دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تراشیون

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به این‌که در مسیر تربیت و تکامل نسل‌ها نباید از تأثیرات محیطی غافل شویم، گفت: اگر بخواهیم نسل سالمی داشته باشیم، باید محیط‌ها و مکان‌هایی که در آن رنگ و بوی خدا وجود دارد نقش پررنگ‌تری در سبک زندگی‌مان داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا تراشیون، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن تسلیت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام، بابیان این‌که دو عامل مؤثر وراثت و محیط در تربیت انسان‌ها نقش محوری و کلیدی دارد، اظهار داشت: وراثت و خاستگاه تولد آدمی یکی از عواملی مؤثر بر تربیت فرد است. دقت در انتخاب همسر که آیا همسرش می‌تواند مادر خوبی هم برای فرزندانشان باشد، بسیار مهم است.

وی با تأکید بر این‌که اصل و ریشه انسان در تربیت نسلش اثرگذار است، اظهار داشت: عامل محیطی در تربیت، یکی از عوامل مهم شکل‌گیری اتفاقات ناگوار تخریب قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام بود. محیطی که انسان‌ها در آن پرورش پیدا می‌کنند بر روح، روان، معنویت و اعتقادات آدمی اثر بسزا و مستقیمی دارد؛ آن‌قدر قدرت محیط بالاست که می‌تواند درجاهایی بر وراثت انسان نیز غلبه کند.

این استاد مشاور خاطرنشان ساخت: چه بسیار پدران و مادران خوبی که اعمال دینی را انجام داده، تقیدات مذهبی و باورهای دینی خوبی دارند، ولی فرزندانشان فرزندان پرآسیبی شده‌اند، در بررسی این عوامل می‌بینیم محیطی که این فرزند در آن قرارگرفته، مورد اهتمام و دقت والدین نبوده و او را به هر محیطی فرستاده‌اند و تصور کردند که چون لقمه حلال سر سفره گذاشته خودشان نیز انسان‌های خوبی هستند پس محیط روی فرزند اثری نخواهد گذاشت!.

وی با اشاره به این‌که وقتی به ریشه‌های تربیت دینی در فرهنگی اسلامی خود مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم تأکید بر این‌که انسان‌ها تحت تأثیر مرام و منش هم‌نشینانشان هستند، اظهار داشت: در این هزاره سوم دنیای معاصر نظام سلطه تربیتی باطل در دنیا، به سمت گسترش محیط‌های آلوده حرکت می‌کنند و در شهرهای متنوع کشورهای مختلف دنیا، محیط‌های آلوده را برای انسان‌ها گسترش می‌دهند. چراکه در محیط آلوده دیگر پدر و مادر، اعتقادات و ائمه و پیامبران سکان‌دار نیستند، بلکه سکان‌دار کسانی هستند که آن محیط آلوده را هدایت می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون شکل‌گیری محیط‌های سه‌بعدی مجازی برای سرعت بخشی به تربیت انسان‌ها بر اساس باورهای نادرست را یکی از رویکردهای نوین تمدن غربی برای سلطه فرهنگی برجهان توصیف نمود و یادآور شد: کاباره‌ها و محیط‌های رقص و قمار و ورزش‌های آلوده در دنیا به‌شدت فراوانی پیدا می‌کند، تا تفکرات، باورها و رفتارهای انسان‌ها را در محیط‌های آلوده و باطل تغییر دهد.

وی آندلس و اسپانیا را یکی از بارزترین مصادیق تاریخی افول فرهنگ و تمدن دینی تحت تأثیر محیط‌های ناسالم توصیف نمود و اذعان داشت: انسان‌های عاشقی که به‌واسطه کسب معنویت و فیض در جوار گنبد و بارگاه ائمه بقیع علیهم‌السلام حضور پیدا می‌کردند، تحت تأثیر افکار شیطان‌صفتان، قبور ائمه بقیع را تخریب کردند. اگر اینان از خشم جهان اسلام نمی‌ترسیدند به قطع یقین مسجد الحرام و قبر پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله را نیز تخریب می‌کردند.

سخنران این مراسم با تأکید بر این‌که محیط نورانی و پاک، انسان‌ها را نورانی و پاک می‌کند، خاطرنشان ساخت: مضجع شریف ائمه اطهار علیهم‌السلام نورانیت بر دل افکنده، انسان‌ها را در مسیر هدایت قرار می‌دهد و پیوند بین انسان و خدا را تقویت می‌کند. لذا افکار شیطانی با محیط‌های پاک مخالفت می‌کنند و در فضاهای مجازی و رسانه‌های غیردینی شمشیرشان را علیه این مکان‌ها تیز می‌کنند تا این مکان‌ها را از نگاه انسان بیندازند.

وی با اشاره به این‌که در مسیر تربیت و تکامل نسل‌ها نباید از تأثیرات محیطی غافل شویم، اظهار داشت: اگر بخواهیم نسل سالمی داشته باشیم، باید محیط‌ها و مکان‌هایی که در آن رنگ و بوی خدا وجود دارد نقش پررنگ‌تری در سبک زندگی‌مان داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون افزود: امروز نمی‌شود نسل طیب‌وطاهر را بدون ارتباط با محیط‌های پاک و سالم تربیت نمود؛ لذا باید سرمایه زمانی خودمان را در تربیت نفس و نسلمان برای ارتباط با این محیط‌های نورانی قرار دهیم، این محیط‌ها اثرات بسیار ارزشمندی بر روح، روان، معنویت و نزدیک شدن انسان به خدا دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان به مدل‌های تربیتی اهل‌بیت علیهم‌السلام اشاره نمود و بابیان این‌که حتی محیط‌های به‌ظاهر خنثی نیز تأثیراتی ولو اندک بر ساحت‌های تربیتی انسان دارد، اظهار داشت: اهل‌بیت علیهم‌السلام یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تربیت فرزندانشان را حضور ایشان در محیط‌های پاک و سالم قرار می‌دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha