دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کاهش جمعیت اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آتش جنگ مقامات انگلیسی بر سر سپاه شعله ور شد

نشریه انگلیسی سان در گزارشی می‌گوید میان مقامات انگلیسی بر سر رویکرد در قبال ایران و تروریستی نامیدن سپاه «جنگ» در گرفته است. نشریه انگلیسی سان در گزارشی می‌گوید وزرای کشور به خاطر به اصطلاح «رویکرد نرم» جیمز کلورلی، وزیر خارجه این کشور در قبال ایران در حال جنگ هستند. گفته شده تام توگدانت، وزیر امنیت و سوئلا براورمن، وزیر کشور انگلیس هر دو می‌خواهند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سازمان تروریستی اعلام کنند، اما این اقدام توسط وزیر امور خارجه «مسدود» شده است. اکنون محافظه‌کاران ارشد، پس از وتوی مکرر تلاش‌ها برای تروریستی نامیدن سپاه، کلورلی را بزدل نامیده‌اند. آن‌ها می‌گویند او بیش از حد توسط مقامات بالاتر کنترل می‌شود و باید هر کسی که او را به این کار توصیه می‌کند متقاعد کرد که نظرش را عوض کند. گفتنی است نمایندگان مجلس انگلیس ماه ژانویه در اقدامی خصمانه به ممنوعیت و تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رای دادند. علیرغم فشار مجلس، این قانون هنوز در انگلیس تصویب نشده است. اواخر سال گذشته، نشریه تایمز انگلیس گزارش داد که طرح افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به فهرست گروه‌های تروریستی به دلیل ترس از اینکه چنین اقدامی به کانال‌های ارتباطی دیپلماتیک بین لندن و تهران آسیب برساند، به طور موقت توسط دولت انگلیس کنار گذاشته شده است. اواخر دی ماه هم یک نهاد نظارتی در انگلیس هشدار داده بود تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران از سوی لندن تعریف انگلیس از مفهوم تروریستی را زیر سوال می‌برد. نشریه ایندیپندنت هم پیش‌تر در این خصوص نوشته بود: «ممنوع کردن یک نهاد دولتی تحت قانون تروریسم، فاصله گرفتن از سیاست بدون تغییر و چند دهه‌ای لندن است و تعریف تروریسم که تا امروز کاربردی و موثر بوده را زیر سوال می‌برد».

منبع: خبرنگاران جوان

سند خسارات جنگ اوکراین امضا شد

بنا به اعلام شورای اروپا، آمریکا، ژاپن، کانادا و تقریبا اکثر کشورهای اروپایی سند خسارات ناشی از درگیری نظامی در اوکراین را امضا کردند. آمریکا، ژاپن، کانادا و تقریبا اکثر کشورهای اروپایی روز چهارشنبه سند خساراتی را که درگیری نظامی روسیه و اوکراین به بار آورده است، امضا کردند. امضای این سند، مقدمه‌ای بر درخواست غرامت و شکایت از روسیه خواهد بود. این سند آماری که روز سه شنبه در اجلاس روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای عضو شورای اروپا در ریکیاویک پایتخت ایسلند اعلام شد، قرار است اولین گام در جهت مطالبه غرامت از مسکو بابت عملیات ویژه نظامی در اوکراین به شمار آید. ماریا پیسینوویچ بوریچ، دبیر کل شورای اروپا در دومین روز اجلاس این شورا گفت: گزارش روز چهارشنبه را ۴۰ عضو شورای اروپا و همه کشورهای عضو گروه هفت امضا کردند؛ ما اقدامات خود را بیشتر بر اجرای عدالت برای این کشور متمرکز کرده ایم. شورای اروپا در بیانیه خود افزود: این فرآیند راه را برای اجرای یک سازوکار بین المللی جامع دریافت غرامت برای قربانیان جنگ اوکراین می‌گشاید.

منبع: شبکه خبر

تل آویو بسته نظامی ضد ایرانی واشنگتن را تحویل گرفت

سه مقام آمریکایی و صهیونیستی به آکسیوس گفتند که دولت بایدن چند هفته پیش ایده مشارکت در برنامه‌ریزی نظامی مشترک در مورد ایران را به تل آویو پیشنهاد کرده است. مقامات آمریکایی می‌گویند این پیشنهاد بی سابقه است و می‌تواند به طور قابل توجهی همکاری نظامی آمریکا و رژیم اسرائیل را ارتقا دهد. با این حال مقامات صهیونیستی تاکنون با این پیشنهاد با دیده تردید برخورد کرده‌اند، زیرا می‌ترسند که این پیشنهاد تلاشی برای «بستن دست‌های تل آویو» از اقدام علیه ایران – به‌ویژه تأسیسات هسته‌ای آن – در صورت مخالفت آمریکا باشد. یک مقام آمریکایی تاکید کرد که این پیشنهاد «برنامه‌ریزی برای هر نوع حمله مشترک آمریکا و اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران نیست.» از سوی دیگر مقامات آمریکایی گفتند که این پیشنهاد در جریان بازدیدهای اخیر ژنرال «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و «لوید آستین»، وزیر دفاع و ژنرال «اریک کوریلا»، فرمانده سنتکام از اسرائیل مطرح شده است. یک مقام ارشد صهیونیستی در این ارتباط گفت: «اسرائیل این ایده را رد نکرد اما خواستار توضیح در مورد اینکه برنامه‌ریزی نظامی مشترک در عمل به چه معناست، شد، از جمله اینکه آیا این روند در حوزه اطلاعات و سناریوها باقی می‌ماند یا به حوزه عملیات مشترک گسترش می‌یابد؟»یک مقام آمریکایی گفت که این پیشنهاد به منظور اطمینان خاطر از حمایت نظامی ایالات متحده از تل آویو بوده و به هیچ وجه برای بستن دستان تل آویو تدارک دیده نشده است. این مقام آمریکایی افزود: «چنین برنامه‌ریزی مشترک به این معنی است که هر یک از طرفین برنامه‌های خود را برای موارد احتمالی مختلف به اشتراک می‌گذارند و هر دو طرف می‌توانند در مورد راه‌های مقابله بهتر با سناریوهای مختلفی که ممکن است در رابطه با فعالیت‌های ایران در منطقه ایجاد شود، گفتگو کنند.» سرهنگ فیلیپ ونتورا، سخنگوی پنتاگون، گفت که رهبران ارشد وزارت دفاع «علاقه‌مند به گسترش همکاری نظامی با نیروهای نظامی اسرائیل، از جمله افزایش مشارکت مشترک در تمرین‌های آموزشی نظامی به منظور بهبود قابلیت همکاری و ارتقا و درک مشترک از چالش‌های امنیتی منطقه‌ای هستند.» وی افزود: «روابط بین ارتش آمریکا و تل آویو بسیار نزدیک است و تعهد ما به امنیت اسرائیل همچنان ثابت است.» با این حال ارتش رژیم صهیونیستی به درخواست‌ها برای اظهار نظر درباره این خبر پاسخ نداده است. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز دو هفته پیش در یک سخنرانی در مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک تلاش کرد تا نگرانی‌های صهیونیست‌ها را کاهش دهد. مشاور بایدن در این ارتباط گفت: «ما به ایران روشن کرده‌ایم که هرگز نمی‌تواند اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داشته باشد. همانطور که پرزیدنت بایدن بارها تاکید کرده است، اقدامات لازم برای ایستادن بر این موضع گیری را انجام خواهد داد و همزمان آزادی عمل اسرائیل را به رسمیت خواهد شناخت.» از سوی دیگر کاخ سفید اخیراً اعلام کرده است که ارتش ایالات متحده موضع دفاعی خود را در خلیج فارس تقویت خواهد کرد. ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده همچنین اعلام کرده است که در تلاش برای افزایش چرخش کشتی‌ها و هواپیماهایی است که در تنگه هرمز به عنوان یک مسیر مهم کشتیرانی در منطقه گشت زنی می‌کنند.

منبع: مهر

هفتمین جشنواره ملی کوچ افتتاح شد

هفتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر «کوچ» چهارشنبه شب با حضور وزیر میراث فرهنگی در شهر یاسوج آغاز شد. استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آئین افتتاح جشنواره کوچ عشایر در یاسوج گفت: جشنواره ملی فرهنگ عشایر «کوچ» در معرفی سنت‌های عشایری تأثیر بسزایی دارد. سید علی احمد زاده افزود: گسترش چنین جشنواره‌هایی در تمام شهرستان‌ها، ضروری است. وی بر امید بخشی به جامعه تاکید کرد و ابراز داشت: تعامل دستگاهی برای برگزاری جشنواره‌هایی مانند کوچ عشایر قابل تقدیر است. احمد زاده نقش برنامه‌های فرهنگی و جشنواره‌ها را در معرفی ظرفیت‌های استان محسوس دانست.

منبع: مهر

اف- ۱۵ سقوط کرد

منابع خبری از سقوط یک فروند جنگنده اف-۱۵ آمریکا به دلیل مشکل فنی در کانال آب در ایالت اورگان این کشور خبر دادند. یک فروند جنگنده اف- ۱۵ متعلق به نیروی هوایی آمریکا در ایالت اورگان به شدت دچار سانحه شد. بر اساس اعلام این خبرگزاری، حادثه در پایگاه هوایی «کینگزلی» (Kingsley) در ایالت اورگان و حین انجام پرواز آموزشی رخ داد؛ بر اثر این سانحه هوایی شدید، هواپیمای اف- ۱۵ از مسیر خود منحرف شده و به کانال آب افتاد. نیروی هوایی آمریکا بدون ارائه هرگونه توضیحی در خصوص دلیل وقوع این رویداد، از آغاز تحقیقات در این باره خبر داد.

منبع: مهر

انبار کولرگازی‌های قاچاق لو رفت

فرمانده انتظامی استان البرز از کشف یک انبار دارای ۱۱۸ دستگاه کولر گازی قاچاق به ارزش ۳۰ میلیارد ریال در کرج خبر داد. سردار حمید هداوند اظهار کرد: در پی اقدامات اطلاعاتی مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان، یک انبار دارای تعداد قابل توجهی کولر گازی قاچاق در منطقه مرکزی شهر کرج شناسایی شد. وی افزود: مأموران در ادامه با هماهنگی مقام قضائی به انبار مورد نظر اعزام و در بازرسی از آنجا ۱۱۸ دستگاه کولر گازی و پنج مایکروویو قاچاق کشف کردند. فرمانده انتظامی استان البرز از دستگیری یک نفر در این رابطه خبر داد و گفت: برابر اعلام کارشناسان، ارزش اموال مکشوفه حدود ۳۰ میلیارد ریال برآورد شده است. این مقام ارشد انتظامی از معرفی متهم به تعزیرات حکومتی خبر داد و گفت: همچنین با هماهنگی مقام قضائی اموال مکشوفه به انبار اموال تملیکی منتقل شدند. سردار هداوند با اشاره به نقش مهم اخبار مردمی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند اخبار و اطلاعات خود در حوزه خرید و فروش اموال قاچاق را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ در اختیار پلیس قرار دهند.

منبع: مهر

یاران پپ‌ به فینال رسیدند

تیم‌های منچسترسیتی و رئال مادرید در دیدار برگشت خود در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا با قضاوت شیمون مارسینیاک، داور سرشناس لهستانی از ساعت ۲۲:۳۰ چهارشنبه شب در ورزشگاه اتحاد به مصاف هم رفتند که این‌ بازی با برتری چهار بر صف شاگردان پپ‌ گوارایتان همراه شد. دیدار رفت دو تیم با تساوی یک بر یک در سانتیاگو برنابئو به پایان رسید تا حساسیت این بازی بیش از پیش شود، شاگردان کارلو آنچلوتی که هرگز در ورزشگاه اتحاد به پیروزی نرسیده بودند در این دیدار به دنبال آن بودند تا ضمن شکستن این طلسم جواز حضور در فینال را کسب کرده و خود را آماده بازی با اینتر در روز بیستم خردادماه کنند، دیداری که قرار است در ورزشگاه آتاتورک استانبول برگزار شود اما امیدهای کهکشانی‌ها در همان نیمه اول رنگ باخت تا هواداران این تیم قید حضور در فینال را بزنند. با این اوصاف تیم‌های اینتر ایتالیا و منچسترسیتی انگلبس، ۲۰ خرداد برای فتح لیگ قهرمانان به مصاف هم می‌روند.

منبع: ایرنا

کاهش جمعیت صهیونیست‌ ها رکورد ۵۶ ساله را شکست

اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در گزارشی به مناسبت پنجاه و ششمین سالگرد اشغال قدس شرقی اعلام کرد که از زمان اشغال کامل قدس شریف در سال ۱۹۶۷ تاکنون، جمعیت صهیونیست ها به پایین ترین حد رسیده است. این رسانه صهیونیست نوشت: تا پایان سال ۲۰۲۱، در مجموع ۹۶۶ هزار و ۲۰۰ نفر در قدس زندگی می کردند که ۵۷۶ هزار و ۶۰۰ نفر(۵۹.۷ درصد) از آنها صهیونیست بودند. جمعیت صهیونیست های ساکن قدس در سال ۲۰۲۰ بیشتر از این و ۶۰.۴ درصد کل جمعیت بوده است. باوجود دهه های متمادی کوچ اجباری مسلمانان از قدس شریف اما براساس گزارش اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی، ۳۷۵ هزار و ۶۰۰ عرب(۳۸.۹ درصد) در قدس زندگی می کنند که ۳۶۲ هزار و ۶۰۰ نفر از آنها مسلمان و ۱۲ هزار و ۹۰۰ نفر نیز مسیحی هستند. براساس گزارش اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی، سه هزار و ۵۰۰ مسیحی غیرعرب(۰.۴) و ۱۰ هزار و ۵۰۰ (۱.۱ درصد) فردی که دینشان مشخص نیست، نیز در این شهر زندگی می کنند. این گزارش با اشاره به اینکه نرخ زاد و ولد در میان صهیونیست های حریدی بالا بوده و نیمی از جمعیت کل صهیونیست های ساکن قدس را شامل می شود، نوشت: ۴۸ درصد کل جمعیت یهودیان ساکن قدس از یهودیان حریدی هستند. این در حالی است که قدس مهمترین مقصد مهاجران صهیونیست است و ۳ هزار و ۷۰۰ صهیونیست از سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ به این شهر مهاجرت کردند که معادل ۱۴ درصد کل صهیونیست هایی است که در این سال به سرزمین های اشغالی مهاجرت کرده اند. ‌ رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ میلادی که اعلام موجودیت کرد، اشغال قدس را در راس برنامه های خود قرار داد. این رژیم ابتدا قدس غربی را اشغال و پس از شکست اعراب در جنگ ۶ روزه، در سال ۱۹۶۷، قدس شرقی را نیز اشغال کرد. رژیم اشغالگر قدس، از سال ۱۹۶۷ تاکنون تلاش های مختلفی را برخلاف قوانین بین الملل و حقوق بشر برای کوچاندن ساکنان مسلمان و عرب این شهر و حتی تخریب بیت المقدس انجام داد تا چهره اسلامی این شهر از بین رفته و به شهری صهیونیست نشین تبدیل شود.

منبع: ایرنا

سفارت آمریکا به عراقی ها موشک شلیک کرد

فعال شدن سامانه سیرام در سفارت آمریکا در بغداد بار دیگر به منازل و ساختمان‌های شهروندان عراقی خسارت وارد کرد.اقدام سفارت آمریکا در بغداد در شلیک موشک با استفاده از سامانه سیرام، در مناطق نزدیک به منطقه سبز رعب و وحشت در بین مردم عراق ایجاد کرد. خبرنگار این شبکه نیز گفت پس از آنکه سفارت آمریکا به بهانه تمرین، سامانه پدافندی را فعال کرد و به شلیک موشک پرداخت، خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها و منازل شهروندان وارد شد.

منبع: شبکه خبر

چهارمین رکورد شناگر زن ایرانی در گینس ثبت شد

شناگر زن ایرانی موفق شد یک رکورد دیگر را هم به نام خود در گینس ثبت کند. شناگر زن ایرانی با جابجا کردن چهارمین رکورد جهانی خود، دستاورد شگرفی را به نام خود ثبت کرد. الهام السادات اصغری موفق شد با زمان یک ساعت و ۵۸ دقیقه و ۴۰ ثانیه سریع‌ترین زمان در شنا کردن به مسافت پنج کیلومتر در حالی که یک قایق کوچ را با خود می‌کشد، به نام خود ثبت کند. وبگاه «گینس» نوشته اصغری پیشتر رکورد سریع‌ترین زمان در شنا کردن با یک دست به مسافت ۱۰ کیلومتر در آب‌های آزاد و همچنین بیشترین مسافت طی شده توسط یک شناگر در حالی که دستبند به دست دارد را ثبت کرده است. اصغری در سن پنج سالگی شروع به شنا کردن کرد و در سن ۱۷ سالگی آموزش شنا را آغاز کرد. آرزوی او شنا کردن در آب‌های آزاد بود و برای تحقق آن، جستجوی برنامه‌های آموزشی در اینترنت را آغاز کرد. او در سال ۲۰۱۳ مسافت ۲۰ کیلومتری در دریای خزر را به صورت رفت و برگشت و به مدت هشت ساعت با لباسی که خود، آن را طراحی کرده بود طی کرد. پدر الهام نیز که کشتی‌گیر بود، از تلاش‌های او حمایت و دخترش را برای ثبت رکورد ترغیب می‌کرد. الهام اصغری درباره رکوردشکنی جدید خود می‌گوید: این چالش‌برانگیزترین رکورد برای من بود و به ترکیبی از قدرت، سرعت و استقامت نیاز داشت. قابل ذکر است که الهام چندین رکورد را که قبلاً در اختیار مردان بود، شکسته است، از جمله شنای ۱۰ کیلومتری با یک دست در آبهای آزاد، که در ۴ ساعت و ۵۸ دقیقه تکمیل شد و بر این اساس او رکورد تئودور تسوتکوف از بلغارستان را شکست. او همچنین استاندارد جدیدی را برای شنای مسافت طولانی در حالی که دستبند به دست دارد تعیین کرد و نه یک بار بلکه دو بار رکورد را شکسته است. آن رکورد اکنون در اختیار شهاب علام مصری است.

منبع: خبرنگاران جوان

حساب‌های بانکی فنلاند مسدود شد

وزارت خارجه فنلاند از مسدود شدن حساب‌های بانکی سفارت و کنسولگری خود در روسیه خبر داد. وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد: حساب‌های بانکی سفارت و کنسولگری فنلاند در روسیه مسدود شده و این کشور هیچ توضیحی از سوی همسایه خود دریافت نکرده است. به گزارش رویترز، پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند به خبرنگاران گفت حساب‌ها از امروز (چهارشنبه) از کار افتاده و در حال حاضر نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. او می‌گوید با این حال فنلاند قصد ندارد سفارت خود در مسکو و سرکنسولگری خود در سن پترزبورگ را به دلیل مسدود شدن دارایی‌ها تعطیل کند. به گفته او فنلاند به کار خود ادامه خواهد داد، اما با اوضاع کنونی «رسیدگی به امور مالی دست و پا گیر خواهد بود».بانک مرکزی روسیه هنوز در این خصوص اظهار نظر نکرده است. فنلاند که هم مرز روسیه است، در تاریخ ۴ آوریل (حدود یک ماه و نیم پیش) به طور رسمی به ناتو ملحق شد. روسیه همواره با گسترش ناتو به سمت شرق مخالف بوده و تاکید کرده است که با آن مقابله خواهد کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

قلم عفو رهبری ۹۰ هزار زندانی را آزاد کرد

رئیس قوه قضاییه گفت: با پیشنهاد مقام معظم رهبری پرونده‌های افراد پشیمان شده از افراد اغتشاشگر جدا شد که ۹۰ هزار نفر مشمول عفو رهبری شدند. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در جمع دانشجویان دانشگاه‌های بجنورد گفت:رهبری ۹۰ هزار نفر را مورد عفو رهبری قرار داد اقدامات و حوادث سال گذشته توسط عوامل خارج از کشور هدایت شد و عده‌ای نیز معترض بوده و وابستگی به بیگانگان نداشتند. او با اشاره به تدوین لایحه‌ای در زمینه عفاف و حجاب از ناحیه قوه قضاییه و ارسال این لایحه از سوی دولت به مجلس گفت: در جریان تدوین لایحه ناظر بر عفاف و حجاب، تلاش کرده‌ایم تا جامع‌نگری داشته باشیم و همه جوانب امر را لحاظ کنیم.

منبع: خبرنگاران جوان

رئیس‌جمهور راهی سیستان وبلوچستان شد

سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور فردا برای افتتاح تعدادی پروژه به سیستان و بلوچستان سفر می‌کند.سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور فردا با هدف افتتاح تعدادی پروژه به منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان سفر می‌کند. افتتاح بازارچه خرده‌فروشی "پیشین" شهرستان راسک که جزو مصوبات نخستین سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان است، در راستای اجرای سیاست مهم دولت در زمینه افزایش تبادلات با کشور همسایه و آبگیری سد مخزنی "کهیر" شهرستان کنارک به‌منظور بهره‌برداری از منابع آب حوضه آبریز رودخانه کهیر مهمترین برنامه‌های سفر رئیس جمهور به این استان است.

منبع: تسنیم

فیفا به کابوس استراماچونی پایان داد

فیفا طی نامه‌ای به باشگاه استقلال رسماً بسته شدن پرونده استراماچونی را اعلام کرد.پس از تلاش‌ها و پیگیری‌های حجت کریمی سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال و همکاران ایشان، چندی پیش مطالبات آندره‌آ استراماچونی و سایر هزینه‌های جانبی این پرونده پرداخت شد. امروز نیز فیفا طی نامه‌ای به باشگاه استقلال رسماً بسته شدن پرونده این مربی را اعلام کرد و به این ترتیب ماجرای استراماچونی و باشگاه استقلال به‌طور کامل پایان یافت.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha