دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علیرضا پناهیان

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان نتیجه داشتن نگاه تمدنی را مقابله با مظاهر تمدن غیرانسانی عنوان کرد و گفت: در این ۴۰ سال مجلس شورای اسلامی آن چنان توجه به تمدن عظیم اسلامی نداشته است از همین رو مجلس ما پر قانون تر از همه مجلس های دنیا است.

به گزارش خبرگزاری حوزه در اصفهان ، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان شامگاه یکشنبه در همایش جهاد تبیین که به همت سازمان بسیج اساتید استان اصفهان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد با اشاره به موضوع تمدن و روح حاکم بر قوانین تمدن ساز اظهار داشت: تا زمانی که زندگی اجتماعی به صورت روستایی و محدود به زندگی خانوادگی است شیوه اداره این زندگی و جامعه نیز بسیار ابتدایی پیش خواهد رفت، اما زمانی که جمعیت زیاد شد نیاز به قانون پدید می آید تا این مقررات بتواند روابط را تنظیم کند.

وی افزود: اینجا مقوله ای به نام قدرت خود را نشان می دهد، طبق آیه قرآن انسان ها با هم فرق می کنند و مجبور هستند یکدیگر را تسخیر کنند، به این معنا که در این نظام تسخیری فردی استعداد خیاطی دارد و فردی استعداد دیگری دارد ، لذا یکدیگر را به استخدام در می آورند و باید مزد یکدیگر را بدهند و در برابر خدمات یکدیگر منصفانه و بلکه مهربانانه رفتار کنند.
مدرس حوزه با بیان این که جوامع بزرگ تر نیازمند به قوانین و مقررات شدند گفت: این مقررات نیز بنا بر گرایش ها تنظیم می شوند و راحت ترین طریقه وضع مقررات دیکتاتوری است، اما زمانی که انسان ها پیشرفته شدند دیکتاتوری ها نیز نتوانستند ادامه یابند، لذا به روش های راحت طلبانه دیگری روی آوردند که یکی از آن ها بروکراسی و دموکراسی است.

تمدن، جهت گیری قوانین را مشخص می کند

وی اضافه کرد: شاید نام روح حاکم بر فضایی که به تنظیم روابط می پردازد را بتوان تمدن گذاشت، یعنی تمدن هایی که مبتنی بر سلسله قوانین هستند و مهم ترین عامل تأثیرگذار بر انسان ها والدین آنها نیست، بلکه وضع تمدنی آنها است به این معنا که روح حاکم برقوانینی که روابط مردم را تنظیم می کند آنها را تربیت خواهد کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که تمدن یک کلان نگری است تصریح کرد: در واقع تمدن می خواهد بگوید جهت گیری قوانین به کدام سمت است و مبانی این قوانین چیست، لذا خود قانون گذاری کلان نگری است و کلان نگرتر از قانون و قانون گذاری، نگاه به روح حاکم بر قانون است و این کلان نگری را ما از انسان دیندار انتظار داریم.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان عدم کلان نگری را عارضه شناختی دانست و عنوان کرد: از افراد غیرمذهبی که اسیر جزییات مثبتی که در تمدن غرب است می باشند گله ای نداریم ، زیرا قدرت کلان نگری و بلندنظری و دیدن جهانی بهتر از این و حتی تخیل و تصور آن را ندارند، چرا که اگر این قدرت را داشتند دیندار بودند؛ اما سوال اینجا است که چرا برخی مذهبی ها نگاه تمدنی ندارند.

گاهی برخی مذهبی ها در جزئیات دین خود باقی می مانند

وی خاطر نشان کرد: درد اینجا است که گاهی برخی مذهبی ها در جزئیات دین خود باقی می مانند و نمی فهمند روح حاکم بر قوانین دین ما چه می باشد و برخی اوقات آن کلیات را نه تنها درک نمی کنند، بلکه کلیات را فدای جزییات دین می کنند، لذا اگرنگاه تمدنی نداشته باشید رسول خدا(ص) را بیش از هر شخصیت دینی دیگری در دوران حکومت در مدینه مورد نقد قرار می‌دهید.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که مبنای انسان شناسانه بروکراسی ماکس وبر شر بودن انسان ها است گفت: این اشتباه است که در جزئیات دین غرق شویم و روح حاکم بر آن را درک نکنیم، به عنوان نمونه برخی آن قدر در جزییات حجاب غرق شدند و روح حاکم بر تمدن اسلامی را درک نمی کنند و برخی ها نیز از حجاب به صورت تمدنی دفاع نمی کنند، در حالی که قسمت پرجاذبه دین تمدن آن است.

وی با بیان ماجرای آیه اذن و ایرادی که به رسول خدا(ص) در این ماجرا می گرفتند گفت: قصه آیه اذن که در آن به پیامبر(ص) می گفتند مدیریت نمی دانند، از اینجا ناشی می شود که باید به جای گزینشی نگاه کردن، به صورت تمدنی به دین پیامبر(ص) نگاه کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: شهید چمران به دین نگاه تمدنی داشت و می گفت من درس می خوانم برای این که هیچ مسلمانی نباید تحت سلطه باشد، انگیزه درس خواندن شهید چمران تمدن بود.

مجلس به تمدن عظیم اسلامی توجه لازم را نداشته است

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان عنوان کرد: در این ۴۰ سال مجلس شورای اسلامی آن چنان توجه به تمدن عظیم اسلامی نداشته است از همین رو مجلس ما پر قانون تر از همه مجلس های دنیا است.

وی نتیجه داشتن نگاه تمدنی را مقابله با مظاهر تمدن غیرانسانی عنوان کرد و ادامه داد: از بی حجابی گله می کنند درحالی که بی حجابی نتیجه نداشتن مسئولیت اجتماعی است و خود ما نداشتن مسئولیت اجتماعی را ترویج می کنیم، در حالی که باید تمدنی درباره احکام اسلام بحث کنیم و در جزئیات غرق نشویم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه " کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ " گفت: در فرهنگ و تمدن از نگاه تمدن غربی، مدیریت و بروکراسی ابزار سلطه و استخفاف انسان ها است.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان به دلایل اصلی و فرعی ادامه نیافتن حکومت امیرمومنان(ع) اشاره کرد و افزود: چند دلیل مشهور برای غربت حضرت وجود دارد ، همه آنها یا کاملا اشتباه است یا دلیل اصلی نمی باشد، اما دلیل اصلی این بود که مردم مسئولیت پذیر نبودند چرا که برای این مسئولیت پذیری باید زحمت زیاد می کشیدند.

وی اضافه کرد: یک مسئله را پیامبر اسلام(ص) و امیرمومنان(ع) قصد داشتند جا بیاندازد، که ما اکنون می خواهیم ببینیم در جمهوری اسلامی جا می افتاد و آن شیوه اداره جامعه با نهایت مسئولیت پذیری مردم است.

دوقطبی سازی؛ بهترین حربه دشمنان علیه ملت ها و دولت ها

این مدرس حوزه شیوه دو قطبی سازی جامعه توسط سازمان های جاسوسی را یکی از اقدامات برای از بین بردن یک جامعه بیان کرد و افزود: سازمان های جاسوسی برای از بین بردن جامعه بهترین کاری که می توانند بکنند دو قطبی کردن آن جامعه است، هم چنان که در سوره تغابن که هر جمعه باید خوانده شود نام فردی که جامعه را دوقطبی کرد افشا شده است، لذا این مسئله مهمی است.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان زندگی جمعی بر مبنای مسجد را یکی از بهترین الگوها در مشارکت سازی و مسئولیت پذیری اجتماعی مردم عنوان کرد و گفت: ما داریم تمدنی را بنا می گذاریم و باور کنید که این تمدن جدید است و آن استخوان لای زخم و خار در گلو و تیغ در چشمی که اکنون داریم و اجازه نمی دهد به آن تمدن دست یابیم نحوه قانون گذاری و بروکراسی و روح حاکم بر قوانین است.

وی خاطر نشان کرد: ما نمی گوییم قانون نباید باشد، اما قانون باید ما را به زندگی جمعی وادار کند و باید مسئولیت اجتماعی را افزایش دهد، امیرمومنان(ع) منتظر نقش آفرینی شدند ، لذا به حضرت گفتند ضعیف است و سیاست و قدرت مدیریت ندارد، بنابراین علت غربت پیامبر(ص) و امیرمومنان(ع)، مسئولیت ناشناسی مردم بود و این که حاضر نبودند نقش خود را ایفا کنند و به همین دلیل این نقش را به پیامبر(ص) می سپردند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان روایتی در خصوص تشابه امت رسول خدا(ص) به قوم بنی اسراییل به داستان تیه و سرگردانی چهل ساله قوم بنی اسراییل اشاره کرد و افزود: همه افرادی که حاضر نشدند مسئولیت اجتماعی را بپذیرند در این چهل سال از دنیا رفتند، لذا دوران تیه دوران سرگردانی و دوران عدم پذیرش مسئولیت بود.

قوانین دست و پاگیر یکی از عوامل عدم مشارکت مردم است

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب به این دولت که طرفدار ولایت فقیه و ضد آمریکا و ضد استکبار است و جهادی کار می کند و در بین مردم نیز حضور دارد و اهل اشرافیت نیز نمی باشد، می گویند مشارکت مردم را در اداره کشور و دخالت آنها در تصمیم گیری ها و نظارت بر رفتار مدیران و مسئولان را افزایش دهید و آنجا که مردم می توانند، اجرا به عهده دولت نباشد.
مدیر مؤسسه بیان معنوی با تاکید بر این که بروکراسی و قوانین دست و پاگیر یکی از عوامل عدم مشارکت مردم است تصریح کرد: مجلس می توانست در جهت این فرمایش حضرت امام(ره) این کار را در پیش گیرد و شفافیت حداقل کاری بود که مجلس می توانست انجام دهد تا نظارت مردم بر رفتار مسئولان افزایش یابد.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: اخیرا رهبر معظم انقلاب فرمودند صفوف به هم فشرده مساجد باید موجب حل مشکلات جامعه شود و دین آمده است همه ما را تقویت کند.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان فلسفه وجودی بسیج را نیز بها دادن به انسان ها و به مردم بیان کرد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب ۱۰ سال پیش فرمودند بسیج مظهر مردم سالاری دینی است، یعنی مردمی که دور هم جمع شده و شبکه شده اند، همچنان که رهبر معظم انقلاب در شرح بیانیه گام دوم نیز فرمودند ما نیاز به حلقه های میانی نیاز داریم و این حلقه های میانی کاری می کنند که هیچ یک از دولت و نهادها این کار را نمی کنند و این حلقه های میانی مردم را سازماندهی کرده، مسائل را شناسایی می کنند و سپس بر تصمیم گیری ها و راه حل مسائل نظارت می کنند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha