سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
1

حوزه/ جلسه «کارگروه تخصصی خدمات تالار علم و خلاقیت» با هدف آموزش و توانمندسازی کتابداران بخش نوجوان با حضور جمعی از کتابداران متخصص بخش نوجوان کتابخانه های مرکزی کشور در کتابخانه مرکزی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جلسه «کارگروه تخصصی خدمات تالار علم و خلاقیت» با هدف آموزش و توانمندسازی کتابداران بخش نوجوان با حضور سیدمهدی حسینی، معاون اداره‌کل توسعه کتابخانه‌های نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ نگین چخماچی و مینا فرنقی، کارشناسان اداره‌کل توسعه و جمعی از کتابداران متخصص بخش نوجوان کتابخانه‌های مرکزی کشور در کتابخانه مرکزی قم برگزار شد.


نیروی انسانی، مهم‌ترین عنصر بخش نوجوان کتابخانه‌های مرکزی

سیدمهدی حسینی، معاون اداره‌کل توسعه کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ابتدای این نشست اظهار داشت: سیر تحول فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی از سالها قبل و با اضافه شدن بخش کودک به کتابخانه‌ها آغاز شد و خدمات مشخص و متنوعی برای این بخش تعریف شد که خوشبختانه امروز کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور دارای بخش کودک مجزا هستند و خدمات این بخش در حال بهبود و ارتقاء است.

وی در ادامه تصریح کرد: در سال‌های اخیر، خدمت جدیدی به نام بخش ویژه نوجوانان نیز در کتابخانه‌های مرکزی کشور تعریف شده است که مبتنی بر نیازهای نوجوانان یعنی خلاقیت و یادگیری، کنجکاوی و علم طراحی شده است. یکی از مجهزترین این بخش‌ها در کتابخانه مرکزی قم است.

معاون اداره‌کل توسعه کتابخانه‌ها در پایان خاطرنشان کرد: برای ارائه خدمات متنوع و تحقق اهداف بخش نوجوان، علاوه بر فضا و تجهیزات، مهم‌ترین عنصر نیروی انسانی و کتابدار آموزش‌دیده و توانمند است که بتواند ارتباط مؤثری با اعضای نوجوان برقرار کند و رضایت آنها را در این بخش تأمین کند.


روابط عمومی، علاقه‌مندی و قدرت یادگیری، مهم‌ترین شاخص‌های کتابدار نوجوان

در ادامه این نشست نگین چخماچی، کارشناس اداره‌کل توسعه کتابخانه‌های نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده پیرامون توسعه فعالیت‌ها و خدمات بخش نوجوانان، به معرفی نرم‌افزارهای مرتبط با این بخش پرداخت.

چخماچی همچنین با اشاره به وظایف و مسئولیت‌های کتابدار نوجوان و مسئول تالار علم و خلاقیت گفت: تعامل و برقراری ارتباط با انجمن‌های علمی و دانشجویی، تهیه محتواهای آموزشی مرتبط و منابع علمی مورد نیاز، برگزاری کلاس‌های آموزشی، تهیه راهنماهای استفاده از فناوری‌های مختلف و جدید از جمله مهم‌ترین مسئولیت‌های کتابدار بخش نوجوان است که با مهارت‌هایی مثل روابط عمومی بالا، قدرت یادگیری و علاقه‌مندی می‌تواند به بهترین شکل اجرا شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha