شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خانم برقعی

حوزه/ برقعی با بیان اینکه امروز شما بانوان باید این جنگ نرم را فرماندهی کنید، گفت: شما بانوان با جهاد تبیین، جامعه را هدایت کرده و در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی نقش آفرین باشید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم سیده زهره برقعی در دومین جلسه سومین همایش منطقه‌ای دانش‌آموختگان جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها که از سوی اداره دانش آموختگان در اسلام آباد پاکستان در حال برگزاری است، عنوان کرد: این توفیق نصیب ما شد و خداوند متعال را شاکریم که در ماه مبارک رجب، ماه عبادت و بندگی خدا در خدمت شما باشیم و امیدواریم بتوانیم بهترین توشه‌ها و بهره‌ها را از این سفر داشته باشیم.

وظیفه طلاب در انتقال معارف اسلامی و آموزه‌های دینی به نسل‌های بعدی

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام موسی کاظم علیه‌السلام، تصریح کرد: امام موسی علیه‌السلام و دیگر ائمه اطهار علیهم‌السلام شکنجه‌ها دیدند و زجرها کشیدند تا شیعه زنده باشد و معارف اسلامی و آموزه‌های دینی به دست ما برسد.

برقعی افزود: معارف و آموزه‌های دینی امانتی است که از ائمه اطهار علیهم‌السلام و علمای دین به ما رسیده و ما باید تلاش کنیم و تمام همّ خود را به کار ببریم تا این امانت الهی را درست و همانگونه که از ایشان به ما رسیده، به نسل‌های بعدی منتقل کنیم؛ این وظیفه سنگین به دوش من و شما است.

وی بیان داشت: امروز گرد هم آمدیم تا وظایف خود را یک بار دیگر بازنگری و یادآوری کنیم، البته این وظیفه نعمت بزرگی است که به دوش ما است.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها ادامه داد: این نعمت بزرگی است که اسلام را بشناسیم و وظیفه تبلیغ اسلام به عهده ما باشد و این ارزشی است که خداوند متعال به ما داده است.

استفاده از صنایع ادبی در انتقال مفاهیم دینی

برقعی با اشاره به وظایف بانوان طلبه در جامعه، عنوان کرد: سهل ترین، آسان ترین و بهترین راه برای تفهیم و تفاهم، استفاده از صنایع ادبی است و تشبیه، تمثیل در تفهیم و تفاهم بسیار مؤثر است، گاهی یک بحث را با یک مثال و تشبیه می‌توان تبیین کرد.

وی با تصریح بر اینکه مدیران، مبلغان و طلاب از صنایع ادبی برای تبلیغ و فعالیت‌های خود استفاده کنند، اظهار داشت: قرآن کریم نیز در بیان آیات از تشبیه و تمثیل استفاده کرده و یکی از تمثیل‌ها و تشبیه‌ها در قرآن و روایات، تشبیه دنیا به بازار است که اکثر امامان علیهم السلام این تشبیه را به کار بردند.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها ادامه داد: امام محمد باقر علیه‌السلام فرمودند: «إنَّمَا الدُّنیا سوقٌ مِنَ الأَسواقِ؛ مِنها خَرَجَ قَومٌ بِما یَنفَعُهُم ، ومِنها خَرَجوا بِما یَضُرُّهُم؛ دنیا، در حقیقت، بازاری از بازارهاست؛ گروهی از این دنیا، چیزی را بردند که سودشان رساند، و گروهی، کالایی را که زیانشان داد».

استفاده مناسبت از سرمایه عمر برای ساختن زندگی جاودان و ابدی

برقعی با طرح این سؤال که در بازار دنیا چه کالایی فروخته و چه کالایی خریداری می‌شود، گفت: ما با سرمایه عمر خود معامله می‌کنیم، آنچه که خداوند به ما عنایت کرده، مدت زمان عمر ما است؛ ما به اختیار و اراده خود به این دنیا نیامده ایم و با اختیار و اراده خود نمی رویم، این مدت عمر را خداوند متعال به عنوان سرمایه در اختیار ما گذاشت تا زندگی جاودان و ابدی خود را بسازیم.

وی افزود: ما در این دنیا نقد معامله می‌کنیم و عمر خود را می‌دهیم؛ خداوند به زمان قسم می‌خورد و زمان مهم ترین مسئله در دنیا است؛ بنا به فرموده حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام، زمان مثل ابر می‌گذرد، پس فرصت‌ها و لحظات را غنیمت بشمارید، زیرا انسان دائم در زیانکاری است، چون عمر خود را می‌دهیم و در مقابل آن کالا و سرمایه ای برای آخرت دریافت نمی کنیم.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه انسان‌هایی که اهل محاسبه نیستند، ضرر و زیان می‌کنند، عنوان کرد: امام موسی کاظم علیه‌السلام فرمودند: «لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِب نَفسَهُ فی کُلِّ یَومٍ؛ کسی که هر روز خود را ارزیابی نکند ، از ما نیست»؛ وقتی روز خود را محاسبه می‌کنیم آسان نگیریم و محاسبه ما شبیه محاسبه شریکی باشد که به شریک خود اعتماد ندارد.

معاملات سودمند در قرآن کریم

برقعی در ادامه با اشاره به فعالیت بانوان طلبه در مسیر تحصیل علم، تبلیغ و ترویج معارف و آموزه‌های دینی، اظهار داشت: خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَیٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ؛ خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را خریداری کرده، که (در برابرش) بهشت برای آنان باشد»؛ شما عمر و سرمایه خود را در راه رضای خدا صرف کردید و خداوند رئوف هم به ما توفیق داد تا در این مسیر حرکت کنیم، ما ماندن در این مسیر مهم است.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم، معاملات سودمند را نام برد، گفت: خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ؛ کسانی که کتاب الهی را تلاوت می‌کنند و نماز را برپا می‌دارند و از آنچه به آنان روزی داده‌ایم، پنهان و آشکار انفاق می‌کنند، تجارتی (پرسود و) بی‌زیان و خالی از کساد را امید دارند».

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها ادامه داد: اقامه نماز با خواندن نماز متفاوت است، یعنی نماز را در جامعه برپا داریم؛ فردی که اقامه نماز کند، امید به تجارتی می‌شود که ضرر نمی کند، همچنین انس با کتاب خدا یعنی قرآن مجید، انفاق کردن از دیگر معاملات سودمند در دنیا هستند.

برقعی خاطرنشان کرد: گاهی لازم است آشکارا انفاق کنیم تا دیگران یاد بگیرند. برخی بزرگان می‌گویند انفاق‌های مستحب را مخفیانه و انفاق‌های واجب را علنی انجام دهید، زیرا درباره انفاق‌های مستحب، نفس ما ممکن است دچار عجب و ریا شود، اما انفاق‌های واجب وظیفه است.

رهبر معظم انقلاب، بالاترین و مهم‌ترین وظیفه ما را جهاد تبیین دانستند

وی تصریح کرد: امروز دشمن با تمام توان در مقابل اسلام ایستاده و با تمام قدرت مقابل انقلاب اسلامی صف‌آرایی کرده و از هیچ تلاشی فروگذار نیست، سرمایه صرف می‌کنند و رسانه‌ها را در اختیار دارند تا در مقابل اسلام و نظام جمهوری اسلامی بایستند ، زیرا انقلاب اسلامی متعلق به ایران نیست، بلکه عدالت‌خواهی و مبارزه با استکبار است.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: امروز دشمن برای مقابله با اسلام، تهمت می‌زند و ناسزا می‌گویند، اما ما می‌توانیم این مسائل را تبیین کنیم، همانطورکه رهبر معظم انقلاب، بالاترین و مهم‌ترین وظیفه ما را جهاد تبیین دانستند.

برقعی عنوان کرد: ما نمی‌توانیم ساکت باشیم، در مقابل ظلم سکوت کنیم و تهمت و ناروا بشنویم، همه دیدیم که با شعار دروغین «زن، زندگی، آزادی» چه کردند، یکی از آثار انقلاب اسلامی، جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها است که شمار بسیاری از بانوان در آن پرورش یافتند و تحصیل کردند؛ بنابراین زنان آزاده ما باید حاضر شوند و دستاوردهای انقلاب اسلامی را تبیین کنند.

وی ابراز داشت: ما می‌خواهیم قلب‌ها را تسخیر کنیم، ما سلطنت و قدرت نمی‌خواهیم اما به دنبال حق و عدالت هستیم و هر جا سخن از عدالت باشد، دفاع می‌کنیم و با ظلم و اسکتبار به مبارزه می‌پردازیم.

امروز بانوان فرماندهی جنگ نرم را به عهده دارند/ بانوان طلبه در جهاد تبیین نقش آفرین باشند

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: ما گاهی در جنگ نظامی قرار می‌گیریم و گاهی اقتصادی؛ اما امروز جنگ، جنگ فرهنگی است و و دشمنان، خانواده‌ها و زنان ما را نشانه گرفتند و می‌خواهند عفت، پاکدامنی، تواضع و فروتنی را از زنان ما بگیرند تا خانواده‌های ما از هم فرو بپاشد و ما فرزندان ناسالمی در اجتماع داشته باشیم؛ حال آنکه فساد و بی اخلاقی در آمریکا و کشورهای اروپایی بیداد می‌کند و آماری که خودشان منتشر می‌کنند، مؤید این مطلب است.

برقعی تصریح کرد: دشمن فهیمده کجا را نشانه بگیرد، خانواده می‌تواند اجتماع را تغییر دهد و رکن و محور خانواده بانوان هستند که مظهر لطافت و مهربانی در خانه به شمار می‌روند و مهربانی و عطوفت را به فرزند و همسر خود منتقل می‌کند و ایثار را به فرزندان خود می‌آموزند.

وی تأکید کرد: امروز مبارزه این نیست که اسلحه دست بگیریم، بلکه امروز شما بانوان باید این جنگ نرم را فرماندهی کنید و با جهاد تبیین، جامعه را هدایت کرده و نقش آفرین باشید. ما تمدن نوین اسلامی را ایجاد و محقق خواهیم ساخت و برای تحقق این امر می‌جنگیم.

لزوم ارتباط و همبستگی بیشتر دانش آموختگان در جهت نشر و ترویج معارف اسلامی

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها همچنین به تجارت‌هایی که انسان‌ها ضرر می‌کنند، اشاره داشت و گفت: همه ما در دنیا آزمایش می‌شویم، دنیا دار مصیبت و آزمایش است و باید آزمایش شویم، در قرآن کریم آمده کسانی که وارد جهنم شدند، اهل نماز نبودند، مسکین‌ها را اطعام نمی کردند، با رغبت کمک نمی کردیم، با انسان‌های پست و اهل باطل نشست و برخاست داشتند، بنابراین برای اینکه اهل جهنم نباشیم، فرزندان و جامعه را به نماز اول وقت تشویق کنیم و با رغبت به یکدیگر کمک کنیم.

برقعی با بیان اینکه مهم ترین هدف ما این ست که بانوان فارغ التحصیل با هم مرتبط شوند و همبستگی داشته باشند، اظهار داشت: ما همه گرد هم آمدیم تا ارتباط و همبستگی دانش آموختگان با یکدیگر و با جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها بیشتر شود، امروز فضای مجازی به عنوان فرصت و امکانات در اختیار شما قرار گرفته تا با هم افزایی و ارتباط به تبلیغ دین بپردازید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha