شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ دیدار اعضای تشکل فراگیر گروه های جهادی با آیت الله اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: طلاب باید دارای درک اجتماعی بوده و به توان راهبری مسلط باشند و این امر در جهت گیری های علمی تاثیرگذار است؛ البته باید مراقب بود در پیچ خم آسیب ها قرار گرفته نشوند و در این امر حرمت بزرگان حوزه نیز حفظ شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار اعضای شورای مرکزی انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم که امشب در دفتر مدیر حوزه برگزار شد گفت: اهتمام طلاب نسبت به مباحث اسلام، انقلاب و حوزه بسیار مهم است، همانطور که حوزه همزمان با عناصر اصلی که نظام تعلیم و تعلمی، بنیه علمی و قدرت و اقتدار حوزه می باشد، یک نهاد تاریخی است که نیازمند یک بنیه راهبری و مدیریت است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: تمام آنچه در فقه ما می باشد، همگی باید بماند و این نگاه باید در تمامی اضلاع حوزه، بدون هراس توسعه و تعمیق پیدا کند.

وی تصریح کرد: درس باید در قلب حوزه باشد و یک ضلع قوی مبتنی بر منهج اجتهادی و انواع قلمروهای جدید می باشد که در رشته های جدید جواب می دهد؛ همچنین اخلاق حوزوی و سنت های نوشته و نانوشته ای که در نظام تهذیب می باشد، نظام مهم حوزه است و مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی بیان داشت: رویکرد اجتماعی و مردمی و کنشگری از دیگر نظام ها و مقومات حوزه می باشد در کنار این ها، نکته مهم و ضلع بسیار مهم تفکر راهبردی و قدرت راهبری و بنیه هدایت گری درون و برون حوزه است که به اندازه همه آنها مهم می باشد؛ لذا ورود در این قلمرو و یک ضرورت و کانون این راهبری در یک امر مهمی همچون امام(ره) و رهبری و مراجع در اقسام و مراتبی تعریف می شود.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: باید رویکرد تحولی و نگاه راهبری و ارتباط با درون نظامات حوزوی و برون حوزوی مورد توجه قرار گیرد؛ البته باید همراه با قدرت های علمی و تحولی باشد.

وی گفت: بنیه اخلاقی، علمی و کارهای اجتماعی طلاب، مکمل یکدیگر هستند و این مسئله باید در اشکال مختلف در سنین جوانی مورد توجه اساتید قرار گیرد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: توانایی ساماندهی، راهبری، مدیریت در مراتبط تشکیکی باید از موضوعات مهم به حساب بیاید در این صورت این توانایی و نوع کار علمی می تواند تاثیر بگذارد؛ لذا طلاب باید درک اجتماعی و به توان راهبری مسلط باشند و این امر در جهت گیری های علمی می تواند تاثیرگذار باشد؛ البته باید مراقب بود در پیچ خم آسیب ها قرار گرفته نشود و در این امر حرمت بزرگان حوزه نیز حفظ شود.

مدیر حوزه های علمیه افزود: آینده با امروز تفاوت های زیادی دارد؛ چرا که انقلاب اسلامی فرصت های بی نظیری برای گسترش معارف اهل بیت(ع) در اقصی نقاط جهان پدید آورده است و این ظرفیت در تاریخ اسلام نظیر نداشته و نکته مقابل آن امروز و فرداهای سخت در مسائل علمی و اجتماعی و تهدیدها خواهد بود.

وی گفت: حوزه انقلابی در سطح و در عمق، دارای تهدیدی ها و آینده نگری هایی است و این وِیژگی حوزه انقلابی است؛ البته کنشگری در سطح بسیار مهم می باشد که در این موضوع نیاز به تبیین و موضوع گیری است و در عمق باید محتواها و نیروهای قوی لازم به فراخور نیاز تولید و تربیت شوند.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: در تولید ادبیات و گفتمان باید حوزه بصورت جدی ورود داشته باشد و به مسائل عمیق وارد شود و در پاسخگویی به مشکلات وارد میدان گردد و هم در لایه سطحی و عمیقتر برای گسترش معارف الهی و گفتمان انقلاب اسلامی کار کند؛ البته این امر مهم نیازمند جمع های متخصصین است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: طلاب باید دارای درک اجتماعی بوده و به توان راهبری مسلط باشند و این امر در جهت گیری های علمی تاثیرگذار است؛ البته باید مراقب بود در پیچ خم آسیب ها قرار گرفته نشود و در این امر حرمت بزرگان حوزه نیز باید حفظ شود.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha