یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سند همکاری ایران و چین

حوزه/ امام‌جمعه سلفچگان گفت: سفر رئیس‌جمهور به چین در جهت تقویت شراکت راهبردی بود.

حجت‌الاسلام غروی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به چین اظهار داشت: در سفر آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه به پکن چند موضوع مهم در دستور کار قرار گرفت که نخستین آن همکاری‌های تهران و پکن در حوزه‌های اقتصادی بود؛ زیرا سند توافق همکاری‌های راهبردی ایران و چین نقطه اتکای پایداری برای این همکاری تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: اگر این سند عملیاتی شود، به طور طبیعی سقف همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های صنعتی، انرژی و تبادل کالا افزایش خواهد یافت، به‌ویژه این‌که چین آمادگی دارد به میزان ۵۰۰ میلیارد دلار در حوزه‌های نفت و گاز، احداث خطوط ریلی سریع‌السیر و توسعه بنادر دریایی ایران سرمایه‌گذاری کند.

حجت‌الاسلام غروی ابراز داشت: دومین موضوع مورد بحث رؤسای جمهور ایران و چین تهدیدات خارجی علیه دو کشور است، پکن از دخالت آشکار آمریکا و ناتو در امور داخلی تایوان نگران است، درحالی‌که ایران نگرانی‌های مشابهی در زمینه دخالت‌های آمریکا در منطقه دارد.

وی تصریح کرد: سفر اخیر شی جین‌پینگ به عربستان و موضع‌گیری شتاب‌زده وی در زمینه جزایر سه‌گانه ایرانی تنب‌بزرگ، تنب‌کوچک و ابوموسی که خط‌قرمز ایران در هرگونه تعاملات بین‌المللی تلقی می‌شود، با فضاسازی رسانه‌های غربی همراه شد و این نگرانی وجود داشت مناسبات چین و ایران را تحت‌تأثیر قرار دهد.

امام‌جمعه سلفچگان تأکید کرد: این سفر که با فاصله کم از آن موضع‌گیری نادرست انجام شد به‌نوعی جبران آن اشتباه هم به شمار می‌آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha