شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خمین

حوزه/ امام جمعه شهرستان خمین، گفت: از منظر حکما، حکمت به حیطه نظر و معرفت مربوط می‌شود و یا مربوط به جنبه علمی و نظری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، همزمان با سالروز شهادت مرتضی مطهری (ره) و بزرگداشت روز معلم، روز گذشته نشست اخلاقی با حضور حجت الاسلام سید قاسم میر صادقی در مدرسه علمیه هاجر خمین برگزار شد.

حجت الاسلام میر صادقی امام جمعه شهرستان خمین، ضمن بزرگداشت مقام معلم و تبریک این روز به اساتید مدرسه علمیه هاجر خمین، اظهار داشت: از منظر حکما، حکمت به حیطه نظر و معرفت مربوط می‌شود با مربوط به جنبه علمی و نظری است و در اختیار انسان نیست، مثل علم به ملائکه، علم به حقایق عالم و شأن آنها این است که فقط دانسته شود، مثل توحید.

وی گفت: علم خود به خودیش کمال است، هیچگاه انسان دانا با نادان مساوی نیست، بنابراین شأن این علوم این نیست که دانسته شود تا برای کاری به‌کار گرفته شوند، مثل ملائکه و عرش اعلی که فقط دانستنشان کمال و غایت است و این همان حکمت نظری است.

امام جمعه شهرستان خمین، با اشاره به حکمت عملی، تصریح کرد: حکمت عملی، علم و معرفت به اموری است که در اختیار انسان بوده و به حیطه عمل مربوط می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: حکمت نظری به حیطه عمل مربوط نمی‌شود، بلکه امور عملی یا به معاد یا به معاش انسان ارتباط پیدا می‌کند.

حجت الاسلام میر صادقی در پایان به تشریح حکمت عملی و تقسیم بندی‌های آن پرداخت و اظهار کرد: از جمله تقسیم بندی‌های حکمت عملی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تدبیر منزل: اموری که به تربیت فرزند و خانواده برمی‌گردد.

سیاست مدرن: سیاست شهری منظور می‌باشد، یعنی تدبیر امور جامعه، اقتصادی اجتماعی و سیاسی

تهذیب اخلاق: مربوط به حوزه فردی شخص می‌شود، اخلاق فضائل و رذائل

در پایان جلسه نیز از اساتید مدرسه علمیه هاجر خمین با اهدای هدایایی قدردانی شد.

تفاوت‌های حکمت عملی و نظری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha