یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان

حوزه / نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: از عنایت مقام معظم رهبری، پیگیری‌های دفتر ایشان، اهتمام دستگاه قضا و سازمان قضایی نیروهای مسلح در رسیدگی به پرونده واقعه هشتم مهرماه زاهدان تشکر می‌کنم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان، اظهار داشت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی، شناخت جایگاه و حقوق پدر و مادر و عمل به آن‌هاست.

امام جمعه زاهدان به قرائت و شرح دعای ۲۴ صحیفه سجادیه پرداخت و افزود: "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْهِمْنِی عِلْمَ مَا یَجِبُ لَهُمَا عَلَیَّ إِلْهَاماً، وَ اجْمَعْ لِی عِلْمَ ذَلِکَ کُلِّهِ تَمَاماً، ثُمَّ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا تُلْهِمُنِی مِنْهُ، وَ وَفِّقْنِی لِلنُّفُوذِ فِیما تُبَصِّرُنِی مِنْ عِلْمِهِ حَتَّی لَا یَفُوتَنِی اسْتِعْمَالُ شَیْ‌ءٍ عَلَّمْتَنِیهِ، وَ لَا تَثْقُلَ أَرْکَانِی عَنِ الْحَفُوفِ فِیما أَلْهَمْتَنِیهِ"، خداوندا بر محمّد و آل محمّد درود فرست، دانش آنچه از حقوق پدر و مادر بر من واجب است به من الهام کن، دانش همه آن حقوق واجبه را برایم فراهم آور، مرا به آنچه در این زمینه الهام کرده‌ای به کار گیر و برای انجام آنچه به دانستنش بینایم می‌کنی توفیق ده، تا به کار بستن چیزی که به من آموخته‌ای از دستم نرود و از خدمت کردن بر اساس حقوقی که به من الهام فرموده‌ای تنبلی نکنم.

وی به بیان نکاتی بر گرفته از این دعا پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) در این دعا خواسته‌هایی را مطرح می‌کنند، ابتدا کمال علم و معرفت به حقوق پدر و مادر و سپس از خداوند متعال درخواست دارد که به او توفیق دهد تا در ادای حق پدر و مادر هیچ چیزی را از قلم نیندازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی بیان کرد: علم و عمل باید همراه یکدیگر باشند، اینکه شما آگاه باشید اما عمل نکنید برای شما خاصیتی نخواهد داشت، علمی که به عمل نرسد نه تنها سودمند نیست بلکه ضرر هم دارد، چون مسئولیت انسان را بیشتر می‌کند و در آخرت مورد سوال واقع خواهد شد که چرا عمل نکردی و اگر بگوید نمی‌دانستم، خطاب می‌رسد که چرا برای کسب آگاهی تلاش نکردی و در روایات داریم که برای انسان جاهل ۷۰ گناه آمرزیده می‌شود قبل از اینکه یک گناه برای فرد عالم بخشیده شود.

وی اظهار کرد: نگاه توحیدی امام سجاد(ع) از دیگر نکات این دعاست، چرا که ایشان کسب توفیق جهت ادای دین پدر و مادر را از خداوند طلب می‌کند و این همان نگاه توحیدی است.

وی اضافه کرد: شأن و جایگاه پدر و مادر به قدری زیاد است که از عهده ادای آن به دستی بر نمی‌آییم و همانگونه که در صلوات از خداوند متعال تقاضا داریم بر حضرت محمد(ص) و اهل‌بیت(ع) درود فرستد، باید از خداوند بخواهیم تا خودش برای پدر و مادر ما درود بفرستد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی تلاش برای شناخت معارف اسلام ناب محمدی(ص)، آموزه‌های قرآن کریم، اهل بیت(ع) و عمل به آنهاست.

امام جمعه زاهدان ضمن گرامیداشت هفته هلال احمر و تسلیت شهادت امام صادق(ع) در ۲۵شوال بیان کرد: امام صادق(ع) به عنوان شیخ‌الائمه ۳۴ سال امامت جامعه اسلامی را بر عهده داشت و از فرصت درگیری بنی امیه و بنی عباس استفاده و نهضت علمی و حرکت فرهنگی را برای تبیین معارف ناب اسلامی آغاز کرد تا این معارف در تاریخ بماند و نسل‌های آینده نیز با حقیقت اسلام از زبان ائمه اطهار(ع) آشنا شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی یادآور شد: امام صادق(ع) هزاران شاگرد تربیت کرد و خیلی از عالمان شاگرد ایشان بودند، به گونه‌ای که از جناب ابوحنیفه نقل است: " دو سال شاگرد امام صادق(ع) بودم و اگر این دو سال نبود هلاک می‌شدم".

وی ادامه داد: از مکارم اخلاقی و کمالات وجودی امام صادق(ع) نقل‌های فراوانی وجود دارد و روایات و معارف زیای از سوی ایشان نقل شده که مبلغان، روحانیون و عالمان دینی باید به آن بپردازند.

امام جمعه زاهدان، با اشاره به روایت مرحوم کلینی در کتاب اصول کافی از نامه امام صادق(ع) به شیعیان، عنوان کرد: امام صادق(ع) در این نامه مردم را به توحید، رعایت تقوای الهی، تمسک به سنت پیامبر اکرم(ص)، پیروی از ائمه اطهار(ع)، رعایت ارزش‌های اخلاقی، برخورد خوب با مردم و حتی با مخالفان در مذهب توصیه و به شیعیان دستور دادند این نامه را مطالعه و مکرر به آن مراجعه و آن را آویزه گوش قرار دهند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: در عرصه ملی و بین المللی شاهد پیشرفت جبهه مقاومت هستیم و نمونه‌های آن به خوبی قابل مشاهده است، از جمله مذاکرات ایران و عربستان و عربستان با یمن و بازگشت دولت‌های عربی به برقراری رابطه با کشور سوریه، چرا که زمانی بر اساس طرح و برنامه‌های آمریکا و اسرائیل کشورهای عربی همراهی کردند و خواستند دولت سوریه سقوط کند و در جبهه مقاومت خلل ایجاد شود و در لبنان و ایران تأثیر بگذارند و در این جهت نیز هزینه های زیای داشتند.

وی تصریح کرد: اما به برکت تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب و رشادت سرداران شهید همچون سردار سلیمانی و مدافعان حرم و پایداری مردم ما و مردم ملت‌های مقاومت اسلامی، نقشه آنها علنی نشد و امروز با کمال شرمندگی می‌آیند و رابطه را با همان دولت سوریه شروع و دست دوستی می‌دهند، که این یک نمونه از پیشرفت جبهه مقاومت است که با عزت و سربلندی مانده و دشمنانش مجبورند با شرمندگی پای همان میز و همان گفت‌وگو بازگردند.

امام جمعه زاهدان، تصریح کرد: در کشور نیز هجمه بالایی از تبلیغات صورت گرفت و عده‌ای تحت تأثیر گمان کردند که نظام رفتنی است، اما به لطف خداوند، رهبری حکیمانه و مقاومت مردم، نظام اسلامی استوار و به عنوان محور مقاومت این شجره طیبه باقی مانده است که به تعبیر خداوند متعال در قرآن کریم، این درخت تنومند انقلاب اسلامی پابرجاست و شاخ و برگ آن در کشورهای مختلف و جبهه مقاومت بار و میوه می‌دهد.

وی ادامه داد: سرنوشت فریب خوردگان داخلی که تحت تأثیر تبلیغات سوء شروع به بداخلاقی کردند و حرف‌های ساختار شکنانه زدند نیز همچون سردمداران دولت‌های عربی است که با شرمندگی به دامن نظام و انقلاب بازگردند و بنده نیز به آن‌ها توصیه دارم زودتر بازگردند، چرا که تعجیل در این امر، شرمندگی آن‌ها در برابر ملت غیور را کمتر خواهد کرد.

وی گفت: نظام اسلامی با شرح صدر برخورد پدرانه و مهربانانه داشته در صورتی که می‌توانست به گونه دیگر عمل کند و این همان سنت الهی است که گفت اگر بر اساس خطا با شما برخورد می‌کردیم، کسی روی زمین باقی نمی‌ماند، اما خداوند صبر می‌کند تا افراد توبه کرده و بازگردند و امیدواریم کسانی که تا به حال نسبت به انقلاب اسلامی معرفت پیدا نکرده‌اند، به دامن انقلاب بازگردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی با تشکر از اهتمام مقام معظم رهبری و پیگیری دفتر ایشان نسبت به واقعه هشتم‌ مهرماه زاهدان، یادآور شد: یک نمونه و نتیجه اهتمام دستگاه قضا و سفر رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح به استان بود که روز گذشته انجام شد و توضیحاتی نسبت به اقدامات داشته و تأکید شد که در برابر خدا و حق مردم مسئول هستیم و تأکید مقام معظم رهبری نیز همین است و ما نیز سرباز ایشان بوده و برای اجرای عدالت بدون مسامحه تلاش می‌کنیم و این سفر هم نویدی است برای پیگیری جدی‌تر این پرونده و لذا امیدواریم همچنان با همین جدیت دنبال و به نتیجه عادلانه برسد.

وی یادآور شد: چند نکته در جلسات مطرح بود اول اینکه فرمودند همه خانواده شهدا و جانبازان از همه اطراف قضایا از جمله پاسداران، بسیجیان و نمازگزارانی که در عیدگاه شهید یا جانباز شده‌اند برای تشکیل پرونده مراجعه نکردند و تعدادی تشکیل پرونده داده‌اند و بعضا اسناد کامل نیست و تأکید داشتند همه خانواده‌ها به دادگاه مراجعه و اسناد ارائه کنند تا دادگاه بتواند با نگاه جامع رأی خود را صادر و به عدالت نزدیک‌تر باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: نکته دوم این است که برخی در گوشه و کنار اطلاعاتی ارائه می‌کنند و می‌گویند نسبت به واقعه اطلاعاتی دارند، اما حاضر نیستند آن را به صورت مستند ارائه و برای شهادت در دادگاه اعلام آمادگی نمی‌کنند، در حالی که اگر کسی از ماجرا با خبر بوده و اسنادی دارد که می‌تواند در حکم دادگاه نقش آفرین باشد، باید برای احقاق حق مردم و جلوگیری از اجحاف حق ورود کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha