دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام مجید رهنما

حوزه/ مدیر اخلاق و تربیت معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه ضمن ارائه گزارشی از اهداف و برنامه های دوره پودمانی تعالی، از پایان سومین فصل از این دوره خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مجید رهنما مدیر اخلاق و تربیت معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه در مراسم اختتامیه سومین فصل از دوره پودمانی تعالی، اظهار داشت: سعی ما در این دوره ها این است که این فرهنگ را نهادینه کنیم که این دوره ها دوره آکادمیک به معنای مصطلح خود نیست که یکسری سرفصل هایی ارائه شده و افراد یادداشت برداری کرده و با شرکت در آزمون به مراحل دیگر بروند؛ بلکه سنخ کار یک نوع صیرورتی را لازم دارد که بر این دوره ها حاکم می باشد.

وی در ادامه افزود: دوره تعالی یک مهندسی معکوس از جدول ساحات طلبگی به سمت الزاماتی که تحقق و نهادینه کردن اهداف ما است که در آن ساحات طلبگی اقتضا می‌کند، می باشد.

حجت الاسلام رهنما بیان داشت: تحقق و نهادینه کردن ۱۴ ساحت در مورد آموزش در این دوره، نیاز به مقدمات، مهارت ها، دانش ها، بینش ها و نگرش هایی نسبت به اصل موضوع خواهد داشت و این که مربی چگونه می تواند طلاب را در این ساحت ها رشد داده و تربیت کند که در ادامه به ۷۵ سرفصل پرداختیم که در ۲۶۰ ساعت پیگیری می شود.

وی در ادامه افزود: آنچه که برنامه ریزی میدانی و عملیاتی ما است، ۵ دوره حضوری ۴ روزه است که تقریباً در هر دوره حدود ۳۰ تا ۳۴ ساعت می توانیم با تمامی الزامات آموزشی و تربیتی دوره را برگزار کنیم که حدود ۱۶۰ ساعت را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیر اخلاق و تربیت معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه ابراز کرد: برای ۱۰۰ ساعت باقی مانده دوره، برنامه ریزی مسئولان این گونه است که اموری که قابل ارائه مجازی را دارا می باشند به صورت غیرحضوری و مجازی ارائه شده و برگزار شود.

حجت الاسلام رهنما در ادامه افزود: از تعداد ۱۳۰۰ نفر که متقاضی شرکت در این دوره ها بودند با فرایند لازم غربالگری های لازم صورت گرفته و گزینش ها صورت گرفت و تعداد ۱۳۷ نفر انتخاب شدند که برای دوره اول نیز بضاعت میدانی نیز همین را اقتضا می‌کرد.

مدیر اخلاق و تربیت معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه بیان داشت: فراگیرانی که در این دوره حاضر هستند اساتید عمومی مدارس نیستند؛ بلکه کسانی هستند که در زمینه آنان خصوصیت رسیدگی و عهده داری حق طلاب علوم دینی در وجود آنان وجود دارد و علاوه بر آن دایره عمل و میدان تاثیر نیز دارند.

حجت الاسلام رهنما ابراز کرد: در بحث هویت طلاب سه عنصر اصلی هویت علمی، هویت معنوی و آنچه که اقتضائات کارآمدی اجتماعاتی دارد را به عنوان عناصر اصلی هویت طلبگی مدنظر قرار داده ایم و لازم دانستیم که ابتدای امر تصویری از مباحث نظری در دوره داشته باشیم که به همین منظور نیز حدود نیمی از زمان دوره به مباحث نظری و مشخص کردن میله مرزی ها اختصاص داده شده است.

مدیر اخلاق و تربیت معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه افزود: در بحث هویت صنفی دغدغه ما این بود که بین طلبه و هویت کارآمد آن ارتباط برقرار کنیم و رابطه بین علوم حوزوی که نقش عالمان دینی نقش مومنانه دانش بنیان است و صرفاً مومنانه نیست؛ بلکه مبتنی بر فهم دین، بنا است که اقامه دین کنند.

حجت الاسلام رهنما در پایان اظهار داشت: در این دوره ها از اساتید بنام برای تدریس در موضوعات مختلف استفاده می کنیم تا در مباحث دوره ها خروجی های لازم و کافی را کسب کنیم.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha