دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حاتمی کیا

حوزه/ کارگردان فیلم «دوئل» گفت: ابراهیم حاتمی کیا از نگاه من پرچمدار سینمای دفاع مقدس است زیرا هیچکس به اندازه او خوب و دقیق این حوزه را دیده بانی نکرده، برای همین جای او در این جشنواره خالی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، احمدرضا درویش کارگردان سینمای دفاع مقدس در حاشیه برگزاری هفدهمین جشنواره مقاومت گفت: این رویداد سینمایی پیشتر با عنوان دفاع مقدس برگزار می شد اما چند سالی است به حق به مقاومت تغییر نام داده است زیرا دایره دفاع مقدس دیگر تنها به داخل مرزها خلاصه نشده است بلکه به فراتر از مرزهای جغرافیایی گسترش پیدا کرده است.

وی افزود؛ این جشنواره باید فرصتی باشد برای حضور جوانان تا بتوانند به واسطه شرکت در این رویداد و گفتگو با فیلمسازان قدیمی بر تجارب خود بیفزایند. در ضمن این قبیل رویداد ها باید محلی برای دیدار اهالی سینما با خانواده شهدا باشد. اما آن چیزی که در ظاهر می‌بینیم اینگونه نیست و بیشتر ما دوستان خود را در اینجا مشاهده می کنیم.

این فیلمساز با بیان اینکه سینمای جنگ بعد از دفاع مقدس به پایان نرسیده است، تأکید کرد: فیلمسازانی نظیر من که در جنگ تحمیلی رشد کرده و فیلمسازی را آموختند بعد از پایان جنگ کارشان به اتمام نرسید بلکه تازه آغاز شد زیرا دایره جنگ بسیار وسیع تر از آن چیزی است که در هشت سال دفاع مقدس شاهدش بودیم.

درویش درباره فیلم های ضد جنگ گفت؛ به شخصه با فیلم‌های ضد جنگ مشکلی ندارم چون هیچکس جنگ و کشتار را دوست ندارد اما فیلم هایی که ضد دفاع باشند را نمی پسندم چون عزت و غیرت دفاع از میهن را از بین می‌برد و به نوعی نادیده گرفتن خون و یاد شهدا است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با ابراز احترام به ابراهیم حاتمی کیا بیان کرد: حاتمی‌کیا در این رویداد ارزشمند جایش خالی است زیرا به واقع پرچمدار سینمای مقاومت کسی جز ابراهیم حاتمی کیا نیست من او را دیده بان اینگونه سینمایی می دانم.

کارگردان «دوئل» تاکید کرد: جنگ ما جنگ پابرهنه ها بود یعنی این مردم عادی بودند که به پا خواستند و از کشور دفاع کردند البته من منکر علم و امکانات در این رابطه نیستم اما به طور واضح حضور مردم در هشت سال دفاع مقدس پررنگ ترین اتفاق ممکن بود.

درویش با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس متعلق به گروه و افرادی خاص نیست، اعلام کرد: در این شکل سینما همه مردم ایران حق دارند برای همین دست همه فیلمسازان برای ساخت آثاری در حوزه مقاومت باید باز باشد. نکته دیگر این که زبان و تصویر دو عنصر مهم در پیام رسانی هستند سینما این دو ویژگی را دارا است برای همین نباید از آن مغفول باشیم.

درویش در انتهای سخنانش گفت؛ وظیفه سینماگر این نیست که آنچه در جنگ رخ داده را جز به جز نشان دهد بلکه باید و حقیقت جنگ را بتواند در کارش تصویر کند. این شرکت تصویرسازی تاثیرگذاری هم خواهد داشت همانند کارهایی که حاتمی کیا و ملاقلی‌پور انجام داده‌اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha