موساد به اسرائیل هشدار فروپاشی داد/ فرش قرمز پکن برای رئیس‌جمهور پهن شد/ اسنودن پرده از شوی خبری آمریکا برداشت

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سپاه مافیای خودروسازی را به دام انداخت

سازمان اطلاعات سپاه استان سمنان از شناسایی شبکه سازمان‌یافته مفسدان اقتصادی در صنعت خودروسازی خبر داد. در پی رصد اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه قائم آل محمد (ص) استان سمنان، تعدادی از مفسدان و اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور که طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ با سوء استفاده از فضای تحریم و فشارهای بین المللی، به صورت شبکه‌ای اقدام به کسب منافع نامشروع می‌کردند، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند. این شبکه با سوءاستفاده از شرکت‌های پوششی در خارج از کشور، ضمن ایجاد وضعیت ذی‌نفع واحد در معاملات خارجی و ارائه اسناد مجعول گمرکی، اقدام به قاچاق سازمان‌یافته قطعات خودرو به ارزش بیش از ۲۷۰۰ میلیارد تومان کرده است. همچنین این شبکه با هدف کسب سود بیشتر، اقدام به بیش‌اظهاری اقلام وارداتی خود در گمرک و گران‌فروشی این قطعات به خودروسازان داخلی جمعاً به ارزش ۷۵۰ میلیارد تومان نموده است. از دیگر تخلفات این شبکه، دریافت ۵۷ هزار تن ورق فولادی با کیفیت، به نرخ دولتی و فروش آن در بازار آزاد می‌باشد. گفتنی است این اقدام منجر به استفاده از ورق‌های با کیفیت پایین در تولیدات این شرکت خودروساز شده که در کاهش کیفیت خودروهای تولیدی این شرکت نمود یافته است. رسیدگی به تخلفات این مفسدان اقتصادی و مرتبطان آن‌ها در شرکت‌های خودروسازی توسط قوه قضائیه در جریان می‌باشد.

منبع: خبرنگاران جوان

موساد به اسرائیل هشدار فروپاشی داد

بعد از سخنان تحلیل‌گران و سیاستمداران صهیونیست، رئیس سابق موساد هم نسبت به شرایط بد و رو به فروپاشی رژیم صهیونیستی هشدار دارد.روزنامه تایمز آو اسرائیل در خبری در این رابطه به نقل از تامیر باردو رئیس سابق سرویس اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) نوشت، نگران آن است شرایطی که کابینه نتانیاهو اسرائیل را به سوی آن پیش می‌برد به نحوی رقم بخورد که دیگر او نیز تمایلی به زندگی در اسرائیل نداشته باشد. او هشدار داد، رویکردی که کابینه نتانیاهو در پیش گرفته اسرائیل را به سوی دیکتاتوری پیش می‌برد. از سوی دیگر یائیر لاپید نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی هم در اظهارات امروز دوشنبه خود تاکید کرد، اسرائیل به سوی جنگ داخلی پیش می‌رود و در صورتی که سیاست‌های کابینه به همین شکل ادامه پیدا کند، این امر حتمی خواهد بود. اویدگدور لیبرمن هم در اظهارات خود با اشاره به شکست‌های پیاپی کابینه نتانیاهو در کنترل اوضاع اعلام کرد: از زمان تشکیل این کابینه 27 موشک از غزه شلیک شده و بیش از 10 اسرائیلی (دقیقا 12 صهیونیست با احتساب هلاکت نظامی امروز)، کشته شده و بیش از 15 اسرائیلی دیگر نیز زخمی‌شدند، در حالی که امروز هم دو عملیات دردناک دیگر را شاهد بودیم.

منبع: تسنیم

فرش قرمز پکن برای رئیس‌جمهور پهن شد

آیت‌الله رئیسی که به دعوت رسمی همتای چینی خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای آسیایی، عازم چین شده بود، صبح امروز وارد فرودگاه پکن شد. رئیس‌جمهور کشورمان در راس یک هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی صبح سه‌شنبه به وقت محلی، وارد فرودگاه بین‌المللی پکن شد و از سوی وزیر فرهنگ و گردشگری چین مورد استقبال قرار گرفت.حجت الاسلام رئیسی تا ساعاتی دیگر در محل کنگره چین از سوی رئیس‌جمهور این کشور مورد استقبال رسمی قرار خواهد گرفت. این اولین سفر رسمی دولتی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به چین پس از ۲۰ سال است. دیدار با رئیس جمهور چین و امضای اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه در حضور روسای جمهور دو کشور و همچنین دیدار نخست‌وزیر و رئیس کنگره ملی خلق چین با دکتر رئیسی از جمله برنامه‌های نخستین روز سفر رئیس جمهور در این سفر سه روزه است.

منبع: خبرنگاران جوان

اسنودن پرده از شوی خبری آمریکا برداشت

«ادوارد اسنودن» افشاگر اسناد و کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، شناسایی و انهدام اشیای پرنده ناشناخته بر فراز آمریکای شمالی را اقدامی طراحی‌شده با هدف گمراه‌سازی خبرنگاران از بررسی سایر مسائل از جمله خرابکاری و انفجار خطوط لوله نورد استریم دانست.ادوارد اسنودن در پیام توییتری پس از آنکه فرمانده پدافند هوایی آمریکای شمالی روز گذشته گفته بود «تا پایان روند تحقیقات، ارتش آمریکا هیچ احتمالی حتی فرازمینی بودن این اشیاء پرنده ناشناخته را رد نمی‌کند»، نوشت: این اجسام فرا زمینی نیستند. آرزو می‌کنم فرا زمینی بودند اما نیستند. وی سپس ادامه داد: این [شناسایی سه شیء پرنده ناشناخته دیگر بر فراز آسمان آمریکای شمالی]، همان ایجاد «وحشت مهندسی‌شده» قدیمی است؛ یک «دردسر جذاب» تضمین کننده مشغول شدن خبرنگاران حوزه امنیت ملی (natsec) به تحقیق درباره موضوع «بالون چرند» به جای پرداختن به مسائلی از جمله «بودجه و یا بمب گذاری‌ها (نورد استریم)» خواهد بود. در ۸ فوریه ۲۰۲۳ (۱۹ بهمن ۱۴۰۱)، سیمور هرش روزنامه‌نگار معروف آمریکایی در یک افشاگری اعلام کرد آمریکا عامل انفجار خط لوله نورد استریم برای انتقال گاز روسیه به اروپا بود. بر این اساس،‌ وی پس از تحقیقات دریافته است که غواصان نیروی دریایی آمریکا سال گذشته برای تخریب خطوط لوله گاز نورد استریم بمب کار گذاشته‌اند. در مقاله هرش آمده است: به گفته یک مقام آگاه، در ژوئن گذشته (خرداد/تیر)، غواصان نیروی دریایی که تحت پوشش یک رزمایش گسترده ناتو موسوم به بالتاپس ۲۲ فعالیت می کردند، مواد منفجره کنترل از راه دور را کار گذاشتند و سه ماه بعد، سه خط لوله از چهار خط لوله نورد استریم را نابود کردند. روزنامه‌نگار تحقیقی ۸۵ ساله آمریکایی که سابقه افشاگری در جنگ ویتنام و در خصوص زندان ابوغریب را دارد، در این افشاگری گفته که انفجار به دستور جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا و بوسیله سیا ( سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) انجام شده است. در این میان، در طول هفته گذشته و پس از شناسایی و سرنگونی بالون چینی بر فراز آسمان آمریکا در میانه بهمن ماه، فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD) سه مورد شیء ناشناخته دیگر را نیز ثبت، شناسایی و منهدم کرد. بنابر اظهارات مقام‌های آمریکایی، هر سه شیء از بالون چینی کوچک‌تر بوده و در ارتفاع پایین‌تری پرواز می‌کردند، همچنین از نظر ظاهری نیز به بالون چینی شباهتی نداشته‌اند. روز گذشته،‌ گِلن ون هرک ژنرال نیروی هوایی آمریکا که وظیفه حفاظت از حریم هوایی این کشور را بر عهده دارد، به خبرنگاران گفته بود: ارتش آمریکا تاکنون قادر به شناسایی منشاء و ماهیت سه شیء اخیر ساقط شده و اینکه چگونه در آسمان معلق می‌مانند، نبوده است. وی در پاسخ به این پرسش که «آیا فرض وجود موجودات فرازمینی را رد کرده‌اید یا خیر؟»، گفت: هنوز هیچ احتمالی را رد نکرده‌ایم.

منبع: ایرنا

آتش سوزی مرگبار پارک وی با ۴ کشته پایان یافت

جلال ملکی از وقوع حریق مرگبار با چهار کشته در یک ساختمان نیمه کاره خبر داد و گفت: ساعت ۷:۳۸ صبح امروز در پی تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش نشانی شهرداری تهران یک مورد حریق در یک ساختمان در حال ساخت در خیابان ولیعصر، بالاتر از چهارراه پارک وی اعلام شد و سه ایستگاه آتش نشانی به همراه خودروهای پشتیبانی به محل حادثه اعزام شدند. سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران خاطرنشان کرد: آتش نشانان در مدت زمان کمتر از سه دقیقه به محل حادثه رسیدند و مشاهده کردند که در یک پروژه ساختمانی که پنج طبقه آن زیر زمین بود، در طبقه منفی دو که محل اسکان کارگران بود، کف و قسمت سقف آن دچار حریق شده بود و در جایی که حریق رخ داده بود دو سیلندر گاز وجود داشت. وی با اشاره به حضور ۱۰ نفر از کارگران در محل حادثه اظهار کرد: در لحظات اولیه چند نفری که دچار سوختگی شدید شده بودند، خارج شده بودند و همکاران همزمان با اطفا حریق تلاش کردند تا افراد محبوس را خارج کنند و چهار نفر به گفته کارگران در داخل محبوس شده بودند و زمانی که همکاران به این چهار نفر رسیدند، با وضعیت کاملاً سوخته آن‌ها مواجه شدند. ملکی خاطرنشان کرد: به تأیید عوامل اورژانس این افراد به دلیل شدت سوختگی در لحظات اولیه جان خود را از دست دادند. آتش خیلی سریع خاموش شد و مصدومان تحویل عوامل اورژانس شدند.

منبع: مهر

کشته های ایرانی زلزله ترکیه وارد اهواز شدند

سه ورزشکار ملی پوش فوتبال قطع عضو تیم ملی ایران و شاغل در فوتبال ترکیه امروز در اهواز تشییع می‌شوند.مراسم وداع اهالی ورزش خوزستان با پیکرهای سه ورزشکار لژیونر فوت شده زلزله ترکیه، سه‌شنبه ۲۵ بهمن، ساعت ۱۰ صبح در ورزشگاه تختی اهواز برگزار می‌شود. خودروهای ویژه حمل پیکرهای سه ورزشکار لژیونر جان باخته ملی‌پوش خوزستانی زلزله ترکیه، به دلیل نامساعد بودن هوا با تأخیر و در ساعت‌های اولیه بامداد سه شنبه به اهواز خواهند رسید و مستقیماً به ورزشگاه اهواز انتقال داده خواهند شد. از ساعت ۱۰ صبح مراسم وداع جامعه ورزش خوزستان با این ورزشکاران در ورزشگاه تختی اهواز برگزار خواهد شد. در صورت بارانی بودن، وداع با پیکرهای این ورزشکاران در سالن همایش‌های اداره کل ورزش و جوانان خوزستان در همان ورزشگاه تختی اهواز برگزار و سپس به شهرهای سوسنگرد، شادگان و رامهرمز انتقال داده خواهند شد. دو روز قبل با حضور مسئولان استانی و شهرستانی، پیکر بی جان محمدرضا میر احمدی، مهدی سعیداوی و حامد مطرودی، سه فوتبالیست قطع عضو ایرانی که در زلزله ترکیه زیر آوار مانده بودند به منظور انتقال به شهرهای خود از مرز بازرگان وارد جمهوری اسلامی ایران شدند. این ورزشکاران که عضو تیم ملی فوتبال قطع عضو کشورمان نیز بودند، در کشور ترکیه بر اثر زمین لرزه در هتل محل اقامتشان، جان خود را از دست دادند.

منبع: مهر

شبکه ترور حرم شاهچراغ شناسایی شدند

یکی از مدیران معاونت ضد تروریسم وزارت اطلاعات از بازداشت ۴۲ نفر از شبکه پشتیبان حمله به شاهچراغ (ع) خبر داد.یکی از مدیران معاونت ضد تروریسم وزارت اطلاعات گفت: پس از حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) در شیراز بلافاصله ۴۲ نفر از اعضای شبکه‌ای که فقط این حادثه را پشتیبانی می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند. وی افزود: از سال ۱۳۹۳ که داعش علیه ما طراحی مستقیم را شروع کرد تا به امروز حدود ۲۰۰ عملیات بمب گذاری قطعی در کشور خنثی شده و تا سال ۹۷ نیز ۹ تن مواد منفجره در کشور کشف شد.

منبع: مهر

کشتار آمریکایی این بار از میشیگان قربانی گرفت

رسانه‌های آمریکا از وقوع تیراندازی در دانشگاه دولتی میشیگان و زخمی‌شدن شماری از دانشجویان خبر دادند.رسانه‌های آمریکا اعلام کردند شامگاه دوشنبه فردی مسلح دانشجویان حاضر در محوطه دانشگاه دولتی میشیگان را به رگبار بسته و فرار کرده است. خبرگزاری ان‌بی‌سی‌نیوز به نقل از پلیس دانشگاه گزارش داد که در این حادثه دست‌کم ۵ نفر زخمی شدند و وضعیت برخی از آنها وخیم گزارش شده و احتمال مرگ آنها وجود دارد. پلیس دانشگاه در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد که علاوه بر ۵ نفر زخمی که به بیمارستان منتقل شده‌اند، ۳ نفر دیگر در این حادثه کشته شده‌اند. به گفته مقامات دانشگاه شیکاگو، در پی این تیراندازی مرگبار، فعالیت‌های این دانشگاه تا ۴۸ متوقف می‌شود.

منبع: مهر

ترکیه کمک های قبرس را رد کرد

وزارت امور خارجه قبرس اعلام کرد که ترکیه با وجود پذیرش اولیه از قبول کمک نیکوزیا در مناطق زلزله زده خودداری کرده است.وزارت خارجه قبرس شنبه شب اعلام کرد که ترکیه با مهربانی پیشنهاد قبرس برای استقرار یک تیم جستجو و نجات در زمین را رد کرد. دستگاه دیپلماسی قبرس تاکید کرد که پیشنهاد کمک به زلزله زدگان همچنان پابرجاست. پس از وقوع زمین لرزه، جمهوری قبرس پیشنهاد کرد که امدادگران خود را تحت مکانیسم حفاظت مدنی اتحادیه اروپا برای کمک به عملیات جستجو و نجات اعزام کند. با توجه به گستردگی زمین لرزه دوشنبه گذشته در ترکیه و سوریه و آسیب های ناشی از آن تعداد زیادی از کشورها و سازمان های بین المللی تیم های جستجو و نجات به هر دو کشور اعزام کردند.

منبع: ایرنا

ایتالیا فرانسه را متهم کرد

"جورجیا ملونی" نخست‌وزیر ایتالیا اقدامات فرانسه پیرامون مسئله اوکراین به ویژه نشست اخیر بدون حضور دیگر سران کشورها عضو اتحادیه اروپا با رئیس‌جمهور اوکراین که تنها در آن آلمان حضور داشت را تهدید و خطری برای وحدت رویه اتحادیه اروپا در قبال کی‌یف دانست.نخست وزیر ایتالیا، "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه را به علت میزبانی از ولودمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در پاریس که بدون حضور دیگر سران اتحادیه اروپا و تنها صدراعظم آلمان در آن شرکت داشت را متهم کرد که با این اقدام وحدت در میان کشورها عضو اتحادیه اروپا را به مخاطره انداخته است. مکرون به همراه اولاف شولتس صدراعظم آلمان در یک شام فرانسوی-آلمانی چهارشنبه گذشته در پاریس و در آستانه نشست اتحادیه اروپا که اوکراین در آن خواستار تسلیحات بیشتری برای جنگ با اوکراین شده بود، با زلنسکی ملاقات کردند. نخست وزیر ایتالیا این اقدام فرانسه را مردود دانسته و تاکید کرد کرد برای تمامی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در مواجه با بحران ها نشان دادن وحدت امری حیاتی است. نخست وزیر ایتالیا در انتقاد از اقدام فرانسه گفت: درست این بود که عکس زلنسکی با سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا گرفته شود، انتظار چنین وحدتی در ملاقات پاریس از منظر سیاسی یک اشتباه بود. نخست وزیر ایتالیا در حقیقت به این مساله اشاره دارد که ممکن است اقدام مکرون حمایت ها از کی یف را تحت الشعاع قرار دهد. درحالی نخست وزیر ایتالیا به تحت الشعاع قرار گرفتن حمایت ها از کی یف با این اقدام پاریس اشاره دارد که بنابر نظرسنجی های به عمل آمده حمایت افکار عمومی در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی در حمایت نظامی از اوکراین پایین است.

منبع: ایرنا

کمپ های ایران میزبان زلزله زدگان سوری شد

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حلب اعلام کرد: ۱۲ هزار زلزله زده سوری حلب در ۹ کمپ ایجاد شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در این شهر اسکان داده شدند و ما در حال خدمت رسانی به آنها هستیم. "سلمان نواب نوری" سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حلب با اشاره به این که هم اکنون ۱۷۲ مرکز اسکان از سوی دولت سوریه و کشورهای کمک کننده به مردم زلزله زده این کشور در حلب ایجاد شده، افزود: هم اکنون ۱۸۰ هزار نفر از شهروندان زلزله زده سوری در این مراکز اسکان اضطراری داده شده اند. وی با بیان این که هم اکنون اوضاع شهر حلب پس از گذشت یک هفته از زلزله شدید بهتر شده و به سمت آرامش می رود، بیان داشت: با گذشت هفت روز از زلزله حلب برخی از مردم این شهر هنوز استرس تخریب خانه های خود را دارند. نواب نوری با اشاره به این که روزانه ۲۲ هزار غذای گرم در آشپزخانه وابسته به این کنسولگری طبخ و در کنار چهار هزار وعده غذایی سرد در بین آسیب دیدگان زلزله توذیع می شود، گفت: قسمتی از غذاهای پتخته شده در میان افراد حاضر در ۹ کمپ ایرانی توزیع و بخشی نیز تحویل استانداری حلب شده و این استانداری آن غذاها را در برخی دیگر از کمپ های ایجاد شده توزیع می کند. وی درخصوص آخرین وضعیت آواربرداری مناطق زلزله زده شهر حلب نیز گفت: هم اکنون کار آواربرداری تمامی ۵۶ ساختمان تخریب شده حلب به اتمام رسیده است. سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حلب درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به زلزله زدگان این شهر هم اظهار داشت: با حضور گروه های امدادرسانی دیگر کشورها در شهر حلب خصوصا نیروهای حشد الشعبی عراق که با تجهیزات خوبی وارد این شهر شده و به استانداری حلب وصل شده اند، با ارایه خدمات خوب، کار امدادرسانی بحمدلله خب به پیش می رود. در اثر زلزله هفت و هشت دهم ریشتری بامداد دوشنه (۱۷ بهمن ماه) شمال غرب سوریه علاوه بر خسارت های زیاد در پنج استان شمال غرب سوریه، تعداد زیادی نیز کشته شده اند. زلزله شهر حلب ۵۰۰ کشته و ۷۵۰ مصدوم بستری دارد.

منبع: ایرنا

کاخ سفید فعالیت‌ فرازمینی ها را رد کرد

سخنگوی کاخ سفید پس از مشاهده چند شیء پرنده در آسمان این کشور گفت که نشانه‌ای از فعالیت فرا زمینی در حریم هوایی آمریکا وجود ندارد. «کارین ژان پی یر» پس از آنکه ارتش امریکا سه شیء هوایی ناشناس را بر فراز آسمان این کشور پس از بالون چینی، سرنگون کرد، گفت: هیچ نشانه‌ای از فعالیت فرازمینی بر فراز حریم هوایی آمریکا وجود ندارد.سخنگوی کاخ سفید افزود: می‌خواهم به مردم آمریکا بگویم که هیچ نشانه‌ای از فعالیت‌های فرازمینی یا موجودات فضایی بر فراز آمریکا وجود ندارد. وی تصریح کرد: می‌دانیم که نگرانی‌ها و سوالاتی در این خصوص وجود دارد، اما خیر، هیچ نشانه‌ای از فضایی‌ها یا فعالیت فرازمینی در حوادث اخیر وجود ندارد. جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت که اطلاعات مربوط به این اشیا هنوز در حال جمع‌آوری است. لوید آستین وزیر دفاع آمریکا دوشنبه شب به وقت محلی در بدو ورود به فرودگاه بروکسل به خبرنگاران گفت اشیای هوایی ناشناسی که چند روز گذشته در آسمان آمریکای شمالی سرنگون شدند، تهدید نظامی برای اهداف روی زمین محسوب نمی‌شدند. وزیر دفاع آمریکا برای شرکت در نهمین نشست گروه ارتباطی دفاعی اوکراین و دیدار با وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو به بلژیک سفر کرده است و سپس در نشست وزرای دفاع ناتو شرکت خواهد کرد. لوید آستین افزود: اشیای سرنگون شده تهدیدی برای هوانوردی غیرنظامی و تهدید بالقوه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات بودند و به زودی جزئیات بیشتری از آن‌ها بدست می‌آوریم. به دلیل آنکه نتوانستیم ماهیت اشیای هوایی را تعیین کنیم، مجبور به اقدام اضطراری برای حفاظت از امنیت و منافع خود شدیم. هنوز قطعات اشیای هوایی سرنگون شده اخیر در آسمان کانادا را پیدا نکرده ایم. ایالات متحده آمریکا در هفته گذشته چهار شیء را بر فراز آمریکای شمالی ساقط کرده است که اولین مورد آن یک بالون اطلاعاتی چینی در سواحل کارولینای جنوبی در ۴ فوریه بود. مقامات آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) برای نخستین بار بصورت علنی اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین بوده که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است. نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود. سرانجام عصر شنبه به وقت محلی، چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، با جنگنده اف ۲۲ در سواحل کارولینا سرنگون کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

انگلیس اتهام جدید برای ایران تراشید

انگلیس در ادامه تلاش‌های ضدایرانی غرب، در تلاش برای پرونده‌سازی علیه تهران در سازمان ملل است. انگلیس در ادامه تلاش‌های ضدایرانی خود مدعی شد که برای اولین بار مدارکی را به سازمان ملل ارائه کرده است که نشان می‌دهد ایران تسلیحات پیشرفته به یمن ارسال می‌کند.وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای مدعی شد: تسلیحات توقیف شده توسط ناو «اچ ام اس مونتروز» نیروی دریایی سلطنتی به عنوان مدرکی به سازمان ملل ارائه شده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مرتبط می‌کند. در این بیانیه آمده است: این تسلیحات به نمایندگان سازمان ملل که مسئول ارزیابی درگیری در یمن و فعالیت هسته ای ایران هستند، ارائه شد. بن والاس وزیر دفاع انگلیس مدعی شد: انگلیس متعهد به رعایت قوانین بین‌المللی است و به مقابله با فعالیت‌های ایران که با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد مغایرت دارد، ادامه خواهد داد. به همین دلیل است که ما یک نیروی دریایی سلطنتی دائمی در منطقه خلیج فارس داریم که عملیات های امنیتی حیاتی دریایی را انجام می دهد و در حمایت از صلح پایدار در یمن کار می کند! تلاش دولت انگلیس برای پرونده سازی علیه ایران در سازمان ملل در حالی انجام می‌شود که تهاجم ائتلاف سعودی علیه یمن با حمایت کشورهای غربی از سال ۲۰۱۵ تاکنون جان صدها هزار یمنی را گرفته و اوضاعی را در این کشور ایجاد کرده است که سازمان ملل آن را بدترین بحران انسانی در جهان خوانده است.

منبع: خبرنگاران جوان

درمان جدید میگرن کشف شد

گزارش جدید حاکی از آن است که اسپری بینی جدید در انتظار تایید سازمان غذا و دارو آمریکا ممکن است جایگزینی برای افرادی که میگرن دارند باشد. کارشناسان انتظار دارند که سازمان غذا و دارو ایالات متحده اسپری بینی جدید موسوم به zavegepant را برای درمان سردردهای میگرنی تأیید کنند. کارآزمایی بالینی فاز ۲/۳ برای کاربران zavegepant گزارش شده که تسکین درد از نظر آماری قابل توجهی را در ۱۵ دقیقه تجربه کردند. از آنجایی که افراد دارو را به عنوان اسپری بینی مصرف می‌کنند، کارشناسان بیان می‌کنند که این اسپری به دارو کمک می‌کند تا سریع‌تر عمل کند و جایگزینی برای افرادی که سردردهای میگرنی همراه با حالت تهوع دارند، ارائه دهد. بیش از ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان مبتلا به میگرن هستند و آن را به یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی تبدیل کرده است. اگرچه در حال حاضر هیچ درمانی برای میگرن وجود ندارد، اما پزشکان می‌توانند داروهایی را برای کمک به پیشگیری یا توقف بروز این سردردهای دردناک تجویز کنند. پزشکان همچنین می‌توانند به افراد در شناسایی و اجتناب از محرک‌های میگرن کمک کنند. میگرن یک بیماری عصبی متفاوت از سردرد است. میگرن شدید و عود کننده است و می‌تواند از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد. علائم میگرن ممکن است قبل، در طول و بعد از یک دوره اتفاق بیفتد. این موارد می‌تواند شامل موارد زیر باشد: هاله‌های میگرنی که در آن شخص نورهای چشمک زن را می بیند. حساسیت به نور، صدا و بوها،تهوع یا استفراغ،سر درد شدید ضربانی یا ضربانی که با فعالیت بدنی یا حرکت بدتر می‌شودبه گفته محققان، این دارو گیرنده‌های CGRP در مغز را مسدود کرده و فعالیت CGRP که علت میگرن تلقی می‌شود را محدود می‌کند. در طول فاز ۲/۳ کارآزمایی بالینی، محققان گزارش دادند که شرکت کنندگان در مطالعه تحت درمان با zavegepant در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، تسکین درد قابل توجهی را در ۱۵ دقیقه تجربه کردند. شرکت کنندگانی که zavegepan دریافت کردند نیز ۲ ساعت پس از مصرف دارو از درد و آزاردهنده ترین علائم خود رهایی یافتند. دانشمندان همچنین گزارش دادند که شرکت کنندگان توانستند در عرض ۳۰ دقیقه به عملکرد طبیعی خود بازگردند.

منبع: خبرنگاران جوان

نفت روی سیر نزولی افتاد

بهای طلای سیاه در بازار جهانی شاهد کاهش بوده است. افزایش نگرانی‌ها درباره اطلاعات منتشر شده پیرامون نرخ تورم در آمریکا باعث تحت تاثیر قرار گرفتن درخواست‌های کوتاه مدت برای نفت در بازار انرژی شده و همین موضوع کاهش بهای طلای سیاه در معاملات امروز بازار را به همراه داشت. بهای نفت برنت دریای شمال با ۳۰ سنت کاهش، به ۸۹ دلار و ۹ سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۲۸ سنت کاهش، ۷۹ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. فیونا سینکوتا، تحلیلگر بازار انرژی درباره روند نزولی بهای نفت در بازار می‌گوید: بهای نفت پس از آن روند نزولی به خود گرفت که گزارش‌ها درباره اقتصاد آمریکا و نرخ تورم در این کشور باعث نگرانی درباره میزان تقاضا برای طلای سیاه در آینده شد. این موضوع همچنین بر رشد اقتصاد جهانی نیز تاثیر می‌گذارد. فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) برای مقابله با افزایش لجام گسیخته تورم در این کشور بار دیگر نرخ بهره را افزایش داد. این مسئله می‌تواند باعث کند شدن رشد اقتصاد جهانی و در نتیجه کاهش تقاضا برای نفت خام شود. همچنین روند عرضه نفت خام به بازار اندکی بهبود یافته است. پس از زلزله مهیب ترکیه، پایانه صادراتی جیحون این کشور که نفت جمهوری آذربایجان و عراق (معادل یک میلیون بشکه در روز) را به خارج صادر می‌کرد، تعطیل شد. با این حال، امروز خبرهایی درباره از سرگیری صادرات از این پایانه در رسانه‌ها منتشر شده است. از سوی دیگر، روسیه اعلام کرده است در مقابل تعیین سقف قیمت از سوی کشورهای غربی، از ماه مارس (ماه بعدی میلادی) روزانه ۵۰۰ هزار بشکه معادل ۵ درصد عرضه خود به بازار را کاهش خواهد داد؛ خبری که می‌تواند باعث افزایش بهای نفت در بلندمدت شود.

منبع: خبرنگاران جوان

اسرائیل مواضع حماس را بمباران کرد

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی اوایل صبح امروز برخی مواضع حماس را در غزه هدف قرار دادند.رژیم صهیونیستی اعلام کرد این حمله با هدف از بین بردن مراکز تولید سلاح مقاومت فلسطین (حماس) صورت گرفته استمقامات فلسطینی از شنیده شدن چندین صدای انفجار در اوایل صبح امروز در غزه خبر دادند. ویدئوی منتشر شده نشان می‌دهد جنگنده‌های رژیم صهیونیستی برخی مناطق نوار غزه را هدف قرار داده اند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند برخی مراکز تولید موشک حماس را جنگنده‌های اسرائیلی هدف قرارداده اند. هنوز از میزان خسارات یا تلفات احتمالی گزارشی منتشر نشده است.

منبع: شبکه خبر

اتحادیه جهانی علمای مقاومت خواستار لغو فوری تحریم‌های سوریه شد

"اتحادیه جهانی علمای مقاومت" برای حمایت از کمک رسانی به زلزله زدگان سوریه و لغو تحریم‌ها علیه مردم این کشور و اعلام همبستگی با دو ملت سوریه و ترکیه، در شهر "صیدا" در جنوب لبنان نشستی برگزار کرد.در این نشست که در آن شماری از علمای دینی مسلمان و مسیحی حضور داشتند، حاضران بر ضرورت لغو محاصره ظالمانه علیه سوریه و کمک به دو ملت سوریه و ترکیه تأکید کردندشیخ "ماهر حمود" رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در این نشست ضمن قرائت بیانیه‌ای گفت: ما قاطعانه خواهان لغو تحریم‌ها علیه ملت سوریه هستیم و تأکید می‌کنیم تحریم‌های آمریکا با منشور حقوق بشر مورد ادعای آن‌ها مطابقت ندارد و بر خلاف تصور آن‌ها با هدف اصلاح زندگی سیاسی در سوریه اعمال نشده است؛ بلکه این تحریم‌ها در راستای منافع دشمن صهیونیستی و سیاست‌های ظالمانه آمریکا در منطقه و جهان وضع شده است. ما تأکید می‌کنیم تعلیق موقت و جزئی تحریم‌ها علیه سوریه به مدت ۱۸۰ روز، تصمیمی ناقص و منافقانه و بیانگر تداوم سیاست ظالمانه آمریکا علیه سوریه است.

منبع: شبکه خبر

جان باختگان سوریه از مرز ۵ هزار نفر گذشت

در نهمین روز زلزله مرگبار سوریه، تعداد جان باختگان در سراسر خاک این کشور به ۵هزار و ۸۰۱ نفر افزایش یافت.«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا در تماس تلفنی با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه مراتب همبستگی دولت و ملت ونزوئلا را با سوریه اعلام کرد. به گزارش المیادین، وی از آمادگی برای تداوم کمک‌ها به زلزله زدگان سوری خبر داد. بشار اسد رئیس جمهور سوریه هم گفت: تیم های امداد و نجات و کمک‌های غذایی که ونزوئلا ارسال کرده است تاثیر زیادی در رفع محنت و مصیبت زلزله زدگان داشته است. بر اساس جدیدترین آمار، تعداد جان باختگان زلزله مهیب سوریه در سراسر خاک این کشور به 5هزار و 801 نفر افزایش یافت. شمار مصدومان زلزله سوریه هم به 7 هزار و 396 نفر رسید

منبع: تسنیم

نورالدین البحیری بازداشت شد

دستگاه امنیتی تونس در ادامه بازداشت فعالان و کنشگران منتقد دولت قیس سعید، شامگاه دوشنبه «نورالدین البحیری» عضو ارشد جنبش اسلامی النهضه را پس از یورش به خانه‌اش دستگیر کرد.جنبش اسلامی النهضه- اصلی ترین حزب مخالف قیس سعید رئیس جمهور تونس- دوشنبه شب ضمن انتشار خبر بازداشت «نورالدین البحیری» از رهبران جنبش مزبور اعلام کرد که همسر و فرزندان البحیری نیز به شدت مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفتند. النهضه افزود: آنچه در رابطه با دستگیری مخالفان و فعالان سندیکاهای مختلف رخ می دهد، حمله وحشیانه دولت کودتاچی به منظور از بین بردن مخالفان سیاسی و سرپوش گذاشتن بر شکست اقتصادی است. البحیری بین سال‌های 2011 تا 2013 در دولت حمادی الجبلی وزیر دادگستری بود، سپس بین سال‌های 2013 تا 2014 به عنوان وزیر معتبر و مورد اعتماد دولت علی العریض انتخاب شد. طی دو روز گذشته، پلیس تعدادی از سیاستمداران برجسته و یک تاجر با نفوذ را به ظن توطئه علیه امنیت ملی بازداشت کرده است. دستگاه امنیتی تونس، شنبه گذشته نیز «عبدالحمید الجلاصی» فعال سیاسی و عضو ارشد سابق النهضه و همچنین «کمال اللطیف» از تاجران بزرگ این کشور را به اتهام مسایل مربوط به امنیت ملی بازداشت کرد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha