شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
image-20230430072608-1.png

حوزه/ همایش بین المللی ظرفیتهای فرهنگی_دینی و زبانی در غرب آسیا به دنبال آن است تا با بیان قرابت و اشتراکات فراوان در منطقه غرب آسیا که در سال های اخیر نسبت به آن غفلت زیادی شده است، از حجم مشکلات و مسائلی که منطقه با آن روبروست بکاهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ساجد، رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی و مسئول برگزاری همایش بین المللی ظرفیتهای فرهنگی_دینی و زبانی در غرب آسیا در ابتدای نشست خبری به معرفی مجتمع پرداخت و ابراز داشت: جامعةالمصطفی در سه حوزه آموزشی علوم انسانی، علوم اسلامی و زبان وفرهنگ شناسی فعالیت دارد و این مجتمع حلقه تاثیرگذار المصطفی در انتقال زبان و فرهنگ به شمار می آید.

وی در ادامه ضمن معرفی دپارتمان های آموزشی مجتمع زبان و فرهنگ شناسی، خاطرنشان کرد: بیش از هزار نفر از نزدیک به ۵۴ ملیت در این مجتمع مشغول به تحصیل هستند. مجتمع زبان و فرهنگ طی سال های اخیر در بحث آموزش رشد بسیار خوبی را داشته است و در عرصه پژوهش نیز سال گذشته رتبه نخست در جامعةالمصطفی را کسب نمود.

رئیس مجتمع زبان و فرهنگ شناسی برگزاری همایش های علمی را یکی از محورهای مهم فعالیت های پژوهشی این مجتمع برشمرد و اظهار داشت: فرهنگ مسئله مشترک میان همه ملت هاست. در سال های گذشته دو همایش جریان شناسی فرهنگی در مجتمع برگزار گردید و امسال به منطقه غرب آسیا به صورت تخصصی پرداخته خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت منطقه غرب آسیا در معادلات فرهنگی و استراتژیک جهان، ابراز داشت: مسئله فرهنگی و زبانی منطقه غرب آسیا از ویژگی خاصی بهره مند است و ریشه ای چندهزار ساله دارد. این منطقه چهارراه جهان است و در آن نیز ایران از شرایط بسیار ویژه ای برخوردار است و بنابراین، از یکسال گذشته تصمیم برگزاری این همایش با همکاری بخش های مختلف در مجتمع اتخاذ گردید و تا کنون بیش از ۱۹۰ مقاله در چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و ترکی به همایش ارسال گردید.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد ادامه داد: در بحث زبان فارسی این مجتمع توفیقات بسیار خوبی را رقم زده است و تلاش شده است داشته های فرهنگی غنی در قالب ادبیات فارسی در جهان توسعه یابد. امروز اشتیاق فراوانی نسبت به ادبیات فارسی در سراسر جهان وجود دارد و این مجتمع موفق شده است تعداد زیادی از اساتید بین المللی زبان و ادبیات فارسی را تربیت نماید.

مسئول برگزاری همایش بین المللی ظرفیتهای فرهنگی-دینی و زبانی در غرب آسیا با اشاره به برگزاری ۸ پیش نشست و چندین جلسه کمیته علمی ویژه این همایش اظهار داشت: این همایش به دنبال آن است تا با بیان قرابت و اشتراکات فراوان در منطقه غرب آسیا که در سال های اخیر نسبت به آن غفلت زیادی شده است، از حجم مشکلات و مسائلی که منطقه با آن روبروست بکاهد.

آقای قربان پور، دبیر علمی همایش و معاون پژوهش مجتمع زبان و فرهنگ شناسی در ادامه این نشست خبری گزارشی از روند برگزاری همایش ارائه نمود و اظهار داشت: به دلیل ظرفیت های جامعةالمصطفی و مجتمع زبان ادبیات و فرهنگ شناسی، دستیابی به مرجعیت علمی در موضوع زبان و فرهنگ مدنظر قرار گرفته است. به همین منظور در کنار آموزش، بخش پژوهش مجتمع نیز گام های مهمی را با برگزاری سلسله نشست های پژوهشی، کرسی های علمی، انتشار مجلات و برگزاری همایش های بین المللی برداشته است.

وی با دعوت از اصحاب قلم و محققان برای حضور بیشتر در عرصه پژوهش های منطقه ای اظهار داشت: روز ۱۶ اردیبهشت این همایش با برگزاری مراسم افتتاحیه، برپایی پنل های تخصصی و مراسم اختتامیه به کار خود پایان خواهد داد و رئیس جامعةالمصطفی به عنوان سخنران ویژه در اختتامیه این همایش حضور خواهد داشت.

آقای قربان پور با اشاره به نمایه شدن مقالات برتر همایش در پایگاه isc و انتشار در مجلات علمی، ابراز داشت: این همایش با مشارکت بیش از بیست نهاد و مرکز علمی و همکاری ۳۲ کمیته علمی و ارزیاب در حال برگزاری است و برگزاری تعدادی از پیش نشست های آن پس از همایش نیز ادامه خواهد یافت.

دبیر علمی همایش با اشاره به رونمایی از چکیده مقالات در روز اختتامیه، یادآور شد: از مجموع مقالات دریافتی، بالغ بر ۵۵ درصد مشارکت کنندگان دارای مدرک دکتری و سطح چهار بوده اند و همچنین ۶۰ درصد محققان ایرانی و ۴۰ درصد نیز از سایر کشورها در همایش مشارکت دارند.

شایان ذکر است در پایان این نشست خبری از تندیس همایش رونمایی گردید.

«همایش بین المللی ظرفیتهای فرهنگی_دینی و زبانی در غرب آسیا» برگزار می شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha