دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیر حوزه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان بر اهمیت توجه به معاشرت مفید با دیگران با اهداف الهی در این زمینه اشاره کرد که از فرمایش امام صادق علیه‌السلام برداشت می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علی خیاط در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه جوادالائمه علیه السلام گلبهار با اشاره به در پیش رو بودن سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، گفت: ایام ولادت و شهادت امامان معصوم علیهم السلام فرصتی برای استفاده و درس گرفتن بیشتر از کلام، فرمایشات و زندگی ایشان است.

وی با بیان اینکه امام معصوم در واقع یک شخصیت و جریان فکری، علمی، عقیدتی و سیاسی به هم پیوسته است، توضیح داد: همانطور که پیامبری حضرت رسول صلی الله علیه و آله به صورت پیوسته در ادامه و تکمیل کننده رسالت پیامبران می باشد، امامت، تداوم رسالت است و به تبیین آموزه های شریعت می پردازد و یکی پس از دیگری تکمیل کننده این راه هستند.

مدیر حوزه علمیه خراسان به اهمیت سیره نویسی و تاریخ نگاری زندگی ائمه اطهار علیهم السلام به صورت یک جریان پیوسته اشاره و خاطر نشان کرد: کتاب انسان ۲۵۰ ساله مقام معظم رهبری بر همین اساس و نگاه نگارش شده است؛ این کتاب در واقع تحلیلی از جریان امامت است که مطالعه آن موثر و درس آموز می باشد.

وی با اشاره به جریان وکالت که از دوران امام هادی علیه السلام شکل گرفت، ابراز کرد: در نهایت در دوران غیبت صغری نیز به همین طریق ادامه و امکان دریافت پاسخ و مطالب از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فراهم بود.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط در ادامه به ماجرای سؤال منصور دوانیقی از امام صادق علیه السلام اشاره کرد و گفت: امام(ع) از رفت و آمد به دربار منصور جز در مواردی سرباز می زد و به همین سبب هم از طرف منصور مورد اعتراض قرار می گرفت. چنانکه روزی به آن حضرت گفت: چرا مانند دیگران به دیدار او نمی رود؟ امام در جواب فرمود: «لیس لنا ما نخافک من أجله و لا عندک من أمر الآخره ما نرجوک له ولا أنت فی نعمه فنهنّیک و لا تراها نقمه فنعزّیک بها، فما نصنع عندک؟ / ما کاری نکرده‌ایم که به جهت آن از تو بترسیم؛ و از امر آخرت پیش تو چیزی نیست که به آن امیدوار باشیم؛ و این مقام تو در واقع نعمتی نیست که آن را به تو تبریک بگوییم و تو آن را مصیبتی برای خود نمی‌دانی که تو را دلداری بدهیم، پس پیش تو چکار داریم؟»؛ درس فرمایش حضرت آن است که انسان برای معاشرت با دیگران باید حساب و کتاب کند زیرا می بایست برای دنیا به صورتی حلال نتیجه بگیرد و نسبت به آخرت نیز فایده ای داشته باشد. زندگی بی حساب و کتاب و تلف کردن عمر منطقی ندارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه انسان باید توجه کند که برای رفت و آمد با افراد، موقعیت و هدف الهی داشته باشد، گفت: هر چیزی جز این امر، رفتنی است و ارزشی ندارد.

وی ابراز کرد: باید جایی رفت که برای آخرت انسان نتیجه بخش باشد و از این‌رو در روایات بیان شده که به مجالس علما رفت و آمد کنید.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه به اهمیت تحصیل و آموزش درست و قوی برای برداشت صحیح و سلیم محتوا و آموزه های دین اشاره و بر تبیین و تبلیغ آن با این توجه، تاکید کرد.

در این نشست، تعدادی از طلاب ممتاز توسط مدیر حوزه علمیه خراسان تقدیر شدند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha