شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
بزرگداشت شهید مطهری

حوزه/ نیاز امروز جامعه ما این است که اندیشه مطهر استاد شهید و آثار و کتب سراسر مفیدشان برای جامعه تشنه امروز نه فقط در چارچوب داخل کشور بلکه فراتر از مرزها نیز به درستی تبیین و معرفی گردد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، چهل و چهار سال از شهادت استاد مطهری، بزرگ معلم و تئوریسین انقلاب اسلامی می گذرد؛ شهادتی که هم حاکی از حقانیت و هم نشان دهنده مظلومیت اندیشه مطهر ایشان است و البته به عنایت حضرت باریتعالی و برکت این خون پاک، آثار حضرت استاد در طول این سال ها برای اقشار مختلف مردم به ویژه نسل جوان و نیز نخبگان حوزوی و دانشگاهی به شکل خوبی تبیین و تشریح شده است.

آیت الله مطهری، معلم و اندیشمند بزرگی بودند که چه در حوزه و چه در دانشگاه برپایه تکلیف دینی و انقلابی خویش عمل می کرد. این دغدغه مندی شهید بزرگوار در کنار اخلاص بالای ایشان باعث شده که پس از گذشت این همه سال از زمان شهادت ایشان، آثار برجای مانده از این بزرگوار، منبع الهام بخش بسیار مهمی برای حوزویان و دانشگاهیان و بلکه آحاد جامعه باشد.

آن چه حائز اهمیت است این که باید استاد مطهری را الگو و شاخص در عرصه عمل به جهاد تبیین توصیف کنیم به نحوی که هم آثار و کتب ایشان و هم سخنرانی هایشان بهترین نمونه در همین راستا ارزیابی می شود. صدالبته نیاز امروز جامعه ما این است که اندیشه مطهر ایشان و آثار و کتبشان به درستی برای جامعه تشنه امروز تبیین و معرفی گردد.

واقعیت آن است که شهید مطهری استاد فرهیخته و زمان شناسی بود که برای طیف های مختلف مخاطبان خود آثار مهم و شاخصی به یادگار گذاشت به نحوی که هم کتاب "داستان راستان" را برای بچه ها و عموم مردم به رشته تحریر درآورد و هم "شرح منظومه" را برای مخاطبان خاص نوشت.

نکته مهم دیگر هم این که شهید مطهری ضمن آن که بسیار زمان شناس بود، به اصل نیازسنجی و بهره گیری از علوم مختلف در راه پاسخ به شبهات و نیز تقویت نهضت اسلامی عنایت خاصی داشت به طوری که زمان شناسی، مخاطب شناسی و نیازسنجی و حرکت در این راستا نشان دهنده اوج هنرمندی این شهید والامقام است که به تعبیر حضرت امام (ره) همه آثار ایشان بدون استثنا مفید و ارزشمند است.

از این حیث باید ایشان را به معنای واقعی کلمه از جمله مصادیق بارز فرمایش مولی الموحدین علی(ع) دانست که فرمودند"طبیب دواّر بطبه" چه آن که این بزرگوار در طول زندگی خود همواره به دنبال این بود که علم را به مرحله عمل رسانده و در صدد پیاده کردن علوم در همه عرصه ها بود تا تشنگان معارف ناب الهی را به این طریق سیراب سازد.

سیدمحمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha