یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سیدرضا فاطمی امین

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۶۲ رأی موافق، ۱۰۲ رأی مخالف، ۲رأی ممتنع و ۶ رأی باطله از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر با استیضاح فاطمی امین موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، وکلای ملت در نشست علنی امروز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، پس از استماع دلایل و توضیحات نمایندگان متقاضی استیضاح و همچنین دفاع وزیر از عملکرد خود در این وزارتخانه، با ۱۶۲ رأی موافق، ۱۰۲ رأی مخالف، ۲رأی ممتنع و ۶ رأی باطله از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در مجلس، با استیضاح فاطمی امین موافقت کردند.

هرچند حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهور برای دفاع از فاطمی امین در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و به دفاع از عملکرد وزیر صمت پرداخت، اما وکلای ملت قانع نشدند و به وزیر رأی اعتماد ندادند.

دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم پس از اعلام آرای نمایندگان، گفت: از آقای فاطمی امین تشکر و قدردانی می کنم و برای آینده و مسئولیت های دیگر و موفقیت های ایشان درپست های دیگر از خداوند بزرگ آرزوی توفیق دارم.

با عدم رأی اعتماد نمایندگان به فاطمی امین، صندلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در کابینه دولت سیزدهم خالی شد و باید منتظر انتصاب سرپرست یا معرفی وزیر جدید به مجلس شورای اسلامی ماند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمد زیدآبادی IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    3 1
    بیشتر این نمایندگانی که در مجلس علیه فاطمی امین صحبت کردند و به او رأی عدم اعتماد دادند، هر کدام سهم و نقشی حتی شاید بیشتر از وزیر معزول در آشفتگی وضعیت اقتصادی کشور به عهده دارند. مشکل اصلی کشور ما، این فرد یا آن فرد نیست که با برخی جابجایی‌ها مرتفع شود؛ مشکل، طرز تفکری است که با اصول توسعۀ متوازن و پایدار اقتصادی و علوم مرتبط با آن به‌کلّی بیگانه است و امور حاشیه‌ای و بی‌ربط و هزینه‌زا را جایگزین علم و اندیشه و پیشرفت و رفاه مردم کرده است. تا این طرز فکر به‌طور فراگیر تغییر بنیادی نکند، جابجایی افراد کمترین تأثیری بر بهبود شرایط نخواهد داشت. با این وضع، چه فاطمی امین، چه امین فاطمی. توفیری ندارد!
  • محمدرضا نادری IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    3 0
    نگاهی به آنچه که تاکنون بر سر اعضای تیم اقتصادی دولت سیزدهم آمده، نشان می‌دهد این دولت در حالی‌که هنوز به میانه راه خود نرسیده، در اجرای بزرگترین برنامه و شعار خود یعنی «مهار تورم و گرانی» در کشور با چالش‌های جدی روبرو است و راهکار آن را در تغییر اعضای تیم اقتصادی خود می‌داند؛ در شرایطی که روند تغییرات در دولت به ویژه در تیم اقتصادی آن روندی شتابان دارد و هم دولت و هم مجلس، دلیل آن را نارضایتی از وضعیت موجود بازار و بی‌ثباتی قیمت‌ها می‌دانند، باید دید این تغییرات تا چه اندازه به تقویت ثبات و هماهنگی در تیم یادشده و بهبود وضع اقتصادی کنونی خواهد انجامید. بسیاری از نمایندگان و کارشناسان، یکی از دلایل اصلی وضعیت کنونی و بروز این تغییرات را ناشی از بی‌توجهی دولت و مدیران ارشد آن در حفظ و بکارگیری نیروهای متخصص و باتجربه و تلاش آنان برای کنارگذاشتن آن‌ها با شیوه‌های گوناگون می‌دانند و هشدار می‌دهند که کارهای بزرگ را باید به افراد باتجربه و توانمند سپرد، نه افرادی جوان و بی‌تجربه. نگاهی به تغییرات دولت تاکنون این موضوع را تأیید می‌کند. اگر از کناره‌گیری میرکاظمی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی که دلیل هر دو آن‌ها، بیماری اعلام شده است، بگذریم، ویژگی اصلی وزیران استیضاح شده و اغلب مسئولان برکنارشده، فقدان تجربه و سوابق لازم در حوزه‌های مدیریت کلانی بوده که به آن‌ها سپرده شده بود و از عهده انجام آن بر نیامدند. این موضوع، اهمیت آن را دارد که آیت‌الله رییسی و مجموعه تیم برنامه‌ریزی اطراف ایشان در دولت سیزدهم، واژه «جوان‌گرایی» را درست ترجمه کنند و از به حاشیه راندن افراد توانمند و باتجربه و واگذاری کارهای کلان و تخصصی به افراد کم‌تجربه بپرهیزند. در عین حال، مراقب باشند که مدیران جوان آن‌ها، به بهانه‌های گوناگون، افراد متخصص، باتجربه، کارکشته، متعهد و انقلابی را از دور فعالیت و خدمت خارج نکنند. تا زمانی‌که رییس محترم جمهوری و تیم اصلی دولت این موضوع را درک نکنند، تغییرات مدیریتی به منزل مقصود نخواهد رسید. مجلس محترم نیز باید همین نکته را در رای اعتماد به وزیران پیشنهادی جدید مد نظر قرار دهد و از واگذاری مسئولیت به افراد فاقد کارنامه و سوابق مدیریتی روشن و تخصصی بپرهیزد.
  • عباس عبدی/1 IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    1 0
    جلسات استیضاح در جوامعی چون ایران، یک متن دارند و یک حاشیه. حاشیه‌ای که به عللی فربه‌تر و مهم‌تر از متن است. از این‌رو پرداختن به حاشیه‌های استیضاح وزیر صمت مهم‌تر از متن آن است، به‌ویژه آن‌که متن استیضاح تأثیری نه بر صنعت دارد و نه بر خودرو و نه حتی در کیفیت معرفی و انتخاب نامزد بعدی. این در‌ها تا اطلاع ثانوی همچنان بر همان پاشنه خواهد گشت. در مقابل، حواشی آن اهمیت دارد که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. ۱. اولین مورد تأیید ضمنی و حتی صریح واگذاری خودرو‌های ویژه به نمایندگان است. خودرو‌هایی که در زمان واگذاری نزدیک به دو میلیارد تومان و شاید اندکی کمتر تفاوت قیمت داشته است. قطعاً شرط این واگذاری‌ها همراهی با وزارت صمت نبوده، چون کسی که آن‌ها را بگیرد به‌طور طبیعی چنان آلوده به خودروی به نسبت مجانی و رانتی می‌شود که نیازی به شرط گذاشتن برای او نیست. فساد واقعی در ایران همین رانت است که بخش کوچکی از آن را به این افراد و افراد مشابه می‌دهند و بخش بزرگ‌تر آن را دیگران کارسازی می‌کنند. 2. یکی از نمایندگان نسبت به عملکرد کاملاً یک‌جانبه صداوسیما در حمایت از وزیر صمت اعتراض کرد. کمتر کسی به این امر توجه کرد که این نیز رانتی بزرگ است که رسانه ملی به جای طرح بی‌طرفانه مسائل و ایفای نقش رسانه‌ای، وارد حمایت از وزیری شده که بحق یا ناحق از سوی مجلس در معرض استیضاح قرار گرفته است. ۳. یکی از نمایندگان مخالف وزیر گفت: «ما [دولت و مجلس]در یک کشتی نشسته‌ایم و با هم پیش می‌رویم.» دیگری گفت که «امروز مجلس میان دفن خود و ماندن وزیر باید یکی را انتخاب کند.» به نظر می‌رسد که هر دو گزاره، بیان بخشی از حقیقت موجود در ایران است. اکنون مجلس متناسب با نظر نماینده دوم عمل کرده و ماندن خود را انتخاب کرده است. ولی واقعیت ذکر شده در گزاره نماینده اول را چه می‌کنند که هر دو در یک کشتی نشسته‌اند؟ این پارادوکس موجود در وضعیت کنونی ایران است. به علاوه انگیزه نمایندگان نه تغییر فرد با هدف اصلاح، بلکه پاسخ به مطالبه عمومی برای رفع اتهام از خودشان است و این منجر به افزایش کارآیی نخواهد شد. چند ماه دیگر خواهید دید. ... ادامه دارد
  • عباس عبدی/2 IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    1 0
    ... ۴. هیات رییسه مجلس با درخواست برخی نمایندگان برای علنی شدن رأی‌گیری مخالفت کرد، کسانی‌که با هدف شفاف کردن رأی آمدند و با گذشت این‌همه مدت از انجام موردی آن هم پرهیز می‌کنند، چگونه می‌خواهند که وزرا به وعده‌های خود عمل کنند؟ یکی گفت که آقای وزیر وعده داد و عمل نکرد، در حالی‌که همه وعده‌های موجود چنین است، خودتان باید عاقل باشید و متوجه شوید که آیا این وعده‌ها قابل تحقق است یا خیر؟ مثلاً من وعده دهم که صد متر را در ده ثانیه می‌دوم و برای این امکانات بگیرم. مگر وعده‌های رییس‌جمهور محقق شده که تحقق وعده‌های وزیرش را مطالبه می‌کنید؟ ۵. وزیر صمت در دفاع از خودش گفت: «هواپیمای اقتصاد تازه تیک‌آف کرده و از زمین بلند شده، اجازه ندهید دوباره به زمین بنشیند.» اگر ۴ سال دیگر هم بر سر کار باشند و هیچ پیشرفتی را شاهد نباشیم و عقب‌گرد هم شده باشد، باز هم همین حرف‌ها را می‌زنند، بدون این‌که هیچ شاهدی در تأیید مدعای آنان باشد. این هواپیما، بنزین ندارد، به زودی مجبور می‌شود برای فرود برگردد، البته اگر بتواند بنشیند. ۶. جالب‌ترین بخش برنامه استیضاح، سخنان آقای رییسی بود که‌گر چه در مقام دفاع از وزیر ادا شد، ولی به‌طور قطع می‌توان گفت که استنباط دفاع از وزیر از آن نمی‌شد کرد، حتی درباره فلسفه آمدن به مجلس نکاتی را گفت که به معنای همراهی با وزیر نبود. تقریباً جز پاکدستی شخص آقای وزیر، نکته مهم دیگری در دفاع از او نداشت و برخی جا‌ها نیز انتقادی بود و با شنیدن سخنان وی معلوم بود که کار استیضاح تمام‌شده محسوب می‌شود. ۷. و آخرین نکته این‌که روشن بود اندازه فساد در صنعت خودرو به‌طور کامل ناشی از قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت است، ولی کسی به آن نپرداخت، جز نکته‌ای که رییس‌جمهور و در نقد قانون فرزندآوری گفت. البته توضیح نداد که فرض کنیم این قانون نبود، با وجود این نظام قیمت‌گذاری، رانت و فساد ناشی از آن هم‌چنان بیداد خواهد کرد. این‌هم محصول یکی از اقدامات نادرست مجلس در حوزه فرزندآوری است.
  • امیر IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    1 0
    رهبری میگه سال کاهش تورم، شما همون اول سال سی تا هفتاد درصد میذارید روی قیمت خودرو !