چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
نجف لک زایی

حوزه/ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مؤمنان قبل از ایمان در زمره ناس هستند و در این مرحله فقط می‌توان آنها را انذار و بیم داد و به حق دعوت کرد، ولی وقتی ایمان آوردند تکالیف دینی برعهده آنها بار می‌شود و یکی از وظایف آنها، ایجاد تشکیلات و حکومت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی طی سخنانی در نشست علمی «درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران» با بیان اینکه تشکیل حکومت جزء وظایف امام و امت است، اظهارکرد: آیات دیگری در بخش امت وجود دارند که می‌تواند به ما کمک کند تا حساب ویژه برای تشکل مؤمنان باز کنیم و آن خطابات قرآن با عنوان «یا ایها الذین آمنوا» است؛ ۸۹ بار این خطاب در قرآن کریم وجود دارد و عمدتاً در سور مدنی مانند سوره مائده است، چون این سوره، سوره ولایت است و ۱۶ بار خطاب یا ایها الذین آمنوا در آن تکرار شده است.

وی بیان کرد: بسیاری از تکالیفی که متوجه نبی و امام است متوجه مؤمنان هم هست و اگر مؤمنان بخواهند آن را انجام دهند، ملازم با داشتن تشکیلات است و اگر نداشته باشند، نمی‌توانند وظایف دینی خود را انجام دهند. مثلا فرموده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ وَمَنْ یَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ» یا «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ». بنابراین شبکه مؤمنان و امت‌سازی و جامعه‌سازی از شئون امام به معنای عام است؛ امام مؤمنین را تربیت می‌کند و آنها وظایف دینی خود را انجام می‌دهند.

حجت الاسلام لکزایی گفت: مؤمنان قبل از ایمان در زمره ناس هستند و در این مرحله فقط می‌توان آنها را انذار و بیم داد و به حق دعوت کرد، ولی وقتی ایمان آوردند تکالیف دینی برعهده آنها بار می‌شود و یکی از وظایف آنها، ایجاد تشکیلات و حکومت است. مؤمنان وقتی تشکل‌سازی می‌کنند از امامت و خلافت هم بهره می‌برند. آیه ۱۳ سوره شوری این بحث را عمق بخشیده است: «شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ مَا وَصَّی بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَی وَعِیسَی أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ»؛ یعنی اقامه دین وظیفه مشترک امام، ولیّ و مؤمنان است. لذا امام در معنای کامل خود زمانی توفیق دارد که سیستم و حکومت را مهیا کند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha