یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
فقه امداد و نجات

حوزه/ آیین رونمایی از کتاب «فقه امداد و نجات، مبانی و چالش‌ها»،همزمان با هفته هلال احمر در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌ الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی، استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان در این مراسم گفت: چند گروه هستند که در دنیا به‌دلیل لزوم تصمیم‌گیری آنی، از برترین گروه‌ها محسوب می‌شوند که اولین و مهم‌ترین آن‌ها، گروه امداد و نجات است.

وی با تأکید بر اینکه این جلسه تکریم مسیری مقدس است که باید بیشتر در آن حرکت کرد، به تبیین ویژگی‌های ممتاز این کتاب پرداخت و گفت: موضوع این کتاب، از فقه مستحدث بوده که کار پژوهشی در آن بسیار مشکل است، زیرا منابع کمتری دارد و باید با تحقیق و کنکاش موضوع را بررسی و پخته کرد.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: ویژگی دوم اینکه حضرت آیت‌الله سبحانی که مشوق همه دانش‌پژوهان هستند، بر این کتاب تقریظ نوشته‌اند که نشان از مهم‌بودن این موضوع دارد و ویژگی سوم اینکه این کتاب، تحت عنوان «اولین» قرار می‌گیرد.

وی افزود: ویژگی چهارم اینکه این کتاب، فقه و اصول را با هم آمیخته است که بیشتر نویسندگان فقه و اصول را از هم جدا می‌کنند. به‌عنوان نمونه در بحث تزاحم مثال‌هایی آورده که در تدریس این بحث بسیار به آن نیاز داشتیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی، ویژگی پنجم و ششم را پرداختن به بحث ضمان امدادگران و بحث تصرف در اموال دیگران توسط امدادگران مثل ردشدن از خانه اشخاص برای رسیدن به محل حادثه، دانست و گفت: ویژگی هفتم رعایت محرمات است که چگونه می‌تواند در تصمیم‌های آنی منظور شود.

وی در پایان به نویسنده این کتاب توصیه کرد: اگرچه این کتاب مختصر است اما باید از سنت نویسندگان بزرگ استفاده شده و در سال‌های آینده تفصیل آن هم نوشته شود.

همچنین دکتر ذاکریان، سرپرست جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی، در این مراسم، با تشکر از حجت‌الاسلام علیزاده، مؤلف این کتاب، گفت: امیدواریم این همکاری‌ها بین جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی و حوزه علمیه خراسان بیش از پیش ادامه داشته باشد و این اثر گرانبها نیز به‌خوبی دیده و استفاده شود.

وی افزود: جمعیت هلال‌احمر، جمعیتی جهانی است و حتی در بسیاری از کشورها افرادی بدون هرگونه اعتقاد دینی و به‌جهت روحیه بشردوستی و بی‌طرفی در صحنه‌ها حضور یافته و خدماتی ارائه می‌دهند؛ مثل زلزله ترکیه که صد کشور در امدادرسانی آن حضور داشتند.

وی توضیح داد: آنچه این جمعیت را در کشوری اسلامی مثل ایران متفاوت می‌کند، رنگ الهی است که به خدمات این جمعیت زده می‌شود و نگاه امدادگران مسلمان، صرفا بشردوستانه نیست، بلکه گام‌برداشتن برای خدا است و وقتی تلاش می‌کنیم که به انسانی کمک کنیم، به‌عنوان خدمت به بنده خدا آن را انجام می‌دهیم.

سرپرست جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی، با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم این سبقه الهی پررنگ‌تر شود باید هرچه خداوند امر کرده را با حداکثر تلاش رعایت کنیم، گفت: آنچه در این کتاب دیده می‌شود، مجموعه‌ای از این مباحث است شامل نگاه‌های ارزشی و دینی و نیز احکام فقهی که لازم است امدادگران رعایت کنند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha