جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
کد خبر: 1077970
۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
مقابله خوانی

حوزه/ یکی از رسوم زیبای مردمان استان بوشهر در ماه مبارک رمضان، آیین "مقابله خوانی" قرآن کریم است که نه تنها در مساجد، حسینیه ها و تکایا  بلکه در منازل نیز برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، مردم هر شهر و استانی آداب و رسومی در ماه مبارک رمضان دارند که برگرفته از فرهنگ اصیل و غنی آن دیار است.

استان بوشهر نیز از این قاعده مستثنی نیست و آیین های سنتی ماه مبارک رمضان در این استان نیز پابرجا است و گاه با شور و حرارت بیشتری دنبال می شود.

یکی از رسوم زیبای مردمان استان بوشهر در ماه مبارک رمضان، آیین "مقابله خوانی" قرآن کریم است که نه تنها در مساجد، حسینیه ها و تکایا بلکه در منازل نیز برگزار می شود.

مقابله خوانی قرآن کریم به این صورت است که افراد بزرگسال و نوجوان و جوان بعد از افطار برای قرائت قرآن گرداگرد هم می نشینند و هر کس یک تا دو صفحه از قرآن را تلاوت می کند و شخصی که در واقع پیشکسوت قرآنی آن جمع است جاهایی که نیاز باشد روخوانی افراد را اصلاح و نحوه صحیح قرائت را یادآور می شود، البته امروزه در بعضی از مجالس و محافل در کنار قرائت قرآن معنی یا تفسیر برخی از آیات نیز گفته می شود.

حلقه وار نشستن افراد کنار یکدیگر باعث ایجاد انس و الفت و صمیمت بیشتری میان حاضران می شود.

علاوه بر قرائت قرآن، دعای افتتاح نیز در این مراسم خوانده می شود.

این مراسم معنوی می تواند نقش مهمی در ایجاد روحیه و انگیزه به ویژه در کودکان و نوجوانان برای فراگیری بهتر قرآن کریم داشته باشد و نوعی تمرین حضور در اجتماع است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha