یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
الهی راد

حوزه/ عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: نگاه به زندگانی و حیات مرحوم آیت الله مصباح نشان می دهد که ایشان در همراهی با امام راحل(ره) و خط انقلاب نمونه هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، نشست علمی تبیین منظومه فکری علامه مصباح یزدی(رضوان الله علیه) امروز در مدرسه علمیه عالی نواب با حضور شخصیت های علمی برگزار شد.

حجت الاسلام صفدر الهی‌راد، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این نشست با بیان این که رویکرد آیت الله مصباح(ره) در مسائل تشکیلاتی، مدیریتی و تربیتی اساسا رویکرد بنیانی است، گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی های خود درباره مرحوم آیت الله مصباح(ره) از کارهای بنیادی ایشان یاد می کنند.

وی با بیان این که مرحوم آیت الله مصباح(ره) نظرشان این بود که می بایست به صورت ریشه ای به مسائل نگاه و ورود داشت، تصریح کرد: درس اخلاق های علامه مصباح، اصرار بر انجام کارهای بنیادی بود، مرحوم علامه، ضمن بیان درس اخلاق و در اثنای کلاس درس، فلسفه اخلاق، توحید و خداشناسی را طرح می کردند و این یک نکته بارز است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که تلقی آیت الله مصباح تبیین بنیادی موضوع و برخورداری از یک نگاه بلند در راستای ارائه موضوعات بود، خاطر نشان کرد: ایشان پایه ها را خوب شکل می دادند و آنگاه که در سخنان خود، به فضائل و رذائل می پرداختند، کلامشان دلنشین می شد.

حجت الاسلام الهی راد با بیان این که به سبب همین نگاه متعالی آیت الله مصباح یزدی، دست پرورده ها و شاگردان مبرز ایشان کسانی شدند که نمی شد به راحتی آنان را تکان داد، ابراز کرد: در روایت نیز آمده است که مومن باید چون کوه محکم و استوار باشد چراکه هرچه مستحکم تر باشید ایمانتان نیز قوی تر خواهد بود و این همان نوع رفتار نمونه آیت الله مصباح شد آن طور که شاگردان ایشان قاطعانه و مستحکم، بر عهدهای خود استوار ایستادند.

وی با بیان این که ویژگی دیگر در درس گفتارها و رویکردهای آیت الله مصباح برخورداری از منظومه فکری است، خاطرنشان کرد: آیت الله مصباح(ره)، شاگرد علامه طباطبایی(ره) با آن دستگاه عظیم فکری و اندیشه ای و انسان وارسته ای است که توانست منظومه فکری رسمی را بر اساس دیدگاه های علما و اندیشمندان استخراج کند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ضمن اشاره به آثار و برکات نگاه درختواره ای مرحوم آیت الله مصباح به موضوعات، خاطر نشان کرد: قرآن از انسان ها چنین ایمان استواری را طلب می کند و بنابراین چنانچه مبنایی به موضوعات جاری، تشکیلاتی و مدیریتی توجه نداشت، پرورش انسان سطحی و روبنایی خواهد بود.

حجت الاسلام الهی راد با بیان این که نگاه به زندگانی و حیات مرحوم آیت الله مصباح چنین نشان می دهد که ایشان در همراهی با امام راحل(ره) و خط انقلاب، نمونه در ایجاد لجنه های فکری و علمی هستند، اظهار کرد: در آن سال های رژیم پهلوی، آیت الله مصباح وسط میدان فکر حاکم بر انقلاب حضور داشته و لجنه ای را تشکیل می دهند که بر این اساس شهید مطهری، شهید بهشتی، مقام معظم رهبری و دیگر شخصیت های علمی را جمع می کنند و در عین اوج فعالیت های سیاسی می خواهند فکر حاکم بر انقلاب را استخراج نموده و در این زمینه دوراندیشی کنند.

وی با بیان این که مرحوم آیت الله مصباح آنجا و در آن شرائط سیاسی زمان، در اندیشه پشتوانه فکری انقلاب هستند و نگاهشان، نگاه مبنایی است، ابراز کرد: طرح ولایت محصول و ثمره همان نشست های دهه چهل و پنجاه است که بنیه مباحث فلسفی و کلامی، اندیشه های بنیادی، فلسفه اخلاق، معرفت شناسی و هستی شناسی آنجا گذاشته می شوند.

شایان ذکر است؛ پیش نشست های تخصصی همایش ملی آیت الله مصباح یزدی(ره) در نهادها و مراکز علمی مشهد الرضا برگزار می شود.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha