دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دکتر لایقی

مدیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد به تشریح برنامه های این نهاد در سال ۱۴۰۲ و مشکلات و موانع پیش رو پرداخت و از عدم همکاری و مانع تراشی هیئت امنای مساجد هم گلایه کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج؛ آنچه که امروزه در کشور از آن به عنوان حلقه مفقوده یاد می‌شود توجه به فرهنگ و کارهای فرهنگی است که همین موجب شده تا در حوزه‌های دیگر از جمله اقتصاد و سیاست نیز گام‌های ما لنگ بزند و با همه ظرفیت‌ها و استعدادهایی که در کشور وجود دارد از منابع مختلف و معادن گرفته تا نیروی انسانی کارآمد و با استعداد ولی همچنان دچار مشکل باشیم.

به مناسبت ۱۸ اسفند ماه سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد به سراغ کریم لایقی مدیر کانون های مساجد کهگیلویه و بویراحمد رفتیم با او به گفتگو نشستیم.

**گزارشی از وضعیت کنونی کانون‌های مساجد استان داشته باشید

امروز ۱۸ اسفندماه سالروز تأسیس ستاد کانون مساجد کشور است که بلافاصله مصوب و به وزارت ارشاد ابلاغ شد در همه استان‌های کشور کانون فرهنگی هنری مساجد راه اندازی گردید.

در حال حاضر قریب به ۶۴۵ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان داریم که در نقاط مختلف از یاسوج گرفته تا دورترین نقطه مشغول کار هستند. از لحاظ جنسیتی ۲۰۰ خانم مدیر کانون بوده و بقیه هم آقایان هستند که نشان دهنده اهتمام جدی کانون فرهنگی و هنری مساجد به مدیریت بانوان است. تعداد ۱۸۰ کانون فرهنگی هنری مساجد استان در حوزه شهری و مابقی نیز در حوزه روستایی و عشایری هستند

**همراهی دستگاه‌ها چگونه است؟ چه طرح و پیشنهادی برای برنامه‌های فرهنگی دارید؟

متأسفانه در زمینه اعتبارات کانون فرهنگی هنری مساجد مانند سایر دستگاه‌های فرهنگی خوب دیده نشده، در حالی که ۲ درصد اعتبارات دستگاه‌ها باید در حوزه فرهنگ هزینه شود و چه جایی بهتر از مسجد که می‌توان در این سنگر مطمئن دینی و معنوی و فرهنگی کارهای بسیار بزرگی برای رفع مشکلات فرهنگی کشور و استان انجام داد و فرصت بسیار خوبی برای نظام و حاکمیت است تا از این فضا استفاده لازم را جهت مقابله با هجمه‌ها و شبیخون دشمن انجام دهد. در کل اعتبارات ضعیفی داریم دستگاه ها هم بعضا حمایت و همراهی نمی‌کنند و به تنهایی نمی‌توان رسالت خود را انجام دهیم اما ما هم بیکار نمی نشینیم و سعی در استفاده بهینه از کمترین‌ها داریم.

معتقدیم در صورتی که به برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد توجه بیشتری شود و از تمرکز برنامه های فرهنگی در مراکز استان ها اجتناب گردد، می‌توانیم به جای اینکه ۳۰۰ میلیون تومان را برای تنها یک برنامه فرهنگی در مرکز استان هزینه کنیم همان را در ۳۵۰ مسجد و محله هزینه کنیم و کار فرهنگی موثر انجام دهیم که مخاطبین بسیار بیشتری را شامل خواهد شد و برای مثال ۱۵۰ هزار مخاطب خواهیم داشت، در حالی که یک برنامه فرهنگی و متمرکز در مرکز استان تعداد بسیار کمی از مردم را پوشش خواهد داد.

**چگونه به مقابله با آسیب‌های اجتماعی می‌روید؟

درباره آسیب‌های اجتماعی مدیران کانون‌ها را مکلف کرده ایم که به مسئله شناسی و آسیب شناسی روی آورند و مهمترین معضلات و آسیب‌ها را میان مردم در نقاط مختلف استان شناسایی کرده تا این که بتوانیم با حمایت های مالی و با برنامه هایی که از سوی کانون فرهنگی هنری تدوین شده به مقابله با این مشکلات و معضلات و آسیب‌های برویم.

**طرح فهما چه قدر جوابگو بود و چه ضعفی داشت؟

برنامه ای در دولت قبل طراحی شده بود به نام بچه های مسجد یا فهما که مدیران کانون ها تمامی برنامه های خود را در سایتی بارگذاری می‌کنند و بر اساس برنامه های بارگذاری شده مبالغی را به خود حساب کانون ها واریز می‌کنند و البته در اینجا نظارت کمتری وجود دارد، اهرمی برای تشویق ها وجود نداشته و باعث می‌شود که کانون های فعال تر که در نقاط دورتر استان حضور دارند نتوانند به رغم برگزاری برنامه‌های اثرگذار تنها به دلیل محرومیت از نداشتن اینترنت و موبایل برنامه‌های خود را بارگذاری کرده و این گونه از قافله عقب می‌مانند و اینگونه نوعی بی‌عدالتی در میان کانون‌ها ایجاد می‌شود، لذا در فهما خیلی از کانون ها دیده نشدند. انتظار داریم در دولت جدید این رویکرد در طرح بچه های مسجد تغییر کند.

امسال هم از کانون‌ها خواستیم که همه برنامه های خود را روی سامانه بیاورند. قرار شد برترین کانون‌ها که بیشترین میزان امتیاز را داشته تجلیل کنیم و کانون‌هایی که دسترسی بارگذاری ندارند همه برنامه های خود را برای ما بفرستند تا بارگذاری انجام شود و حقوق آنها ضایع نگردد.

**اعتبارات شما برای تجهیزات چه قدر است؟

در خصوص تجهیزات یک مبلغی سالانه از سوی فرمانداران برای تجهیز کانون های مساجد اختصاص داده می‌شود. در سال ۱۴۰۱ مبلغ آن بسیار ناچیز بود و تخصیص ناچیزی داشتیم. کلاً امسال ۵۳۰ میلیون تومان برای تجهیزات اختصاص داده شد که حتی جوابگوی ۱۰ مسجد نیز نیست چرا که در مناطق مختلف استان نیاز به تجهیزات داریم.

در حال حاضر قریب به ۱۲۰۰ مسجد داریم که ۵۰ درصد آنها کانون دارند، البته همه کانون ها به صورت یکسان فعال عمل نمی کنند و بعضی از مساجد هم کانون دارند که هیئت امنا و امام جماعت مسجد فرم‌هایی را تهیه و بارگذاری می‌کنند تا آن را به ستاد مرکزی بفرستیم و از آنجا برای راه اندازی کانون فرهنگی هنری مسجد همکاری شود.

**در مناطق حاشیه‌ای کانون‌های مساجد چه وضعیتی دارند؟

متأسفانه در خیلی از مناطق که نیاز است اصلاً مسجد نداریم. در خود مرکز استان مثل شرف آباد و شهرک امام علی(ع) و بسیاری از جاهای دیگر کمبود مسجد بسیار احساس می‌شود و به عبارتی کانون فرهنگی هنری پیشکش؛ بسیاری از مردم به ما مراجعه می‌کنند و از کمبود و نبود مسجد در مناطق و محله های مختلف شهر یاسوج و مناطق دور دست و در سایر نقاط استان گلایه‌مند هستند.

در خصوص کانون فرهنگی هنری مساجد در مناطق حاشیه ای به ویژه مادوان و بلهزار در همه این نقاط کانون ها فعال هستند و بیشترین تعداد مسجد را در همین نقاط داریم، اما باید اعتبارات به نحوی باشد که بتوانیم آنها را به خوبی حمایت کنیم، چراکه با مسائل و مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و نیاز است برنامه های جذاب برای جوانان این مناطق داشته باشیم تا گرایش بیشتری به سمت مسجد پیدا کنند.

از مهمترین کمبود هایی که در مناطق مختلف به خصوص در نقاط حاشیه‌ای در مساجد وجود دارد می‌توان به کمبود میز مطالعه، همچنین کتاب و بعضی دیگر از اقلام مثل ویدئو پروژکتور برای پخش فیلم اشاره کرد و البته مهم تر از همه این که تجهیزات ورزشی مثل فوتبال دستی و میز تنیس هم نداریم که جوانان سرگرم شوند.

راهکار این است تفاهم نامه هایی با دستگاه های مختلف منعقد شود تا بتوانیم از ظرفیت های دستگاه ها نیز استفاده کنیم.

**در زمینه بسته‌های معیشتی چه کرده‌اید؟

در خصوص بسته های معیشتی نیز باید گفت که هر دو یا سه ماه یکبار با همکاری موسسه حضرت خدیجه سلام الله علیها و برنامه تلویزیونی سمت خدا تعداد ۱۲۰۰ بسته گوشت به استان ارسال می شود که آنها را در اختیار مردم محروم و مستضعف قرار می‌دهیم و مدیران کانون های ما وظیفه این کار را بر عهده می‌گیرند.

** از عملکرد هیئت امنای مساجد در همراهی با کانون‌ها راضی هستید؟

در زمینه همکاری هیئت امنا مساجد با کانون های فرهنگی هنری باید گفت متاسفانه همکاری لازم که باید از سوی آنها با کانون‌های مساجد شود وجود ندارد و عملاً در برخی نقاط ما را از برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری در مساجد باز می دارند و مانع کار می‌شوند و به اوقاف به عنوان متولی مساجد و همراه و همکار هیئت امنا چنین مشکلاتی را اعلام کردیم و امیدواریم که هیئت امناهای جوان و پای کار که خودشان دغدغه مسائل فرهنگی و هنری را داشته باشند به مساجد ورود پیدا کنند، زیرا با این شکل ارتباطات ضعیف با کانون های فرهنگی نمی توان برنامه‌ها را آن چنان که می خواهیم به پیش ببریم.

**رابطه شما و اداره کل ارشاد چگونه است؟

خوشبختانه مدیریت ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در این دوره همراهی بسیار خوب با کانون فرهنگی مساجد دارند؛ آنها این ساختمان را به مدت ۱۰ سال بدون اجاره در اختیار ما قرار دادند که امیدواریم ساختمان رنگ و روی بهتری پیدا کند. به هر صورت مدیریت ارشاد استان کهگیلویه و بویراحمد همکاری و همراهی تنگاتنگی در دوره مدیریت جدید با ما دارند.

**برای نوروز چه برنامه‌ای دارید؟

درباره برنامه های نوروزی هم باید گفت که در حاشیه و کنار مساجد کانون های فعال فرهنگی هنری برنامه ریزی های لازم را داشته اند تا بتوانند به مردم و همچنین به مهمانان نوروزی این برنامه های فرهنگی را ارائه دهند.

خوشبختانه در مناسبت های مختلف و در اعیاد شعبانیه شاهد حضور موثر و همه‌جانبه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان در برنامه های مربوط به این اعیاد بخصوص نیمه شعبان بودیم که در روستاهای مختلف استان برنامه‌های بسیار خوبی با مشارکت مردم و با برنامه ریزی کانون ها صورت گرفت.

همچنین متولدین ۱۸ اسفند به مناسبت روز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و از کسانی که نام مهدی و نرجس داشتند و عضو مساجد بودند تجلیل کردیم.

**نقطه اوج اثرگذاری تربیت بچه‌های مسجدی را کجا می‌توان دید؟

نکته مهم و ظریف این که خودتان در اغتشاشات چند ماه اخیر در کشور شاهد بودید حتی در یک جا سراغ نداشتیم که بچه های مسجدی در این اغتشاشات شرکت داشته باشند و حتی شهدای ما در اغتشاشات چند ماه اخیر بیشتر از بچه های مسجد بودند.

این نشان می‌دهد که هرگونه حمایت و کمک به کانون های فرهنگی هنری مساجد موجب خواهد شد که جوانان مسجدی بیشتری تربیت کنیم.

**چه طرح ابتکاری در دستور کار دارید؟

شبکه‌ای از مسجد مدرسه و خانواده را طراحی می‌کنیم و پویشی آماده خواهد شد به عنوان «من یک نخبه مسجدی‌ام» و در قالب همان شبکه مسجد مدرسه و خانواده الگوهای اخلاقی را به جوانان استان معرفی کرده و در این راه برنامه های متعدد فرهنگی و اثرگذار دیگر خواهیم داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین کرمی IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    0 0
    ضمن عرض سلام و خسته نباشید دشمن با تمام امکانات خود بر علیه ملت ما قیام میکند ما با دست خالی که نمی توانیم به جنگ آنها برویم کار فرهنگی بودجه می خواهد دریغ از ۱۰۰۰ تومان پول در سال ۱۴۰۱