شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اختتامیه دوره هم‌عهدی

حوزه/ فرهنگ می‌تواند مقدم بر دینداری و معنویت باشد؛ در جامعه‌ای که فرهنگ آن دارای مشکلات و چالش‌هایی مانند مصرف‌گرایی، راحت‌طلبی و... نهادینه‌شده باشد، جا انداختن دینداری دشوار است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان در اختتامیه دوره هم‌عهدی، ویژه فرماندهان نواحی بسیج کشور در قم، اظهار داشت: کار فرهنگی مقدم بر کار دینی است؛ کار فرهنگی زمینه دین‌داری را رونق می‌بخشد و به همین منظور از اهمیت خاصی برخوردار است.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: فرهنگی کاران کارا، بنیان‌گذاران دین‌مداری در جامعه هستند؛ اگر موضوع حجاب، ترافیک، کمربند ایمنی، ماسک و غیره به‌عنوان یک مسئله فرهنگی تعریف می‌شد بسیاری از معضلات کنونی کمتر از امروز بود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان اضافه کرد: فرهنگ می‌تواند مقدم بر دینداری و معنویت باشد؛ در جامعه‌ای که فرهنگ آن دارای مشکلات و چالش‌هایی مانند مصرف‌گرایی، راحت‌طلبی و غیره نهادینه‌شده باشد، جا انداختن دینداری دشوار است.
وی با بیان اینکه مسئولان فرهنگی باید مسئول فرهنگی کل یک شهر باشند و نسبت به جانمایی در تمام طرح‌های عمرانی، ورزشی، آموزشی و غیره حساسیت داشته باشند، خاطرنشان کرد: اصلاح فرهنگ عمومی جامعه نیازمند ایجاد بسترها و زیرساخت‌های لازم و نقش‌آفرینی مسوولان و افراد فرهنگی در مدیریت و برنامه‌ریزی آنهاست.
استاد حوزه علمیه قم بابیان اینکه اگر مسائل و مشکلات فرهنگی حل شود مسائل امنیتی نیز به سمت مطلوبیت سوق داده می‌شود، گفت: زیست اجتماعی نیازمند ترویج و اشاعه زندگی شبکه‌ای و تشکیلاتی به‌نحوی‌که نیاز افراد محروم در یک تشکیلات مؤمنانه، همدلی و همراهی برطرف شود.
وی اظهار داشت: رکن اصلی برای حل مشکلات جامعه، ترویج و اشاعه زندگی جمعی و مشارکت حداکثری مردم و گذر از زندگی فردی است؛ گام مهم دولتمردان و سایر نهادهای فرهنگی امروز باید برافزایش مشارکت مردم در زیست اجتماعی معطوف باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان ادامه داد: گفت‌وگو یکی از پیش‌شرط‌های مهم در توسعه زندگی جمعی است؛ زندگی مواساتی باید توسط سازمان‌های فرهنگی در دستور کار قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: مردم‌سالاری دینی به این است که مردم‌سالار امور خودشان در همه زمینه‌ها باشد و در این عرصه بسیج مصداق تمام مردم‌سالاری دینی است؛ برای اینکه مردم‌سالار امور خودشان باشند باید به سمت شبکه‌سازی و زندگی تشکیلاتی حرکت کنند.
استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: برای اینکه مشکلات و معضلات فرهنگی، اقتصادی و غیره جامعه حل شود لازم است مردم با یکدیگر ارتباط داشته باشند و بی‌تفاوت از کنار یکدیگر عبور نکنند، مسوولان فرهنگی زمینه‌ساز زندگی جمعی و مردم‌سالاری حقیقی در جامعه باشند.
وی با تأکید بر اینکه باید از زندگی بروکراسی، سازمانی و اداری عبور کنیم، گفت: حل مشکلات جامعه در گرو این است که از این کارها عبور و به سمت زندگی جمعی حرکت کنیم.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید دوباره بر اهمیت ترویج زندگی جمعی، خاطرنشان ساخت: این زندگی جمعی باید دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، دلجویی و مواسات باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان بیان داشت: بسیج مصداق مردم‌سالاری دینی است و اگر بسیج نتواند مردم‌سالاری دینی را محقق کند، گرفتاری‌های بیشتری دامن‌گیر آن خواهد شد؛ تحقق مردم‌سالاری دینی توسط بسیج، جلوی جولان مفاسد و معضلات اقتصادی، سیاسی و غیره را می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha