شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله محمود رجبی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: باید زیبایی های مکتب اسلام و کلام اهل بیت علیهم السلام را به جوامع اسلامی نشان دهیم که اگر بتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم، طبق فرمایش معصومان علیهم السلام مردم از ما تبعیت کرده و به سوی اسلام و آموزه‌های آن بیش از پیش روی خواهند آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محمود رجبی در همایش گرامیداشت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی؛ با تأکید بر اندیشه های علامه مصباح یزدی که صبح امروز در سالن همایش های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار داشت: خداوند عالم هستی و عالم مشهود را برای این خلق کرد که زمینه خلقت احسن المخلوقین، یعنی انسان فراهم شود و انسان نیز به این دلیل خلق شد که امتحان شده و نیکوکارترین آنان ظهور و بروز پیدا کنند و این همان هدف از آفرینش الهی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه افزود: تلاش هایی که در تعلیم و تربیت رشته علوم تربیتی انجام می گیرد باید به این سمت و سو و هدف باشد که در صدد هستیم تا انسان ها را به این مرحله برسانیم که استعدادهای آنان شکوفا شده و در راستای اهداف خلقت خویش به پیش روند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: برخی از استعدادهای انسان همانند استعداد غریزه از آن استعدادهایی هستند که به صورت طبیعی شکوفا می شوند؛ اما برخی از استعدادهای انسان، استعدادهایی هستند که نیاز به شکوفا شدن دارند و در امور تربیتی باید به دنبال شکوفا شدن استعدادهایی بود که در درون انسان وجود داشته؛ اما هنوز شکوفا نشده اند.

آیت الله رجبی در ادامه ابراز کرد: باید در جهت دهی استعدادهای انسان و شکوفا سازی استعدادهای درونی آن تلاش و کوشش شده و استعدادهای افراد و خصوصیات آنان شناسایی و اخراج شوند و طبق نقشه راهی که ائمه علیهم السلام برای ما ترسیم کردند، حرکت کنند.

وی در ادامه افزود: به طور کلی در تربیت، باید استعدادهای ناشکوفا در انسان ها را با برنامه‌ریزی‌های درست و معارف وحیانی شکوفا کرد که البته بیشتر این استعدادها، استعدادهای معنوی و انسان به ماهو انسان است که لازم است با تلاش ها و کوشش های لازم این استعدادها ظهور و بروز پیدا کنند؛ چراکه اگر در تقویت استعدادهای معنوی خود به اوج برسیم مصداق آیه «لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» خواهد بود و تقویت استعدادهای معنوی سبب به وجود آمدن و تقویت استعدادهای غیر معنوی نیز خواهد شد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: آنچه که در تعلیم و تربیت و علوم تربیتی باید به آن اهتمام ورزیده شود این است که استعدادها در نقطه اوج خود قرار گرفته شده و استعدادها حفظ و تقویت شوند و جهت‌گیری‌های لازم برای رسیدن به اهداف مورد نظر تربیتی صورت پذیرد.

وی در ادامه افزود: بسیاری از مباحث علوم تربیتی برای عملیاتی سازی نقشه راه و طرح کلی قابل استفاده هستند و این گونه نیست که چنین بگوییم که ما در بازسازی علوم انسانی به طور کلی از آنچه که بشر با عقل خود و تجربه به آن رسیده است را کنار گذاشته و بر اساس آیات و روایات به تولید علوم انسانی اسلامی و تحقیقات در این زمینه ها بپردازیم.

آیت الله رجبی اظهار داشت: ما در فضای جامعه اسلامی، خداوند داریم که مومنان رفتار خود را متناسب با آن تنظیم می کنند و به میزانی که اعتقاد و معرفت مومنان به خداوند کامل تر شود، به همان مقدار نیز رفتار اجتماعی آن متفاوت می شود و اگر ما بخواهیم جامعه را در رفتار اجتماعی خود به «لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» سوق دهیم، باید معرفت انسان ها به اوصاف الهی که در آیات آخر سوره حشر آمده است را تقویت و به آن آشنا کنیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان اظهار داشت: باید زیبایی های مکتب اسلام و کلام اهل بیت علیهم السلام را به جوامع اسلامی نشان دهیم که اگر بتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم، طبق فرمایش معصومان علیهم السلام مردم از ما تبعیت کرده و به سوی اسلام و آموزه‌های آن بیش از پیش روی خواهند آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha