شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد نقیب

حوزه/ رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: در علوم انسانی باید به‌دنبال قواعد و همان روش اجتهاد باشیم و شاید روش اجتهاد همان چیزی باشد که خود اهل بیت(ع) فرمودند که ما باید قرآن را به حرف بیاوریم.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد برگزاری اختتامیه سیزدهمین همایش بین‌المللی «پژوهش‌های قرآنی» هستیم. این همایش با موضوع «روش‌شناسی استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان» به همت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و سازمان اوقاف و امور خیریه و با حضور اندیشمندانی از داخل و خارج کشور در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم فعالیت خود را آغاز کرده است.

استاد حوزه دانشگاه ادامه داد: این همایش در چهار محور کلی «ماهیت، مبانی و شاخصه‌ها»، «قلمرو و گونه‌ها»، «پیامدها، آسیب‌ها و چالش‌ها» و «راهکارها» برگزار شد و پژوهشگران آثار خویش را به دبیرخانه این همایش ارسال کردند.

رئیس سیزدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی بیان کرد: این مراسم تا قبل از شیوع بیماری کرونا به‌صورت سالانه در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار می‌شد که سال ۹۸ قبل از شیوع کرونا تصمیم بر این شد همایش مذکور از حالت عمومی و ترویجی خارج شده و به یک همایش علمی و نظریه‌پردازی تبدیل شود.

وی اظهار کرد: در کنار بخش قرائت و تلاوت مسابقات قرآن کریم، بخش معارفی هم برگزار شد که متولی آن نیز اداره اوقاف و امور خیریه قم بود که این همان بخش ترویجی و عمومی همایش بود تا به‌دنبال کثرت مقالات و جمعیت نباشیم و با همان جمع علمی اندک با حضور صاحبان مقالات و اندیشه برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقیب با اشاره به اینکه موضوع «روش‌شناسی استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان» از سوی صاحبان قلم و فکر مورد استقبال قرار گرفت، ادامه داد: تصمیم داریم این موضوع را در دانشگاه ادامه دهیم و در آبان‌ماه سال آینده کنگره بین‌المللی علوم اسلامی انسانی برگزار کنیم. با توجه به اینکه کمیته قرآن و علوم انسانی به دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم واگذار شده است، این موضوع در کنگره نیز ادامه خواهد یافت.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: مقام معظم رهبری از سال ۱۳۷۹ مسئله توجه به علوم انسانی قرآن‌بنیان را مطرح کردند و در سال ۹۴ فرمودند: «ما در زمینه علوم انسانی عقب هستیم، علوم انسانی بسیار مهم است تحول در علوم انسانی که به دلایلی بسیار لازم و ضروری است نیاز به جوشش درونی دارد» و یا در سال ۸۹ نیز فرمودند: «علوم انسانی ما برخواسته از تفکرات پوزیتیویسم قرن ۱۵ و ۱۶ است» مبانی ما با آن‌ها متفاوت است و باید تلاش کنیم خودمان مبانی را استخراج کنیم. همچنین در سال ۹۰ فرمودند: «آنچه در باب علوم انسانی گفتیم و تکرار می‌کنم این است که باید در علوم انسانی اجتهاد کنیم در باب علوم انسانی کار عمیق انجام بگیرد و صاحبان فکر و اندیشه در این زمینه کاری کنند و در علوم انسانی مقلد نباشیم و حرف ما در زمینه علوم انسانی این است.»

حجت الاسلام نقیب بیان کرد: در علوم انسانی باید به‌دنبال قواعد و همان روش اجتهاد باشیم و شاید روش اجتهاد همان چیزی باشد که خود اهل بیت(ع) فرمودند که ما باید قرآن را به حرف بیاوریم «ذلک القرآن فاستنطقوه ولن ینطق لکم» و این همان انس با قرآن است که سر سفره خدا باید از آن بهره ببریم. اهل بیت(ع) فرمودند: «عَلَیْنَا إِلْقَاءُ اَلْأُصُولِ وَ عَلَیْکُمُ اَلتَّفْرِیع»؛ نظام اقتصاد قرآن به این معنا نیست که قرآن روش‌های کنترل تورم را گفته باشد بلکه محکمات ام‌الکتاب را گفته است و سپس بیان کرده که از این محدوده خارج نشو و عقل خودت را به‌کار بگیر و این همان اجتهاد است.

ارسال ۱۵۰ مقاله به دبیرخانه همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در ادامه اظهار کرد: این همایش در واقع بخش پژوهشی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران است عنوان این همایش عنوان قابل توجهی است و کار و اندیشیدن را سخت می‌کند و ۱۵۰ مقاله دریافت کردیم که از بین این مقالات ۵۰ مقاله ارزیابی شده و داوری انجام شد و از این تعداد ۸ مقاله شایسته تقدیر شناخته شد.

وی ادامه داد: گفت: این همایش در چهار محور کلی «ماهیت، مبانی و شاخصه‌ها»، «قلمرو و گونه‌ها»، «پیامدها، آسیب‌ها و چالش‌ها» و «راهکارها» برگزار شد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha