دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شوقی علام مفتی مصر

حوزه/ شوقی علام مفتی مصر گفت: بزرگداشت این مناسبت ها شرعاً جایز است و هیچ ایرادی و اشکالی بر آن نیست و نصی بر ممنوعیت آن وجود ندارد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، شوقی علام، مفتی مصر در پاسخ به سوالی درباره حکم برگزاری جشن های ملی، مذهبی و موسمی گفت: بزرگداشت این مناسبت ها شرعاً جایز است و هیچ ایرادی و اشکالی بر آن نیست و نصی بر ممنوعیت آن وجود ندارد.

وی افزود: اینکه هر کس به این دلیل که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) این کار را رها کرده، به عدم جواز آن استناد کند، دلیل بر حرمت نیست.

شوقی علام تصریح کرد: اینکه نبی اکرم (ص) برخی امور را رها کرده است، دلالت بر حرمت یا ممنوعیت آن ندارد، مادامی که دلیلی برای جلوگیری از آن نباشد.

مفتی مصر اشاره کرد: برخی از تندروها به همین دلیل و به بهانه بدعت ضلالت، ما را به جایی دور از شرع برده اند. آنها در هر مناسبتی برای تحت فشار قرار دادن مردم و استرس وارد کردن به آنها، از این مسئله استفاده می کنند.

وی بیان داشت: وقتی مجموعه نصوص شرعی را می خوانیم، متوجه می شویم که بدعت حرام همان بدعتی است که احکام اسلام را باطل می کند. امّا با استناد به کلام پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) که می فرمایند: «من سنَّ فی الإسلام سنة حسنة فله أجرها و أجر من عمل بها إلی یوم القیامة». (هر کس سنّت و قانون نیکی را بنیان گذارد پاداشش از آن اوست و نیز ثواب [همه] آنان که تا روز قیامت بدان عمل می‏کنند از آن اوست)، آنچه با احکام اسلام سازگار است، وارد دایره سنت حسنه می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha